Epifaniczny tom 16 – rozdział 3 – str. 174
Światy i wieki Biblii – szczegóły (dok.)
zbawienia, taka próba w ogóle nie mogłaby być ich udziałem. A gdyby restytucja nie została zaoferowana wszystkim i dokonana w tych, którzy okażą posłuszeństwo, daremnym byłoby poddawanie ich próbie, ponieważ nie mogliby w niej uzyskać życia wiecznego. Widzimy zatem, że wszystkie osiem poprzednich celów Tysiąclecia jest wstępem i niezbędnym warunkiem próby do wiecznego życia, i dlatego do niej prowadzą.
To, że próby będą zastosowane w harmonii z mądrością, sprawiedliwością, miłością i mocą, jest oczywiste, ponieważ tym, kto będzie je przeprowadzał, będzie Jezus i Jego wierny Kościół jako Sędziowie reprezentujący Boga. Pismo Święte wielokrotnie zapewnia nas, że właśnie oni będą tysiącletnimi Sędziami ludzkości. Między innymi jest to nauczane w następujących miejscach: 2Tym. 4:1; Dz.Ap. 17:31; Mat. 19:28; Abd. 21; Jer. 23:5,6; 33:14-16; Mat. 25:31-46. Gwarancją tego, że próba pod każdym względem będzie dobra, jest fakt, że te same jednostki będą ojcem i matką rodzaju ludzkiego, będą nad nim panować jako Królowie, błogosławić go jako Kapłani, uczyć go jako wielki Prorok oraz zawrą z nim Nowe Przymierze jako Pośrednik. Fakt, że w tej transakcji będą oni Przedstawicielem Boga, jest wystarczającym dowodem, że próbę tę przeprowadzą zgodnie z Boskim prawem, które przez procesy restytucji wypiszą na ludzkich sercach i umysłach. To, że w ostatecznej próbie ludzie potrzebować będą absolutnej doskonałości, jest uzasadnione faktem, że wcześniej umożliwią im oni uzyskanie takiej doskonałości.
Okresem próby będzie Tysiąclecie w jego najszerszym znaczeniu, obejmującym Mały Okres przy jego końcu (Obj. 20:7). Oznacza to, że będą dwa okresy próby – Tysiąclecie w wąskim znaczeniu jako odmienne od Małego Okresu, a także sam Mały Okres. Przez całe Tysiąclecie, a także w czasie Małego Okresu powinniśmy oczekiwać takich prób. Będą one stosowane na różne sposoby, a te z Tysiąclecia będą bardzo różniły się od tych z końcowego Małego Okresu. Wersetem sugerującym te różnice