Epifaniczny tom 16 – rozdział 4 – str. 219
Pierwsze piekło Biblii
powodu nie może w nim być ani szczęśliwości, ani mąk. Piekło jest przeciwieństwem życia.
Przechodzimy teraz do szóstego zestawu wersetów, które opisują warunki panujące w piekle. Fragmenty z Ijoba 14:13 i 17:13 rozważaliśmy już w drugiej grupie wersetów dowodzących, że do pierwszego piekła idą zarówno dobrzy, jak i źli. Teksty te wskazują także na warunki panujące w piekle: pierwszy z nich pokazuje stan ukrycia, schowania, natomiast drugi – stan pozostawania w ciemności. Z tego powodu nie mogą mieć tutaj zastosowania pierwsze dwie definicje, ponieważ schowanie w ukrytym stanie i ciemności nie może pasować do miejsca tortur ani błogości. Pasuje tutaj tylko trzecia definicja – stan zapomnienia. W Psalm 6:6 czytamy: „Albowiem w śmierci nie ma pamięci o tobie, a w grobie [szeolu] któż cię wyznawać będzie?”. Dawid, mąż sprawiedliwy, nie poszedłby oczywiście do miejsca tortur. Gdyby w szeolu istniało miejsce szczęśliwości i gdyby on się w nim znalazł, dziękowałby za to Bogu. Będąc jednak w stanie śmierci (Dz.Ap. 2:29), niezdolny do pamiętania o Bogu, najwyższej istniejącej Istocie, i nie mogący w szeolu dziękować Mu, Dawid musi znajdować się w stanie pozbawionym świadomości, w którym pozostanie, dopóki nie będzie obudzony w zmartwychwstaniu. Pasuje tutaj tylko trzecia definicja.
W Psalm 31:18 czytamy: „Panie, niech nie będę zawstydzony, ponieważ cię wzywam; niech się zawstydzą niezbożni i zamilkną w grobie [szeolu]”. Dawid, sprawiedliwy mąż, modli się tutaj, by bezbożni zamilkli w szeolu. Gdyby ktokolwiek z bezbożnych znajdował się tam w męczarniach, nie mógłby milczeć, lecz okrutnie by krzyczał. Jako niegodziwiec, nie nadawałby się oczywiście do miejsca szczęśliwości szeolu. Z tego powodu do tego fragmentu pasuje tylko trzecia definicja, ponieważ w czasie przebywania w stanie śmierci nie można mieć nadziei na prawdę ani jakąkolwiek wiedzę, a więc żadnej szansy na pozbycie się wstydu. Kazn. 9:10: „Wszystko, co podejmie ręka twoja do czynienia, czyń według możności twojej, albowiem nie ma żadnej pracy, ani myśli, ani umiejętności, ani mądrości w grobie [szeolu], do którego ty idziesz”. Tekst ten