Epifaniczny tom 16 – rozdział 2 – str. 107
Światy i wieki Biblii (szczegóły)
przekonać nas, że obydwa te poglądy zawierają pewne elementy prawdy i błędu. Jeśli w każdym z nich odrzucimy błędy i połączymy elementy prawdy, a wersety traktujące o wyborze odniesiemy do czasu przed Tysiącleciem, natomiast te traktujące o wolnej łasce do czasu Tysiąclecia – uzyskamy biblijną prawdę na ten temat. Z powodu faktu, że kalwinizm przedstawia pewne zarysy predestynacji, wyboru i potępienia w sposób niebiblijny, nielogiczny i niezgodny z rzeczywistością, tematy te stały się czymś odpychającym dla myślących ludzi, którzy nie rozumieją ich z biblijnego punktu widzenia. Biblijne doktryny o predestynacji, wyborze i potępieniu są w tych zarysach zupełnie odmienne od odnośnych nauk naszych kalwińskich braci. Kalwinizm przedstawia te tematy w sposób, który szokuje moralne uczucia zaszczepione w nas przez Boga, uwłacza Boskiemu charakterowi i zaciemnia Boski plan. Zgadzamy się z kalwinizmem, że istnieje Boska predestynacja, potępienie i wybór, przeczymy jednak Jego naukom, że predestynacja i potępienie odnosi się do jednostek i twierdzimy, że mają one zastosowanie do klas. Rząd aktem prawnym stanowi, że będzie istniała narodowa armia posiadająca taką czy inną liczbę korpusów, brygad, regimentów, kompanii itp.; że oficerowie i szeregowi muszą posiadać pewne cechy pod względem wieku, wzrostu, wagi, zdrowia, inteligencji itp., przy czym zakłada on wykluczenie wszystkich tych, którzy nie spełniają tych wymogów, ale z góry nie dobiera ani nie odrzuca żadnej jednostki od tej służby, co następuje dopiero później w związku z ubieganiem się o miejsce w armii poprzez szkolenia wojskowe kadetów i badania rekrutów, czy też pobór do wojska. Podobnie Bóg, jeszcze zanim zaczął się świat, z góry określił każdy zarys Swego planu, uwzględniając jako jeden z jego zarysów wybór Kościoła jako klasy, z podziałem na 12 grup, które powinny mieć pewne cechy umożliwiające im odpowiednie ich wykorzystanie, nie określając jednocześnie żadnej jednostki z tej klasy, a jedynie to, że do