Epifaniczny tom 16 – rozdział 4 – str. 207

Pierwsze piekło Biblii

angielskim słowem grób. Z kontekstów i zastosowania tych 11 razy łatwo można zauważyć, że greckie słowo hades oznacza stan, z którego powrót jest możliwy. Odpowiada ono hebrajskiemu słowu szeol w odniesieniu do pierwszego piekła. Jest to oczywiste na podstawie faktu, że apostołowie używali greckiego słowa hades jako odpowiednika hebrajskiego słowa szeol, cytując ze Starego Testamentu, np. Dz.Ap. 2:27; 1 Kor. 15:54,55, które są cytatami z Ps. 16:10; Izaj. 25:8 i Ozeasz 13:14. To, że ze stanu hadesu możliwy jest powrót, staje się oczywiste po zbadaniu kilku wersetów, w których słowo to występuje: Dz.Ap. 2:27; Obj. 1:18; 20:13. Tak więc greckie słowo hades oznacza pierwsze piekło Biblii.

      Greckie słowo gehenna występuje w Nowym Testamencie 12 razy i także tłumaczone jest jako piekło. Gehenna to grecka forma hebrajskiej „doliny Hinnom”, która leżała tuż za Jerozolimą i służyła jako miejsce spalania odpadów i śmieci z miasta. Jakże stosowna ilustracja ostatecznego i zupełnego zniszczenia (pełniejsze wyjaśnienie słów hades, szeol i gehenna w Życie – śmierć – po śmierci, roz. V). Raz słowo piekło pojawia się w Nowym Testamencie jako tłumaczenie tartaroo, lecz odnosi się tam do stanu ograniczenia złych aniołów, i dlatego nie będziemy omawiać go tutaj (szczegółowe wyjaśnienie w naszej książce Życie – śmierć – po śmierci, roz. VI).

      Powszechnie na temat piekła wyznaje się trzy poglądy: (1) piekło jest wielką otchłanią ognia i mąk, gdzie źli są wiecznie torturowani; (2) piekło jest miejscem podzielonym na dwie części, z których jedna jest taka sama jak ta wspomniana wyżej dla złych, a druga, zwana rajem, jest miejscem błogości dla sprawiedliwych, gdzie po śmierci rzekomo udali się Jezus, złoczyńca z krzyża i inni; (3) pierwsze i drugie piekło to stany nieświadomości, zapomnienia, zniszczenia, a nie jakiekolwiek miejsca. Według ostatniego poglądu określenie pierwsze piekło jest używane na oznaczenie stanu zapomnienia, nieświadomości, do którego w chwili śmierci dostają się wszyscy potomkowie Adama w wyniku jego upadku w grzech i z którego jest

poprzednia stronanastępna strona