Epifaniczny tom 17 – rozdział 13 – str. 382

Świadectwa Nowego Testamentu

Tak więc tak jak przez grzech jednego przyszedł sąd [św. Paweł poszerza tutaj nieco myśli z pierwszego kontrastu w wersecie 16 ] na wszystkich ludzi ku potępieniu [potępiający wyrok Adamowy spadł na wszystkich w Adamie]; tak też przez jeden akt sprawiedliwości [ofiarniczą, okupową śmierć naszego Pana] dar z łaski [zasługa okupu; św. Paweł ilustruje tutaj zastosowanie myśli z drugiego kontrastu wersetu 16, tym razem wobec świata, tak jak w wersecie 17 czynił to wobec Kościoła] przyszedł [przyjdzie; czas przyszły wersetu 19, który podaje powód tego twierdzenia, dowodzi, że należy tutaj zastosować czas przyszły, co potwierdza także fakt, że św. Paweł opisuje tutaj czas błogosławienia nie wybranych] na wszystkich ludzi [w ten sposób okup w Tysiącleciu przyjdzie do wszystkich w znaczeniu zniesienia z nich Adamowego grzechu i wyroku] ku [w celu zaoferowania im sposobności uzyskania] usprawiedliwieniu żywota [które otrzymają, jeśli przez wiarę i posłuszeństwo będą „jeść” okup jako chleb żywota – Jan 6:31-58]”.

      Werset ten dowodzi, że okup zdejmie Adamowy grzech i wyrok ze wszystkich wybranych w celu umożliwienia im zdobycia prawa do wiecznego życia, które uzyskają tylko i wyłącznie na podstawie posłuszeństwa. Życie można bowiem uzyskać tylko przez spożywanie Chrystusa jako chleba żywota, tzn. spożywanie Jego doskonałego człowieczeństwa, jego prawa do życia oraz jego praw życiowych. Jeśli ten warunek karmienia się tym chlebem nie zostanie spełniony, jednostka taka nie otrzyma życia (Jan 6:50,51,53-58). Także i tutaj nie ma mowy o powszechnym zbawieniu do wiecznego życia. Werset ten uczy jednak, że wszyscy zostaną zbawieni z Adamowego grzechu i wyroku w celu dostąpienia sposobności uzyskania prawa do wiecznego życia. W wersecie 19 apostoł wyraźnie stwierdza, że powszechne zbawienie tego wersetu nie jest zbawieniem do wiecznego życia, lecz od Adamowego grzechu i wyroku: w następujący sposób podaje tam dowód swego twierdzenia, że dar z łaski – zasługa okupu – przyjdzie do wszystkich ludzi w celu udzielenia im szansy uzyskania wiecznego życia: „Bo tak jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka [Adama]

poprzednia stronanastępna strona