Epifaniczny tom 5 – rozdział 7 – str. 484
Dwa domy – zbudowane i wypróbowane
skłonności charakteru rozwija się skłonność mniej lub bardziej niesprawiedliwa, co jest budowaniem struktury ich charakteru na Chrystusie w zakresie sprawiedliwości jako na piasku.
(11) 1 Kor. 1:30 zwraca następnie naszą uwagę na Chrystusa jako nasze uświęcenie. Ten Jego urząd posiada trzy oddzielne funkcje, zgodnie z którymi oddziałuje On na nas. Przede wszystkim jako nasz Uświęciciel Chrystus umożliwia nam poświęcenie się Bogu. Czyni to przez utrzymywanie przed naszym umysłem i sercem takich części Boskiego Słowa, które wzbudzają w naszym sercu poświęcającą wiarę i miłość, przez które jesteśmy w stanie poświęcić się Bogu. Dokonuje tego przez takie narzędzia ożywione i nieożywione, które ma do dyspozycji w tym celu. Poświęca On nas zatem w tym znaczeniu, że przy pomocy Słowa wzbudza w naszym sercu te dwie łaski, które umożliwiają nam poświęcenie się Bogu. Czyniąc to, używa pierwszej funkcji Swego urzędu Uświęciciela. Z punktu widzenia podejmowania poświęcenia nie może być jednak żadnej różnicy między tymi, którzy zachowują swe korony, a tymi, którzy je tracą, ponieważ każdy, kto nie uczynił pełnego i szczerego poświęcenia, nie mógł dostąpić spłodzenia z Ducha. Bóg nigdy nie spładzał bowiem z Ducha tych, których poświęcenie nie było pełne i bez zastrzeżeń. Ponownie widzimy więc, że budowanie wspomniane w naszym tekście może być prowadzone tylko przez nowe stworzenia. Z tego powodu różnic między budowaniem w zakresie uświęcenia na Chrystusie jako na opoce i jako na piasku musimy szukać w krokach uświęcenia następujących po poświęceniu i spłodzeniu z Ducha. I rzeczywiście znajdujemy je tam, w uczynkach i w prawdzie.
(12) Drugą funkcją naszego Pana jako naszego Uświęciciela, po naszym poświęceniu i spłodzeniu z Ducha, jest umożliwianie nam utrzymywania naszej woli martwej wobec siebie i świata oraz poświęcania wszystkiego co ludzkie na śmierć dla Boskiej sprawy. Dokonuje On tego przez udzielanie za pomocą Swego Ducha, Słowa i opatrzności całego niezbędnego oświecenia dla umysłu, całej niezbędnej energii dla serca oraz wszelkich zewnętrznych warunków, aby umożliwić nam utrzymywanie