Epifaniczny tom 5 – rozdział 5 – str. 271
Osiem małych i dużych znamiennych dni
(9) Uważamy, że konieczne jest teraz dowiedzenie, że nasz Pan tryumfalnie wjechał do Jerozolimy jako Król w poniedziałek rano, a nie w niedzielę rano, jak się powszechnie wierzy. Wszyscy zgadzamy się, że dniem tego wjazdu był 10 Nisan, kiedy to jako antytypiczny Baranek został On przeznaczony na śmierć (Mar. 11:18); zgadzamy się również, że dniem Jego ukrzyżowania był 14 Nisan, kiedy to umarł On jako antytypiczny Baranek (1 Kor. 5:7,8); zgadzamy się też, że według Boskiego sposobu liczenia czasu dzień ten rozpoczął się o godzinie 18. Ponieważ śmierć naszego Pana miała miejsce 14 Nisan w piątek, ten 14 Nisan musiał rozpocząć się w czwartek o godzinie 18. Zatem 13 Nisan rozpoczął się w środę o godzinie 18; 12 Nisan – we wtorek o godzinie 18; 11 Nisan – w poniedziałek o godzinie 18; a 10 Nisan – w niedzielę o godzinie 18. Tak więc 10 Nisan trwał od godziny 18 w niedzielę do godziny 18 w poniedziałek. Zatem to właśnie w poniedziałek rano Jezus tryumfalnie wjechał do Jeruzalem, a nie w niedzielę, jak sugeruje to święto kościoła nominalnego zwane niedzielą palmową. Niektórzy protestują przeciwko temu stwierdzając, że św. Jan (Jana 12:12-19) pokazuje, iż wjazd Jezusa do Jerozolimy miał miejsce w dniu po Jego namaszczeniu i po pierwszej wizycie Judasza u kapłanów, zgromadzonych w celu zaplanowania śmierci Jezusa. Zgadzamy się z tym faktem, lecz odpowiadamy, że zarzut ten opiera się na założeniu, że następnym dniem była niedziela, podczas gdy był nim poniedziałek. Według żydowskiego sposobu liczenia dni bowiem wizyta Judasza u kapłanów nastąpiła po godzinie 18, a więc dniem, w którym miało to miejsce, była niedziela, a „nazajutrz” z Jana 12:12 to poniedziałek. Z tego powodu żaden z Ewangelistów nie podaje żadnych wydarzeń w czasie tej niedzieli przed zmierzchem.
(10) Następna grupa wydarzeń, jaką chcielibyśmy pokrótce przedstawić w typie i antytypie, w typie miała miejsce w poniedziałek, który rozpoczął się o godzinie 18 w niedzielę, a zakończył o godzinie 18 w poniedziałek, natomiast ich antytypy wydarzyły się między lipcem 1918 a lipcem 1919 roku. W typie wydarzenia te są zapisane w Mat. 21:1-17; Mar. 11:1-11,15-19;