Epifaniczny tom 16 – rozdział 4 – str. 230
Pierwsze piekło Biblii
1Kor. 15:54-57 także wskazuje, że Kościół umyka przed szczekami śmierci i hadesu i że w ten sposób hades jest niszczony w odniesieniu do niego, przez wzbudzenie go z umarłych. Ponadto, fragment ten pokazuje, że gdy Kościół osiągnie swą nagrodę, śmierć (proces umierania) oraz hades (stan śmierci) zostaną także zniszczone dla ogółu ludzkości, przez obudzenie jej z umarłych. Zacytujemy ten tekst, dodając pewne wyjaśnienia:
„A gdy to, co jest skazitelnego [osoba z klasy Kościoła, jak dowodzą tego wcześniejsze wersety], przyoblecze nieskazitelność [stan nie podlegający rozkładowi], i to, co jest śmiertelnego [osoba], przyoblecze nieśmiertelność [stan nie podlegający śmierci, stan istniejący tylko w Boskiej naturze], wtedy [a więc po uwielbieniu Kościoła] się wypełni ono słowo, które napisano [aluzja do Ozeasz 13:14, o czym mówiliśmy wcześniej, a także do Izaj. 25:8]: Połknięta jest śmierć w zwycięstwie. Gdzież jest, o śmierci [procesie umierania] żądło twoje? Gdzież jest, piekło [hadesie, stanie śmierci], zwycięstwo twoje [wydaje się, że śmierć i piekło odniosły zwycięstwo nad Kościołem w czasie Wieku Ewangelii, lecz jest to tylko pozorne, ponieważ w świcie Wieku Tysiąclecia Bóg wzbudza Kościół do wiecznego życia w chwale, nieśmiertelności i nieskazitelności, by już nigdy ponownie nie znalazł się w warunkach klątwy, by już nigdy ponownie nie doświadczał umierania ani stanu śmierci, by nigdy nie przestał być nieśmiertelny i nieskazitelny, promieniujący chwałą Boskiej natury (2Piotra 1:4) w niebie]? Żądłem śmierci jest grzech [grzech jest wężem, który kąsa całą ludzkość swymi trującymi zębami i w ten sposób popycha ją do śmierci. Czyni to wobec Kościoła, który wiernie składa w ofiarniczej śmierci całe swe człowieczeństwo w interesie rodzaju ludzkiego. W ten sposób idzie on śladem Jezusa, lecz nie w tym znaczeniu, że w jego ofierze jest jakaś zasługa. Wszystko zawiera się bowiem w ofierze Jezusa i jedynie na jej podstawie Kościół mógł złożyć ofiarę przyjemną Bogu. Bóg nie uważa, że Kościół umiera za swe własne grzechy, lecz że umiera z Jezusem i uczestniczy w Jego cierpieniach na rzecz