Epifaniczny tom 17 – rozdział 8 – str. 209
Sposób powrotu naszego Pana
a nie widzenie Jego odejścia i widzenie Jego ponownego przyjścia: „Ten Jezus (…) tak przyjdzie, jakoście go widzieli idącego do nieba”. A więc fragment ten dotyczy sposobu powrotu naszego Pana. Ze sposobu, w jaki odszedł, możemy dowiedzieć się pewnych rzeczy odnośnie sposobu Jego powrotu: (1) odszedł skrycie przed światem, ponieważ wówczas nie wiedział o tym nikt inny prócz Jego uczniów; tak więc i przychodzi skrycie („jak złodziej w nocy”) przed światem, ponieważ w pierwszych jego etapach nie wie o tym nikt prócz Jego wiernych. (2) Odszedł cicho i bez ostentacji, nie strasząc świata literalną trąbą, nie jadąc na literalnym obłoku, nie świecąc oślepiającym naturalnym światłem i nie rozbijając wszechświata na atomy; a więc powraca cicho i bez ostentacji, nie strasząc świata literalną trąbą, nie jadąc na literalnym obłoku, nie świecąc oślepiającym naturalnym światłem i nie rozbijając wszechświata na atomy. (3) Odszedł błogosławiąc tych, których pozostawił; tak więc powraca błogosławiąc najpierw Swój oczekujący Go Kościół, a później także i świat. (4) Jeśli chodzi o Jego Boskie ciało, odchodząc był niewidzialny dla naturalnych oczu ludzkich istot, choć widoczny w Swym odejściu dla uczniów przez odpowiednie towarzyszące temu dzieła; tak więc powracając jest On niewidzialny dla naturalnych oczu ludzkości, choć objawia Swą obecność przez odpowiednie towarzyszące temu uczynki. Gdy przedstawimy nasz dziesiąty dowód, czwarty punkt stanie się jaśniejszy. Wprowadzamy go teraz, ponieważ tutaj jest jego miejsce, chociaż uwagi podane w dziesiątym dowodzie są niezbędne do wyjaśnienia pewnych zastrzeżeń opartych na opacznym zrozumieniu natury uwielbionego zmartwychwstałego ciała naszego Pana. Omawiany werset dowodzi, że sposób ponownego przyjścia jest taki sam, jak sposób Jego odejścia i jako taki obala wiele prymitywnych błędów co do sposobu Jego powrotu, jak również dowodzi jego niewidzialności dla naturalnego oka.
LOGICZNY ARGUMENT ŚW. PAWŁA
W 2Tes. 2:1-9 św. Paweł używa argumentu, który przy prawidłowym zrozumieniu tego tematu jasno i dobitnie dowodzi,