Epifaniczny tom 17 – rozdział 8 – str. 211

Sposób powrotu naszego Pana

że Pan już powrócił”. Z pewnością taki właśnie argument zostałby użyty przez św. Pawła, gdyby odpowiadał rzeczywistości, i w łatwy i niepodważalny sposób obaliłby błąd Tesaloniczan. Fakt, że go nie użył jest bardzo silnym dowodem tego, iż nie ma on zastosowania i że z tego powodu św. Paweł nigdy też nie uczył ich, by wierzyli w takie rzeczy w odniesieniu do powrotu naszego Pana, ani oni sami w to także nie wierzyli. Wprost przeciwnie, św. Paweł, który jako jedyna istota ludzka widział światło chwały świecące i reprezentujące uwielbione ciało naszego Pana i który za ten widok zapłacił swym naturalnym wzrokiem, konsekwentnie uczył, że żadna istota ludzka nigdy nie widziała uwielbionego ciała naszego Pana ani nie mogła go widzieć i przeżyć (1Tym. 6:16). Dlatego nie mógł wykorzystać powyższego argumentu, ponieważ nie odpowiadał on jego poglądowi co do sposobu powrotu naszego Pana.

      Zauważyliśmy, jakiego argumentu nie użył św. Paweł, by odwrócić Tesaloniczan od błędnego przekonania o nastaniu powrotu Pana, ponieważ nie miał on zastosowania do faktów. Zauważmy, jakiego rodzaju argumentu użył, by dowieść, że nie nastała jeszcze druga obecność Pana, dzień Pana i zgromadzenie Kościoła do niego; zauważmy jak bezpośredni i logiczny był jego argument z punktu widzenia niewidzialności ciała naszego Pana przy Jego powrocie. Nie odwoływał się do ich zmysłu wzroku, lecz do pewnych zapowiedzianych i wciąż nie wypełnionych znaków, jakie miały poprzedzać drugi adwent. Mówi bowiem do Tesaloniczan (2Tes. 2:3-9), że powrót naszego Pana nie może nastąpić przed powstaniem antychrysta – papiestwa, które miało się rozwinąć w wyniku odejścia od prawdziwej wiary i praktyki chrześcijaństwa, miało zdobyć najwyższą władzę, urzeczywistnić swe okrutne panowanie oraz być objawione i zniszczone w swych głównych naukach i władzach. Po tym wszystkim miał przyjść Chrystus i zniszczyć antychrysta. W chwili pisania przez św. Pawła tych słów odstępstwo to było co najwyżej w fazie początkowej.

poprzednia stronanastępna strona