Epifaniczny tom 16 – rozdział 6 – str. 297
Drugie piekło Biblii
[tartaroo], poddał łańcuchom ciemności, aby byli zachowani na sąd”. Wszystkie cztery słowa, jakie zaznaczyliśmy kursywą, są tłumaczeniem tylko jednego greckiego słowa tartaroo. Najwyraźniej tłumacze nie bardzo wiedzieli, jak je rozumieć, lecz doszli do wniosku, że wiedzą, gdzie powinni znajdować się źli aniołowie, i dlatego odważyli się umieścić ich w „piekle”, chociaż potrzebowali aż czterech słów, by nagiąć to pojęcie do kształtu, jaki wcześniej dla niego przewidzieli. Słowo tartaroo, użyte tutaj przez św. Piotra, bardzo przypomina tartarus, słowo używane w mitologii greckiej jako nazwa ciemnej otchłani, więzienia. Jednak tartaroo bardziej wydaje się dotyczyć aktu niż miejsca. Aniołowie, którzy zgrzeszyli, odpadli ze stanu chwały i dostojeństwa do stanu niesławy i potępienia. Wydaje się, że chodzi o to, że „Bóg nie oszczędził aniołów, którzy zgrzeszyli, lecz zdegradował ich i poddał łańcuchom ciemności”.
To oczywiście zgadza się z faktami znanymi nam z innych wersetów, ponieważ upadłe duchy często odwiedzały ziemię za dni Pana i apostołów. Tak więc nie znajdowały się w jakimś miejscu zesłania, lecz były trącone” w znaczeniu degradacji z poprzedniej chwały i wolności do stanu ograniczenia ciemnością, niczym łańcuchem. Pozostają zamknięte w atmosferze naszej ziemi jako swym więzieniu i nie mogą stąd odejść. Kiedykolwiek te upadłe duchy, za pośrednictwem mediów manifestują swą moc w czasie seansów spirytystycznych, podając się za pewne zmarłe istoty ludzkie, zawsze muszą czynić to w ciemności, ponieważ ciemność jest łańcuchem, który związał je aż do dnia sądu. Sąd ten następuje w okresie Epifanii (2Tym. 4:1), w czasie której Bóg oddziela pokutujących aniołów od tych, którzy nie chcą pokutować, aż w końcu, przed upływem Epifanii, rozdzielanie to zostanie całkowicie zakończone. Pokutujący aniołowie otrzymają w Tysiącleciu szansę uzyskania życia na warunku posłuszeństwa w procesie sądu, jaki będą przechodzić w tym wieku. Natomiast ci nie pokutujący, wraz ze swym wodzem szatanem (Obj. 20:2,3), prawdopodobnie zostaną