Epifaniczny tom 5 – rozdział 6 – str. 452

Misje naszego Pana w Paruzji i Epifanii

upoważnienia do działania w roli królów w Izraelu można zauważyć na podstawie przypadków Saula (1Sam. 10:1), Dawida (1Sam. 16:13), Salomona (1Król. 1:39), Jehu (1Król. 19:16; 2Król. 9:3,6,12) oraz Joasza (2Król. 11:2,12). Gdy przyjrzymy się niektórym z tych królów, zauważymy, że przez pewien czas posiadali oni upoważnienie do panowania, nie posiadając władzy do panowania. I tak, Saul posiadał upoważnienie do panowania, zanim otrzymał władzę do panowania (1Sam.10:1,24-26). Także Dawid miał prawo, upoważnienie do panowania wiele lat wcześniej, zanim posiadł władzę do panowania (1Sam. 16:13; 2Sam. 5:4,5). Podobnie Salomon uzyskał upoważnienie do panowania jako król, zanim zmarł jego ojciec, ale władzy panowania zaczął używać dopiero po jego śmierci (1Król. 1:39; 2:10-12). W każdym z tych trzech przypadków autorytet, upoważnienie do panowania było zatem posiadane przez pewien czas przed rozpoczęciem władzy do panowania. Z drugiej strony przypadek Saula i Dawida to przykłady królów, którzy używali władzy do panowania przez jakiś czas po tym, gdy utracili już upoważnienie, prawo do panowania. Przez wiele lat po uzyskaniu przez Dawida upoważnienia do panowania nad Izraelem nie posiadał on władzy do panowania, której nadal używał Saul i czynił to przez wiele lat po tym, jak przez namaszczenie Dawida utracił on na jego korzyść upoważnienie do panowania. Również Dawid po utracie upoważnienia do panowania (przez namaszczenie Salomona) nadal sprawował władzę panowania. Przykłady te dowodzą, że upoważnienie i władza do panowania nie zawsze występują równocześnie u tych, którzy je posiadają.

      (63) Gdy po raz pierwszy pisaliśmy na temat Obj. 17:9-12, widzieliśmy i zwracaliśmy uwagę na różnicę między upoważnieniem a władzą do panowania w roli królów (patrz wyżej). Greka używa bowiem dwóch różnych słów do przedstawienia słowa w znaczeniu upoważnienia i w znaczeniu władzy, przy czym greckie słowo exousia znaczy upoważnienie, autorytet, a greckie słowo dynamis znaczy władza. Pomimo faktu, że we wspomnianym przed chwilą akapicie podkreślaliśmy,

poprzednia stronanastępna strona