Epifaniczny tom 5 – rozdział 4 – str. 191

Gedeon – typ i antytyp

z Jego mesjańską misją oraz niebezpieczeństwami wynikającymi z jasnego postrzegania takiej wiedzy (widziałem anioła twarzą w twarz). Obawa Gedeona przed śmiercią jest typem obawy naszego Pana przed wtórą śmiercią za ewentualną dotychczasową lub przyszłą porażkę w dochowaniu wierności – obawa, która tak srodze nękała Go w Getsemane. Tak jak Pan (w. 23) pocieszył Gedeona błogosławieństwem pokoju oraz zapewnieniem, że nie umrze, tak Ojciec pocieszył Jezusa błogosławieństwem pokoju oraz zapewnieniem, że dotychczas był i pozostanie wierny, i dlatego nie spotka Go wtóra śmierć (Żyd. 5:7; Łuk. 22:43). To dodało Panu sił do dokończenia Jego ofiary. Tak jak Gedeon (w. 24), dzięki pocieszeniu Pana, był w stanie zbudować ołtarz pokoju od Jehowy dla Izraela (Pan jest pokojem), tak Jezus, dokańczając Swoją ofiarę, był w stanie wznieść Ołtarz – Swoją ofiarę okupu, która zwiastuje pokój od Boga antytypicznemu Izraelowi. Ołtarz ten znajduje się obecnie w embrionalnym Królestwie Boga (Ofra) – wśród tych, którym Ojciec udziela pomocy (abiezerejskiej).

      (10) Jak stwierdziliśmy powyżej, w wersetach 11-24 znajdujemy krótką typiczną historię doświadczeń naszego Pana, rozpoczynających się na krótko przed Jego poświęceniem, a kończących się na krótko przed Pięćdziesiątnicą. W pozostałej części tego rozdziału znajdziemy krótkie typiczne obrazy istotnych elementów Jego działań z Wieku Ewangelii wraz z Jego naśladowcami przeciwko błądzicielom, jako przygotowań do obalenia głównych błądzicieli i ich błędów. Zobaczymy to w trakcie analizy typu i antytypu pozostałej części tego rozdziału

      (11) Jednym z istotnych elementów działań naszego Pana w czasie Wieku Ewangelii jest Jego połączenie się z Kościołem w służbie oraz w działaniach na rzecz prawdy, a przeciwko błędowi i błądzicielom. Jest to typicznie pokazane w wersetach 25-27. Rozumiemy, że drugi cielec ojca Gedeona (w. 25), złożony jako ofiara całopalna, jest typem służby Jezusa, manifestującej akceptację przez Boga ofiary Jezusa za człowieczeństwo i nowe

poprzednia stronanastępna strona