Epifaniczny tom 16 – rozdział 4 – str. 233

Pierwsze piekło Biblii

W miarę jak rodzaj ludzki będzie lub nie będzie posłuszny woli Pana, jaka zostanie mu przedstawiona w sprawiedliwych i życzliwych prawach Królestwa, będzie odpowiednio sądzony. Ci, którzy nie będą posłuszni zewnętrznie, umrą pod koniec 100 lat (Iz. 65:20). Ci, którzy podporządkują się zewnętrznie, lecz samolubnie będą korzystać z błogosławieństw Nowego Przymierza i nie wypełniać swych dni dobrem, zostaną zniszczeni pod koniec 1000 lat (Mat. 25:41-46). Jednak ci, którzy będą szczerze posłuszni, przez swe uczynki zostaną przygotowani do wiecznego życia (Mat. 25:34-40). Nielogiczna jest myśl, że miejsce szczęśliwości w hadesie miałoby być zniszczone przez Boga. Gdyby natomiast hades był miejscem tortur, ten tekst, mówiący o jego całkowitym zniszczeniu, dowodzi, że nie istniałby on wiecznie. Tak więc trzecia definicja okazuje się być jedyną, która odpowiada temu kontekstowi.

      Następujące trzy teksty wskazują na Boską wszechwiedzę, wszechobecność i wszechmoc. Ponieważ Bóg posiada te zalety, może wyprowadzić i rzeczywiście wyprowadzi umarłych z grobu, całkowicie niszcząc w ten sposób pierwsze piekło. Ijoba 11:8: „Wyższe są niż niebiosa, cóż uczynisz? Głębsze niż piekło [szeol], jak poznasz?”. Jest tutaj przedstawiona Boska mądrość, która jest niezbadana dla ogółu ludzkości. Sofar, błądzący pocieszyciel Ijoba, odwołuje się do szeolu jako rzekomej ilustracji całkowitego braku wiedzy człowieka na temat Boga, porównując te dwie rzeczy ze sobą: jak nie ma poznania w szeolu (Kazn. 9:10), tak podobnie, twierdzi on, nie może być poznania Boskiej mądrości i planu. Kontrast z niebem dowodzi, że szeol nie odnosi się tutaj do miejsca błogości; nie ma tutaj także niczego, co wskazywałoby na miejsce mąk. Tak więc bardzo dobrze pasuje tylko definicja trzecia.

      Psalm 139:8: „Gdybym wstąpił do nieba, jesteś tam; gdybym sobie posłał w grobie [szeolu], i tam żeś przytomny”. Przedstawione są tutaj Boska wszechobecność i działanie Jego mocy -wszechmoc. Psalmista jest przekonany, że gdyby poszedł do nieba, do mieszkania Boga, znalazłby tam Boga w Jego wielkiej

poprzednia stronanastępna strona