Epifaniczny tom 16 – rozdział 4 – str. 227
Pierwsze piekło Biblii
obecnego złego świata) w stan zapomnienia, ze wszystkimi materialnymi rzeczami, jakie do niego należały. Inne silne narody, które weszły w stan zapomnienia przed upadkiem Egiptu, pokazane są tutaj jako mówiące do niego na temat jego upadku. W ten sposób używamy określenia, że historia mówi nam pewne rzeczy – że historia powtarza swe lekcje. O niektórych z nich mamy powiedziane, że poszli do szeolu ze swymi narzędziami walki. Z pewnością nikt nie sądziłby, że narzędzia walki pójdą do miejsca tortur lub szczęśliwości; broń (rzecz materialna) może jednak rzeczywiście pójść w stan zapomnienia. Dziękujemy Panu, że nie przewidział jej przywrócenia w chwalebnym przyszłym wieku, kiedy Immanuel ustanowi Swe Królestwo, ponieważ mamy jednoznaczną obietnicę, że „uśmierza wojny aż do kończyn ziemi” (Psalm 46:10).
U Mat. 11:23 czytamy: „A ty, Kapernaum, któreś aż do nieba wywyższone, aż do piekła [hadesu] strącone będziesz; bo gdyby się w Sodomie te cuda działy, które się działy w tobie, zostałaby aż do dnia dzisiejszego”. Pierwsza i druga definicja nie mogą mieć zastosowania do materialnych rzeczy, które składały się na miasto Kapernaum, i dlatego zbadajmy ten tekst w świetle definicji trzeciej.
Miasto Kapernaum i wszystko, co się w nim mieściło, choć wywyższone dzięki obecności Jezusa, Jego kazaniom i błogosławieństwom, zostało całkowicie wtrącone w stan zapomnienia, tak że nawet jego ówczesna lokalizacja jest obecnie kwestią sporną. Gdyby Sodoma miała te wszystkie błogosławieństwa, jakimi cieszyło się Kapernaum, nie zostałaby wtrącona w stan zapomnienia, lecz pozostałaby aż do czasów Chrystusa. W ten sposób Jezus wskazał, że materialne rzeczy, które składały się na Kapernaum, zostały przeznaczone na zapomnienie. Łuk. 10:15 jest równoległym wersetem do Mat. 11:23, a więc stosuje się do niego to samo wyjaśnienie.
Przechodzimy obecnie do dziesiątej grupy tekstów, które dowodzą, że pierwsze piekło zostanie zniszczone przez obudzenie