Epifaniczny tom 16 – rozdział 4 – str. 209

Pierwsze piekło Biblii

żaden sprawiedliwy człowiek nie modliłby się w ten sposób, ponieważ dowodziłoby to, że nie posiada do swych wrogów odpowiedniej miłości (Mat. 5:44). Jego modlitwa nie byłaby także właściwa wtedy, gdybyśmy przyjęli drugi wspomniany pogląd na piekło, ponieważ w ten sposób źli także trafialiby do działu tortur takiego piekła. Modlitwa taka mogłaby być właściwa tylko w wypadku przyjęcia trzeciego podanego wyżej punktu widzenia: że piekło jest stanem nieświadomości, zapomnienia, i to nawet w szczególnie niegodziwych przypadkach, takich jak Nerona, który zamordował swoją matkę i jedną ze swych żon, a chrześcijan palił w swym ogrodzie niczym pochodnie, jednocześnie śmiejąc się z ich jęków. Im wcześniej umrą tacy niegodziwcy, tym lepiej dla nich i wszystkich innych. Ta sama uwaga dotyczyłaby Hitlera, który zagazował siedem milionów Polaków i pięć milionów Żydów, jak również zabił wielu innych ludzi w swych heroicznych (?) podbojach. Im wcześniej umarłby, tym lepiej byłoby dla całego świata, jak również i jego samego, gdy powróci w zmartwychwstaniu.

      W 1Król. 2:6,9 Dawid daje Salomonowi rozkaz w odniesieniu do podłego generała Joaba, który nie tylko zdradziecko zamordował dwóch prawych generałów, lecz także próbował pozbawić Salomona sukcesji tronu Izraela: „Uczyń zatem według mądrości twojej, a nie dopuść, by siwizna jego w pokoju zeszła do grobu [szeolu]. Lecz teraz ty, nie daruj mu tego, ponieważ jesteś mężem mądrym i wiesz, co masz z nim zrobić, aby jego siwizna zbroczona krwią zstąpiła do grobu [szeolu]”. W ten sposób Dawid wskazuje, że z chwilą śmierci ten zły człowiek pójdzie do szeolu. Nie możemy wyobrazić sobie, by Bóg mógł takiego człowieka zabrać do miejsca szczęśliwości. Moglibyśmy tutaj zastosować tylko definicję pierwszą i trzecią, lecz trzecia jest najbardziej odpowiednia, ponieważ polecenie to wydał Dawid, człowiek według serca Bożego.

      Zwróćmy teraz uwagę na pewne odnośniki, które wskazują, że dobrzy, podobnie jak i źli, idą do pierwszego pieklą. W 1Moj. 37:35 czytamy: „I zeszli się wszyscy synowie jego

poprzednia stronanastępna strona