Epifaniczny tom 17 – rozdział 13 – str. 383
Świadectwa Nowego Testamentu
wielu [wszyscy w Adamie] stało się grzesznikami [uczestnicząc w grzechu Adama dziedzicznie], tak przez posłuszeństwo [dzięki któremu złożony został okup] jednego [Jezusa] wielu [wszyscy w Adamie] stanie się sprawiedliwymi [w odniesieniu do grzechu Adama, co nastąpi przez zastosowanie zasługi okupu, gdy jako dar z łaski przyjdzie on do wszystkich ludzi]”. Mamy tutaj powiedziane, że grzech Adama (czyniący wszystkich grzesznikami z powodu uczestniczenia w nim drogą dziedziczenia) przez okup Chrystusa zostanie ze wszystkich zdjęty. Przyimek bo, łączący werset 19 z ostatnim zdaniem wersetu 18, dowodzi, że werset 19 podaje uzasadnienie słów, że „dar z łaski przyszedł [przyjdzie] na wszystkich ludzi ku usprawiedliwieniu żywota”. Okup Chrystusa zdejmie wyrok Adamowy (w. 18) właśnie dlatego, że zdejmie grzech Adamowy (w. 19), a to w celu usprawiedliwienia żywota. Werset ten nie zawiera żadnej myśli o wiecznym i powszechnym zbawieniu. Potwierdza on przebaczenie przez Chrystusa Adamowego grzechu Adama i wszystkich nie wybranych, w wyniku czego wszyscy oni dostąpią zbawienia od wyroku Adamowego.
W tym fragmencie Rzym. 5:15, 16, 18, 19 – w jego zastosowaniu do nie wybranych – nie ma ani słowa o ostatecznym rezultacie Boskiego planu co do uzyskania przez nich wiecznego życia. W temacie tym mówi on jedynie to, że wszyscy z nich dzięki okupowi zostaną uwolnieni od Adamowego grzechu, Adamowych grzechów i Adamowego wyroku w celu dostąpienia szansy zdobycia prawa do życia. Nie mówi on, czy ktokolwiek – nikt, niektórzy, wielu, większość, a może wszyscy – zdobędzie i ostatecznie zachowa to prawo. Inne wersety dowodzą, że niektórzy nie uzyskają tego prawa, a inni nie zachowają go. Ten fragment, tak jak jemu podobne, uczy, że okup usunie grzech i wyrok Adamowy ze wszystkich w Adamie. Uczy on, że należą oni do dwóch klas: (1) wybranych, którzy dostępują zbawienia w czasie Wieku Ewangelii; oraz (2) pozostałej części ludzkości – nie wybranych – wobec których wybrani poprzez okup dokonają w Tysiącleciu usunięcia Adamowego grzechu i wyroku, co uczynią po to, by dać nie wybranym szansę uzyskania życia na podstawie