Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 636
Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia
z powodu niecierpliwości nie będzie próbował brać sprawy w swoje ręce, jak czynią to niewierni, wybiegając w ten sposób przed Pana; jeśli będą tak postępować, może to jedynie im zaszkodzić, tak jak zawsze ma to miejsce w przypadku niewiernych i niegodnych). Z uwagi na tę cechę Boskiego Słowa nauczmy się drodzy spokojnie czekać na właściwy Pański czas dla każdej rzeczy, ponieważ „w ciszy i zaufaniu będzie nasza siła”. Jeśli tak będziemy postępować, wszystko będzie z nami dobrze.
(30) Typiczne jest nie tylko zachowanie się słupa, podane w wersecie 17 , lecz także opisane tam zachowanie się Izraelitów. Ich zachowanie było dwojakiego rodzaju: maszerowanie i obozowanie. Znaczenie tych dwóch rzeczy stanie się jasne, gdy przypomnimy sobie, że w Piśmie Świętym podróż cielesnego Izraela z Egiptu do Kanaanu jest typem podróży duchowego Izraela z obecnego złego świata do Królestwa (Żyd. 3:1-4:11; 1Kor. 10:1-14). Dlatego często spotykamy odniesienia do chrześcijańskiego życia jako marszu, podróżowania, a do chrześcijan jako do obcych i pielgrzymów, którzy nie mają tutaj trwałego miasta jako swojego domu, lecz podążają do innego i lepszego (1Piotra 2:11; Żyd. 13:13,14; Psalm 107:4-7; Izaj. 30:21; Jer. 6:16; Mich. 6:8; Rzym. 6:4; 8:1; 2Kor. 5:7; 1Jana 2:6). W każdym postępie marszu z jednego postoju do drugiego cielesny Izrael – zmierzający w kierunku Kanaanu i w ten sposób cały czas zbliżający się do celu -przedstawia różne zarysy postępu, jakiego my dokonujemy w naszym chrześcijańskim życiu, który coraz bardziej oddala nas od obecnego złego świata i coraz bardziej doprowadza do stanu nadającego się do Królestwa, jak i do samego Królestwa. Tak więc postęp Izraela w kierunku Kanaanu w jego następujących po sobie marszach reprezentuje nasz postęp w chrześcijańskim życiu, stale i coraz bardziej doprowadzający nas do stanu nadającego się do Królestwa, a tym samym – do samego Królestwa. Postępu tego dokonujemy szczególnie przez trzy kroki chrześcijańskiego życia: (1) badanie Słowa Bożego; (2) służbę Słowem Bożym i zgodnie ze Słowem Bożym; oraz (3) praktykowanie Słowa Bożego, co w tym punkcie obejmuje także