Epifaniczny tom 17 – rozdział 9 – str. 247
Etapy powrotu naszego Pana
1Jana 2:28: „I teraz, dziatki, zostańcie w nim, abyśmy, gdy się ukaże, ufanie mieli, a nie byli zawstydzeni przed nim w obecność jego”. Tutaj mamy odniesienie do ufności, jaką wszyscy wierni będą mieli w Panu w czasie Jego parousia, Jego świecenia. To niewątpliwie ogranicza zastosowanie słowa parousia w tym wersecie do pierwszego i drugiego etapu drugiego adwentu naszego Pana, ponieważ wtedy po raz pierwszy członkowie Ciała wszyscy będą z Nim (Kol. 3:4; 1Jana 3:2).
PAROUSIA JAKO CAŁE TYSIĄCLECIE
Obecnie wyjaśnimy wersety, w których pod słowem parousia zawiera się faza Królestwa (basileia) drugiego adwentu naszego Pana.
W 1Kor. 15:23 napotykamy pierwszy przykład takiego użycia tego słowa: „potem ci, co są [staną się] Chrystusowi w [podczas] obecność jego [zostaną ożywieni]”. Zauważmy, że w wersecie 22 apostoł wyjaśnia, że wszyscy w Chrystusie zostaną ożywieni, nie zostaną tylko obudzeni, lecz dostąpią zmartwychwstania, udoskonalenia; w tej części werset 22 dowodzi bowiem, że zmartwychwstanie przyjdzie przez człowieka (w. 21). W wersecie 23 precyzuje dwie grupy, jakie zostaną ożywione, udoskonalone, nazywając pierwszą z nich „Chrystusem, pierwiastkiem”. Najwyraźniej nie chodzi tutaj o Jezusa, ponieważ św. Paweł wyjaśnia kolejność, w jakiej wszyscy w Chrystusie zostaną ożywieni, i odnosi się do przyszłego wydarzenia, natomiast nasz Pan zmartwychwstał ponad 20 lat wcześniej. Kontekst wskazuje, że czasownik czasu przyszłego ożywieni będą, przeniesiony z wersetu 22, jest orzecznikiem w wersecie 23; dlatego wyrażenie Chrystus jako pierwiastek musi odnosić się do Kościoła, innych pierwiastków niż Jezus (w.20). Pod wyrażeniem Chrystus jako pierwiastek zostanie ożywiony chodzi zatem o pierwsze zmartwychwstanie (Filip. 3:11; Obj. 20:4,6). Kto jeszcze w Chrystusie zostanie ożywiony? Werset odpowiada: „ci, co są [staną się] Chrystusowi w [podczas] obecność jego”. Kiedy posłuszni z ludzkości