Epifaniczny tom 16 – rozdział 5 – str. 250

Bogacz w piekle – czy kiedykolwiek z niego powróci?

ponieważ przepełnione były złem zamiast pokorą, wymaganą przez Boga od nauczycieli Jego prawa. Potem Jezus kontynuował (w. 16): „Zakon i prorocy byli aż do Jana [tzn. obowiązywali aż do służby Jana, który został wybrany do wprowadzenia Mesjasza]; a od tego czasu królestwo Boże opowiadane bywa, a każdy się do niego ciśnie”, tj. od tego czasu rozpoczęła się nowa dyspensacja – Wiek Ewangelii – a każdy pragnący stać się częścią Królestwa Bożego cisnął się do niej. Potem Jezus dodał: łatwiej jest niebu i ziemi przeminąć niż jednej kresce Zakonu upaść”. Nawet najdrobniejsze elementy Zakonu nie mogły zawieść: sam Bóg uczynił ten Zakon, a Bóg nigdy nie doznaje porażki w tym, co podejmuje (Izaj. 14:27).

      Następnie Jezus podał bardzo niezwykłe oświadczenie o małżeństwie: „Wszelki, który opuszcza żonę swoją, a inną pojmuje, cudzołoży; a kto przez męża opuszczoną pojmuje, cudzołoży”. Dlaczego Jezus użył tego wyrażenia? Jeśli zajrzymy do Rzym. 7:1-6, stwierdzimy, że św. Paweł oznajmia, że jeśli jakikolwiek Żyd w czasie Wieku Ewangelii porzuci Mojżesza i zjednoczy się z jakąkolwiek inną religią poza chrześcijaństwem (np. islamem), porzucając w ten sposób Zakon i nie przyłączając się do Jezusa Chrystusa, który stał się końcem Zakonu ku sprawiedliwości tych, którzy uwierzą (Rzym. 10:4) – osoba taka stawała się częścią symbolicznej żony, która popełnia cudzołóstwo, wychodząc za mąż za kogoś innego niż Chrystus. Stając się jednak częścią Oblubienicy Chrystusa, jednostka taka nie stawała się częścią symbolicznej cudzołożnicy, lecz czyniła coś, co zostało zaplanowane przez Boga i przez Niego usankcjonowane (w. 4), ponieważ Jezus wypełnił Zakon, przybijając go do krzyża (Kol. 2:14). Pomaga to nam zrozumieć, że Jezus użył tej przypowieści dla zilustrowania zmiany dyspensacji z Przymierza Zakonu na Przymierze Łaski Wieku Ewangelii, któremu służył Jezus, apostołowie i inni bracia, jakich przez cały Wiek używa Bóg jako rzeczników oznajmujących niezbadane

poprzednia stronanastępna strona