Epifaniczny tom 17 – rozdział 13 – str. 391
Świadectwa Nowego Testamentu
któremu udzielone zostały obietnice (Rzym. 9:4); gałęziami są Izraelici jako jednostki; odłamane gałęzie to niewierni Izraelici z czasu Żydowskiego Żniwa; pozostałe naturalne gałęzie to prawdziwi Izraelici tamtych dni. Dzikim drzewem oliwnym jest świat pogański; wszczepione gałęzie to wybrańcy spośród pogan jako równorzędne gałęzie wspólnego drzewa i współuczestnicy korzenia i tłustości symbolicznego naturalnego drzewa oliwnego z symbolicznymi naturalnymi gałęziami. Po odłamaniu symbolicznych niewiernych gałęzi na drzewie pozostało zbyt mało symbolicznych gałęzi przynoszących owoce. Dlatego Bóg sięgnął po symboliczne dzikie drzewo oliwne i wybrał z niego wystarczającą ilość odpowiednich gałęzi, potrzebnych do uzupełnienia liczby gałęzi brakujących na symbolicznym naturalnym drzewie oliwnym i wszczepił je. Dzieło to przebiega przez cały Wiek Ewangelii począwszy od czasów Korneliusza, czemu towarzyszy ponowne wszczepianie niektórych wyłamanych gałęzi, które powracają do swego własnego drzewa (w. 23, 24). Jest tutaj miejsce tylko dla jednego drzewa – jednego narodu wybranego, przez stanie się Izraelem duchowym poprzez ten korzeń, który w okresie Wieku Ewangelii udziela duchowych tłustości w przeciwieństwie do naturalnej tłustości, jakiej udzielał wcześniej. Jego gałęzie pochodzą z dwóch źródeł – Żydów i pogan – z których wszyscy bez względu na pochodzenie cieszą się tym samym powołaniem, wyborem, obietnicami i błogosławieństwami.
CAŁY IZRAEL BĘDZIE WYZWOLONY
Przechodzimy obecnie do wersetów 25-33: „Bo nie chcę, abyście nie mieli wiedzieć, bracia, tej tajemnicy [Boskiej tajemnicy, której zrozumienie zastrzeżone wówczas było tylko dla wybranych], żebyście nie byli zarozumiałymi [żebyście się nie wynosili; chciałbym, byście raczej zrozumieli to tak, by pomogło to wam przyozdobić się pokorą]), iż zatwardziałość [głowy i serca] z części [była to częściowa zatwardziałość, częściowe zaślepienie w dwóch znaczeniach: (1) dotyczyło części – głównej części Izraela; (2) nie dotyczyło całej głowy ani serca, ponieważ w pewnych sprawach głowy i serca nie byli oni zaślepieni, ani zatwardzeni, ponieważ zachowali pewne elementy prawdy biblijnej i pewne dobre cechy charakteru]