Epifaniczny tom 16 – rozdział 3 –  str. 158

Światy i wieki Biblii – szczegóły (dok.)

tak też przez jednego [Chrystusa] usprawiedliwienie na wszystkich ludzi przyjdzie [czas przyszły] dar ku usprawiedliwieniu żywota; bo jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wielu się ich stało grzesznymi [drogą dziedziczenia], tak przez posłuszeństwo jednego człowieka wielu się ich stanie sprawiedliwymi [z grzechu Adamowego]”. To jednak w oczywisty sposób jak dotąd nie spotkało wszystkich, 1Tym. 2:4-6 bardzo wyraźnie dowodzi Boskiej miłości, śmierci Chrystusa i dzieła Ducha dla zbawienia wszystkich ludzi: Bóg „zbawi wszystkich ludzi [nie na wieki, lecz z grzechu i potępienia Adamowego, co wskazuje na miłość Boga do wszystkich] i doprowadzi do poznania prawdy [to pokazuje dzieło Ducha dla wszystkich], bo jeden jest Bóg, jeden także pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus, który dał samego siebie na okup za wszystkich [to pokazuje śmierć Chrystusa za wszystkich], aby o tym świadczono [dzieło Ducha] w odpowiednich czasach [to greckie słowo jest liczby mnogiej – czasach, porach – odnosząc się do Wieku Ewangelii i Wieku Tysiąclecia jako okresów dawania tego świadectwa]”.

      1Tym. 4:10 nazywa Boga Zbawicielem wszystkich ludzi, szczególnie wierzących: „Nadzieję mamy w Bogu żywym, który jest zbawicielem wszystkich ludzi, a najwięcej wiernych”. Klasa wiary uzyskuje szczególne zbawienie, a wszyscy pozostali zbawienie z Adamowego grzechu i potępienia, zgodnie z tym i innymi wersetami. O tym samym traktuje Tyt. 2:11: „Albowiem okazała się łaska [miłość] Boża, zbawienna wszystkim ludziom” – w Jego darze Jezusie dla zbawienia człowieka. Śmierć Jezusa za wszystkich jest wyraźną nauką wersetu z Żyd. 2:9, który stwierdza, że Jezus stał się doskonałą ludzką istotą, taką jak doskonały Adam, „aby z łaski Bożej za wszystkich śmierci skosztował”, 1Jana 2:2 wyraźnie naucza, że jest On zadośćuczynieniem Boskiej sprawiedliwości zarówno za Kościół, jak i świat: „A on jest ubłaganiem za grzechy nasze [Kościoła]; a nie tylko za nasze, ale też za grzechy wszystkiego świata„. Wezwanie Ducha do całej ludzkości w celu zbawienia

poprzednia stronanastępna strona