Epifaniczny tom 16 – rozdział 1 – str. 21
Wykres Boskiego Planu – ogólniki
świecie” (Efez. 2:12). „W czym zatem zacniejszy Żyd, albo co za pożytek z obrzezki?”, pyta apostoł Paweł, a następnie sam odpowiada na to pytanie: „Wielki z każdej miary. PRZEDE WSZYSTKIM dlatego, że im powierzono wyroki Boże” (Rzym. 3:2). Bóg miał powód ograniczenia Swej łaski do Izraela przez ten długi okres ponad 1800 lat. Na następnym spotkaniu będziemy mogli wniknąć w te powody i zauważyć, jak wykonywane były Boskie cele. Teraz jedynie odnotowujemy fakty.
Pod koniec Wieku Żydowskiego Jezus „do swej własności przyszedł, ale swoi go nie przyjęli” (Jan 1:11). Widzimy zatem, że Żydzi byli nazywani „jego własnymi”. Odrzucenie przez nich Pana nie było jednak dla Boga zaskoczeniem. Przepowiedział On to przez proroków: „Wzgardzony był i odrzucony przez ludzi (… ) jako ten, przed którym zakrywa się twarz (… ) nie miał piękna, dla którego mielibyśmy go pożądać” (Izaj. 53:3,2). Przyjęły Go tylko „ostatki”, jak czytamy o tym w Rzym. 11. Właśnie tym „ostatkom” pozwolił stać się „synami Bożymi”. SYNAMI Bożymi? Czy ci żyjący wcześniej nie byli „synami”? Nie, tylko „przyjaciółmi” i „sługami”. „Mojżesz był wierny we wszystkim domu jego jako SŁUGA [dom, naród sług] (…), ale Chrystus jako SYN nad domem swoim panuje, którego domem my jesteśmy [Kościół Ewangelii], jeśli tylko tę pewną ufność i tę chwałę nadziei aż do końca stateczną zachowamy” (Żyd. 3:5,6). Pamiętamy, że Mojżesz był głową, zarządcą domu sług, przez którego ludowi dany był zakon na górze Synaj. Był on pośrednikiem Przymierza Zakonu zawartego z tym narodem, podczas gdy Chrystus ma być Pośrednikiem Nowego i lepszego Przymierza. Jego uwielbiony Kościół jako Jego współdziedzic będzie miał udział w tym pośredniczeniu i udzielaniu jego korzyści światu. To właśnie po ukrzyżowaniu (pokaż) łaska Boga zaczęła wykraczać poza Izrael i dosięgać wszystkich ludzi.
Czy Bóg zmienił Swój plan? Czy zmęczyły Go kontakty z samymi Żydami i czy po tym, jak odrzucili Chrystusa, doszedł do wniosku, że należy poeksperymentować z pozostałą częścią