Epifaniczny tom 16 – rozdział 5 – str. 245
Bogacz w piekle – czy kiedykolwiek z niego powróci?
świadomości snu śmierci. Wielu, którzy słyszeli o tym cudzie, uwierzyło w Jezusa, chociaż poprzednio nie chcieli. Widzimy więc, iż cud ten przyniósł chwałę Bogu i błogosławieństwo dla Marii, Marty i Łazarza, jak również dla innych.
Podobnie czytamy o Szczepanie, pierwszym chrześcijańskim męczenniku, w Dz.Ap. 7:60: „A klęknąwszy na kolana, zawołał głosem wielkim: Panie, nie poczytaj im tego za grzech! A to rzekłszy, zasnął”. Nie czytamy o tym, by udawał się do miejsca niedoli czy też raju, lecz po prostu, że zasnął, w nieświadomym stanie śmierci. W Dz.Ap. 13:36 św. Paweł stwierdza: „Albowiem Dawid za wieku swego usłużywszy woli Bożej, zasnął i przyłączony jest do ojców swoich, a widział skażenie”. Nie wspomniał o tym, że Dawid poszedł do nieba (Dz.Ap. 2:34), lecz po prostu, że zasnął w śmierci. Niektórzy mogą sądzić, iż przeczy to Psalm 16:10. Musimy jednak pamiętać, iż Dawid mówił w nim proroczo o Jezusie, na co wskazaliśmy, omawiając Psalm 16:10 i Dz.Ap. 2:25-32 w temacie pierwszego piekła Biblii. Zauważmy także 1Kor. 15:18, 20: „Zatem i ci poginęli, którzy zasnęli w Chrystusie. Lecz teraz Chrystus z martwych wzbudzony jest i stał się pierwiastkiem tych, którzy zasnęli”. Według tych słów Jezus spał w stanie śmierci. Gdyby nie został wzbudzony z martwych, ci, którzy zasnęli w Chrystusie, zginęliby i pozostaliby w takim stanie, który oczywiście nie jest stanem snu w mękach czy też błogości. Powyższe wersety wyraźnie uczą, że stan śmierci (piekło) jest stanem nieświadomości, zapomnienia, przyrównanym w Piśmie Świętym do snu. Moglibyśmy podać inne teksty, jednak wierzymy, że powyższe wystarczą do wykazania, iż rzeczywiście jest to słuszne zastrzeżenie co do literalnej interpretacji omawianej tu przypowieści.
Nasz czwarty argument przeciwko poglądowi, że przypowieść o Łazarzu i bogaczu powinna być interpretowana literalnie, jest następujący: doktryna wypływająca z dosłownej interpretacji opiera się na pierwszym kłamstwie szatana (Jan 8:44).