Epifaniczny tom 17 – rozdział 1 – str. 14
Główne cele powrotu naszego Pana
że Jezus nakazuje Swym naśladowcom znajdować uczniów nie tylko wśród Żydów, co dotychczas czynili, lecz wśród wszystkich narodów (Mat. 28:18,19), wnoszą, że ich teoria jest prawidłowa, ignorując fakt, że polecenie, by nie ograniczać wysiłków nawracania tylko do jednego narodu, lecz rozszerzyć je na wszystkie, nie musi oznaczać, że wszyscy zostaną nawróceni. W podobny sposób wypaczają stwierdzenie św. Pawła (Dz.Ap. 17:30), które wskazuje, że chociaż wcześniej Bóg zalecał pokutę tylko niektórym – Żydom, teraz zaleca ją wszystkim – zarówno Żydom, jak i poganom, na podstawie czego uczą, iż wszyscy zostaną nawróceni w Wieku Ewangelii. Zapominają o tym, że zalecenia nie zawsze są realizowane, np. te wobec Żydów, by pokutowali. Chociaż Pan je podawał, to również prorokował, iż nie będą one wypełniane, jak wskazują na to powyższe cytaty. Nie powinniśmy też mniemać, że skoro zalecenia nie miały być realizowane, Pan nie podawałby ich Swym uczniom, ponieważ dał On wiele takich, które nie zostały wypełnione, np. Dziesięć Przykazań. Powinniśmy raczej wyciągnąć wniosek, iż udzielił ich Swym naśladowcom wiedząc, że wysiłki podjęte w celu ich wypełnienia doprowadzą w rezultacie do rozgłoszenia ogólnoświatowego świadectwa o nadchodzącym Królestwie (Mat. 24:14) oraz do rozwinięcia w Jego uczniach szlachetnych charakterów czyniących ich gotowymi na Królestwo (1Kor. 4:16-18). Tak więc nasza analiza postmillenaryzmu dowodzi, że w Piśmie Świętym, w rozumie ani w faktach nie ma niczego na jego poparcie, podczas gdy jest w nich wiele na jego odrzucenie.
SIEDEM GŁÓWNYCH CELÓW POWROTU NASZEGO PANA
Jak wykażemy później z Dz.Ap. 3:19-21 oraz z innych tekstów, nasz Pan powraca na początku Millenium, kiedy to zamyka sprawy Wieku Ewangelii i rozpoczyna dzieło Tysiąclecia. Jak się okaże, czas Jego drugiego pobytu na ziemi pokrywa się z Tysiącleciem, podczas którego dokonuje On między innymi „restytucji wszystkich rzeczy”, co jest głównym celem Jego powrotu (zob. Boski plan wieków, roz.VI). Jednak w odniesieniu do Tysiąclecia ważne są także inne cele Jego powrotu,