Epifaniczny tom 16 – rozdział 5 – str. 242

Bogacz w piekle – czy kiedykolwiek z niego powróci?

gdyż w zapomnienie poszła [w dużym stopniu] pamięć o nich. Także i miłość ich, i zazdrość ich, i nienawiść ich już zginęła, a nie mają więcej działu na wieki [hebrajskie olam – długi, nieokreślony czas] we wszystkim, co się dzieje pod słońcem”. Żywi wiedzą przynajmniej jedno – że muszą umrzeć, pod przekleństwem Adamowym, które często wzmagają własnymi grzechami. Jednak umarli o niczym nie wiedzą – są zupełnie nieświadomi w stanie śmierci. Obala to pogląd, że znajdują się oni w męczarniach albo w błogości, ponieważ gdyby cierpieli męki, wiedzieliby o tym; podobnie gdyby doznawali błogości, również wiedzieliby o tym. Nie mają też już żadnej zapłaty. Gdyby byli w niebie lub miejscu tortur, mieliby zapłatę za swą niegodziwość w postaci kary, a zapłatą za sprawiedliwość byłby stan błogości. Tak więc stan śmierci jest stanem nieświadomości. Nasz tekst dodaje: „Miłość ich, i zazdrość ich, i nienawiść ich już zginęła”. Umarli już nie kochają, nie nienawidzą, nie zazdroszczą. Możemy być pewni, że sprawiedliwi w dalszym ciągu miłowaliby, gdyby znajdowali się w raju szczęśliwości, a źli w dalszym ciągu nienawidziliby, gdyby wciąż byli świadomi – nienawidziliby Boga za dręczenie ich i zazdrościliby tym, którzy znajdowaliby się w szczęśliwości. Tak więc piekło musi być stanem nieświadomości.

      Izaj. 63:16 również dowodzi, że umarli są nieświadomi: „Tyś zaiste ojciec nasz, bo Abraham nie wie o nas, a Izrael [Jakub] nie zna nas”. Fragment ten dowodzi, że gdy Izajasz pisał te słowa, Abraham i Jakub byli w śmierci, nieświadomi, i dlatego nic nie wiedzieli o swych potomkach. Tak więc literalny Abraham nie mógł literalnie mówić do literalnego bogacza z przypowieści, ponieważ był martwy i o niczym nie wiedział. Przy tej okazji zwróćmy uwagę na to, że wyżej przytoczone wersety wyraźnie przeczą doktrynie spirytyzmu, która twierdzi, że nasi zmarli przyjaciele i krewni kontaktują się z nami. Około 95% zjawisk spirytystycznych to magiczne sztuczki, w których tak zwane medium ma swój oszukańczy udział,

poprzednia stronanastępna strona