Epifaniczny tom 17 – rozdział 13 – str. 393
Świadectwa Nowego Testamentu
[słowa te odnoszą się do zbawienia Żydów z zaślepienia i zatwardziałości, jakie cechowały ich w czasie Wieku Ewangelii, o czym traktuje werset 25]. A to będzie przymierze moje z nimi [Nowe Przymierze wypisze na ich sercu i umyśle Boskie prawa; stanie się to jeszcze zanim pełne wypisanie tych praw uleczy ich z opisanego tutaj zaślepienia i zatwardziałości (Jer. 31:31-34; Ezech. 36:26)], gdy odejmę grzechy ich [co stanie się przez zapieczętowanie tego Przymierza wobec Boga przez pokropienie krwią Chrystusa antytypicznej księgi. Pokropienie księgi przez Mojżesza (2Moj. 24:8; Żyd. 9:19) jest typem zadośćuczynienia Boskiej Sprawiedliwości, co zostanie dokonane przez zasługę okupu. Widzimy więc, że pod wyrażeniem ‘odwróci niepobożności od Jakuba’ należy rozumieć zbawienie całego Izraela z zaślepienia i zatwardziałości Wieku Ewangelii, a pod wyrażeniem ‘gdy odejmę grzechy ich’ należy rozumieć zastosowanie zasługi okupu, dzięki czemu zostaną oni wybawieni spod wyroku Adamowego. A zatem cały Izrael będzie zbawiony w tych dwóch znaczeniach, a nie w znaczeniu wiecznego zbawienia]”.
Po dowiedzeniu, że cały Izrael będzie zbawiony w tych dwóch znaczeniach tego słowa, apostoł przystępuje do argumentacji na temat sposobu, jaki Bóg wybrał do realizacji tego celu. Przekonamy się, że argumentacja ta jest jednym z najściślejszych biblijnych dowodów na to, że w czasie Wieku Ewangelii Bóg zgromadza wybrańców (Żydów i pogan) ze świata, aby użyć ich w Tysiącleciu jako Swych narzędzi do błogosławienia nie wybranych (Żydów i pogan) – umarłych i żyjących: „A tak według Ewangelii [w jej części dotyczącej wysokiego powołania] nieprzyjaciółmi są [dla zaślepionych i zatwardziałych Izraelitów prawda o tym, że Mesjasz to pomazane grono osób składające się z wybrańców spośród Żydów i pogan, w czasie Wieku Ewangelii objawiony, by cierpieć za grzech, a później, by pojednać Boga i rodzaj ludzki – rzeczywiście jest kamieniem obrażenia (Izaj. 8:14), przepełniając ich wrogością] dla was [okazuje się to być dla dobra tych pogan, którzy reagują na wysokie powołanie]; lecz według wybrania [ludu Bożego ze Starego Testamentu] są miłymi [Bóg w dalszym ciągu ich takimi widzi] dla ojców