Epifaniczny tom 8 – rozdział 7 – str. 462-479

poprzednia stronanastępna strona

Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – dok.

PYTANIA

    (1) Jaka była relacja pokolenia Dana wobec przybytku i czyimi potomkami były wszystkie usytuowane tam pokolenia? Co i dlaczego było sztandarem obozu po północnej stronie? Co wskazuje na to, że Dan jest typem baptystów? Co znaczy słowo Dan i dlaczego jest użyte? Jaki jest związek baptystów z Maluczkim Stadkiem i jak jest to pokazane w typie?

      (2) Kto był księciem Dana – co znaczy jego imię i jakie ma to znaczenie w antytypie? Jakie były relacje między wodzami a członkami Kościoła baptystów i co jeszcze temu sprzyjało? Jakie było imię ojca Achiezera – co ono znaczy i w jaki sposób pasuje w antytypie do wodzów z utracjuszy koron Kościoła baptystów?

      (3) Wśród jakich narodów miał swój początek odnośny ruch Maluczkiego Stadka i kto był jego głównym wodzem z utracjuszy koron? W jaki sposób i przez kogo denominacja baptystów została zapoczątkowana wśród ludów anglojęzycznych? Jak wyglądał rozwój tego kościoła na ziemi angielskiej i kto rozpoczął go w Ameryce? Czego dokonano w szeregach tego kościoła w XVIII wieku? Kogo jeszcze można wymienić z grona wodzów z utracjuszy koron tego kościoła?

      (4) Jakie dwie doktryny nie są szafarską doktryną Kościoła baptystów i dlaczego niektórzy za taką je uważają? Jaka jest szafarska doktryna tego kościoła i co można o niej powiedzieć? Kogo nie uważali, a kogo uważali za chrześcijan? Dlaczego baptyści zaprzeczali, że usprawiedliwienie przychodzi wyłącznie przez wiarę – w jakim stopniu mieli rację? Jak można zdefiniować szafarską doktrynę baptystów i czy jest ona prawdziwa? Co daje usprawiedliwienie przez wiarę, a czego nie daje? Dlaczego ich punkt widzenia nie był wtedy wystarczająco pełny?

    (5) Co baptyści twierdzą o swej szafarskiej doktrynie? Jakie elementy dostrzegają w nawróceniu? Co nawrócenie mieści w sobie w nauce biblijnej? Co z biblijnego punktu widzenia możemy powiedzieć o poglądzie baptystów i metodystów na temat nawrócenia? Jakie dwie zalety obecne były w ich szafarskiej doktrynie i jaki jest ich związek z poświęceniem? Dlaczego baptyści są pokazani przez pokolenie po północnej stronie przybytku i dlaczego są tam pierwszą denominacją? Dlaczego prezbiterianie są pierwszym pokoleniem po wschodniej stronie przybytku? Dlaczego Kościół grekokatolicki jest główną denominacją po południowej stronie przybytku? Jaka doktryna daje Kościołowi luterańskiemu pierwsze miejsce wśród denominacji po zachodniej stronie przybytku?

    (6) Na co pozwoli nam jasne zrozumienie szafarskiej doktryny baptystów? Kto i dlaczego nie może przeżyć nawrócenia w baptystycznym znaczeniu tego słowa? Jaki był stosunek tej denominacji do chrztu niemowląt i dlaczego? Kto odrzucał chrzest niemowląt jeszcze przed rozpoczęciem się odnośnego ruchu Maluczkiego Stadka? Jaki był ich początkowy stosunek do symbolu chrztu i kiedy zanurzenie zaczęło być wymagane? Jakie dwie wielkie rzeczy, wniesione do chrześcijaństwa przez baptystów, wypływają z ich szafarskiej doktryny? – uzasadnij pierwszą z nich. W jaki sposób ich szafarska doktryna wiąże się z drugą rzeczą i w jaki sposób była ona propagowana? Jakie dwa fakty miały wpływ na orędowanie przez nich za wolnością religijną?

      (7) W jaki sposób Pan dobierał sług, rozpoczynając każdy ruch Maluczkiego Stadka? Podaj dwanaście par tych braci. Jak można określić wkład tych pomocniczych braci?

      (8) Kto był przywódcą z Maluczkiego Stadka, użytym do rozpoczęcia ruchu wypaczonego w Kościół baptystów? – podaj daty jego narodzin i śmierci. Podaj fakty z jego życia, gdy jeszcze był katolikiem. Co zaczął głosić po przejściu na protestantyzm? Kogo udało mu się przekonać do swego poglądu i dlaczego ten wycofał się z niego dwa lata później? Jakie były kolejne działania Hubmaiera w Zurychu i w Waldshut? Do czego został zmuszony przez austriacki rząd i na ile opozycja ta okazała się skuteczna?

    (9) Jaki był jego stosunek do zła spotykającego niemieckich chłopów – w czym miał swój udział? Czym jego rady różniły się od działań Thomasa Munzera i jakie były tego skutki dla chłopów? Co Hubmaier uczynił na Wielkanoc roku 1525 i jaki miało to wpływ na jego stosunki z Zwinglim? Jaki był stosunek mieszkańców Waldshut do chrztu dorosłych i zbuntowanych chłopów? Jakie były konsekwencje popierania przez to miasto zbuntowanych chłopów? Co i dlaczego uczynił on po aresztowaniu go w Zurychu? Jaka była w tym rola Zwingliego?

    (10) Gdzie udał się Hubmaier w roku 1526 i co tam uzyskał? Czego antytypem były ich prześladowania? Czego dokonał tutaj Hubmaier w interesie swej szafarskiej doktryny – co pozostawił do dodania dla kolejnych baptystów? Jak możemy go porównać z Lutrem, Zwinglim czy Cranmerem? Co stało się z nim i jego żoną w lipcu roku 1527 oraz w marcu roku 1528?

    (11) Co można powiedzieć o prześladowaniach zwolenników tego ruchu? Wymień kolejno różne formy oskarżeń i prześladowań pod ich adresem – kto był ich autorem? Podaj kilka liczb ilustrujących ich cierpienia w poszczególnych krajach. Czego jesteśmy pewni odnośnie ich cierpień? Czym okazały się krew męczenników i prześladowania tych braci?

    (12) W jaki sposób fanatyzm z Münsteru wpłynął na ten ruch? Jaka była sytuacja tych braci w Niemczech po wzięciu szturmem Münsteru? Jaką rolę odegrał dla tych braci Menno Simonis? Opisz jego działalność jako przywódcy od roku 1537. Jak spędził on swoje życie i od czego nie był wolny? Czego typem jest domaganie się sprawiedliwości przez Rachelę?

    (13) Co nie jest, a co jest szafarską doktryną baptystów? Z jakiego punktu widzenia stanowisko to jest prawdziwe? Co jest niezbędne do stania się chrześcijaninem? Dlaczego baptyści zaczęli kłaść nacisk na zanurzenie jako znak nawrócenia w ich rozumieniu tego słowa? Czego dokładnie nie rozumieli i jakie były tego konsekwencje? Co dało im takie zbliżenie się do prawdy w tym temacie?

    (14) Co ofiarował Achiezer i czym była jego misa? Co obejmuje w sobie nawrócenie? Co jedynie zawierały jego misa, czasza i łyżka i dlaczego? Co można powiedzieć o jego polu pracy w dziele naprawiania? Jakie było jego pole do naprawiania w stosunku do pola sekt fanatycznych – podaj tego powód? Dlaczego podamy tylko niektóre szczegóły związane z ofiarowaniem misy antytypicznego Achiezera?

    (15) Jakie złe postępowanie on naprawiał? Jakie złe postępowanie potępiał i naprawiał w odniesieniu do kleru? Co karcił i naprawiał u władców? Co strofował i naprawiał u urzędników i arystokratów? Jak doszło do desperackiego chwycenia za miecz i czym to jest dla wszystkich chrześcijan?

    (16) Jakie inne formy zła strofował i naprawiał? – omów kolejno. Co w ten sposób ofiarował w typie i antytypie?

    (17) Co jeszcze ofiarował i w jaki sposób to czynił? W jaki sposób przeciwstawiał się twierdzeniom solifidian? – podaj wersety. Co twierdził na temat pokuty oraz wiary i czy miał w tym rację? W czym był dość słaby i dlaczego? W czym był podobny do wodzów z utracjuszy koron Kościoła luterańskiego?

    (18) Jak obalał twierdzenie, że wszyscy członkowie kościołów narodowych są chrześcijanami? Jak obalał twierdzenie, że pokropienie niemowlęcia czyni je uczestnikiem przymierza Abrahamowego? W jaki sposób bronił zanurzenia jako właściwego sposobu chrztu? W jaki sposób bronił wolności religijnej, w przeciwieństwie do przymusu? Jak obalał twierdzenie, że chrzest niemowląt oczyszcza od grzechu i sprawia wiarę w Chrystusa? W jaki sposób używał swej szafarskiej doktryny wobec całego systemu sakramentów? Co według niego liczy się w prawdziwym nawróceniu?

    (19) Co oznacza ofiarowanie przez niego łyżki – co jest logicznym wnioskiem jego pojęcia o nawróceniu i co to oznaczało? Co ukazywał jako rzeczy do rozwijania, wprowadzania w czyn i obfitowania? Co jednocześnie polecał swym słuchaczom i na co nalegał? Czego udało mu się dokonać pomimo jego budzącej wątpliwości postawy wobec usprawiedliwienia tylko przez wiarę?

    (20) Z jakiego innego punktu widzenia również ofiarował swoją łyżkę? Jak traktował religijne poglądy człowieka? Czym taki punkt widzenia go uczynił i jak wpływało to na prowadzenie pracy ewangelizacyjnej? Jaka słynna książka jest tego przykładem? Do czego jeszcze mają zastosowanie podobne uwagi? Co możemy powiedzieć o baptystycznej doktrynie o nawróceniu i łyżce antytypicznego Achiezera?

    (21) Co potwierdza powyższa analiza? Czego potwierdzeniem są prześladowania doznawane przez baptystów i unitarian? Do czego powinno to nas pobudzać?

    (22) Czyim synem był Aszer i co znaczy to imię? Dlaczego jego matka dała mu właśnie to imię? Jak znaczenie tego imienia widoczne jest w antytypie? Do jakiego stopnia wodzowie tej denominacji podkreślali to, co zawiera się w imieniu Aszer?

    (23) W jaki sposób był on traktowany w przeciwieństwie do innych denominacji? Co niekiedy spotykało metodystów ze strony motłochu i jaka była wobec nich postawa denominacji jako takich? Jaki przykład jest dobrą tego ilustracją?

    (24) Kto był księciem Aszera i co znaczy jego imię? W czym znaczenie tego imienia znalazło swój antytyp? W jaki sposób na te fakty patrzyli metodyści – jak nazwałby ich świat? Do jakich krańcowości często się posuwali i od kogo się tego nauczyli? Co znaczy imię Ochran i do czego wydaje się odnosić?

    (25) Jakim duchem napełniony jest Kościół metodystyczny i jakie są tego efekty? Kiedy i w jaki sposób wodzowie z utracjuszy koron tego kościoła zaczęli zamieniać ten ruch w sektę? Podaj głównych członków antytypicznego Pagiela. Czym był ruch Wesleya do daty sporządzenia aktu deklaracji, a czym stał się potem? Dlaczego pełne zamienienie tego ruchu w sektę było bardziej opóźnione niż w przypadku innych ruchów Maluczkiego Stadka i czym były ustępstwa Wesleya pod tym względem?

    (26) Dlaczego szafarska doktryna Kościoła metodystów nie jest łatwa do dostrzeżenia? Na jakie dwie nauki niektórzy wskazują jako na szafarską doktrynę metodyzmu? Czy są one w nim nauczane i czy są jego szafarską doktryną? Co może pomóc nam w ustaleniu szafarskiej doktryny Kościoła metodystów?

    (27) Jaka jest szafarska doktryna metodyzmu? Dlaczego kładł on nacisk na nawrócenie oraz uczucie pokoju i radości – do czego miało to być przygotowaniem? Co Wesley rozumiał pod „chrześcijańską doskonałością”, a jak rozumieli to jego przeciwnicy teologiczni? Gdzie i w jaki sposób stwierdza, co ma na myśli pod chrześcijańską doskonałością? W czym i dlaczego Wesley jest podobny do innych członków antytypicznego Jakuba, rozpoczynających ruch Maluczkiego Stadka?

      (28) Co pomoże nam w zrozumieniu jego działalności ewangelizacyjnej? Z jakim błędem było to połączone? Na co on i jego towarzysze kładli nacisk i co następnie podkreślali? Dlaczego bracia ci kładli nacisk na takie nauki? Jaki jest związek tych dwóch doktryn z ich szafarską doktryną?

    (29) Dlaczego te doktryny były wtedy na czasie? Opisz ówczesne stosunki międzynarodowe – arystokrację brytyjską – kler kościoła Anglii – religijność klasy średniej – religijność klas niższych. W jaki sposób stan ten wpływał na serce Wesleya i jego współpracowników? Jakie były rezultaty tych warunków w związku z ich szafarską doktryną?

    (30) Kto rozpoczął ruch Maluczkiego Stadka, wypaczony w Kościół metodystów? – podaj jego datę urodzin i śmierci. Podaj fakty dotyczące jego rodziców i rodzeństwa. Co spotkało Jana, gdy miał 6 lat? Jak wyglądała jego edukacja do chwili wyświęcenia go na diakona? Jakie funkcje sprawował od chwili wyświęcenia go na diakona? Czym zajmowali się studenci należący do „Świętego Klubu”? W jaki sposób powstała nazwa „metodysta”? Czym zajmował się w stanie Georgia i co tam osiągnął?

    (31) Kiedy i w jakich okolicznościach nastąpiło jego „nawrócenie” – jak opisuje to sam Wesley? Co o tym wydarzeniu mówi pan Lecky? Jakie jest prawdziwe wyjaśnienie tego przeżycia? Co ono rozpoczęło?

    (32) Co i gdzie początkowo głosił i jakie były tego efekty? Gdzie zaczął wtedy głosić – do ilu słuchaczy niekiedy przemawiał i jak słyszalny był jego głos? Opisz jedną z historycznych serii jego nabożeństw na wolnym powietrzu. Co bardziej przykuwało uwagę słuchaczy – jego wygląd czy sposób mówienia? Jak często wygłaszał kazania i jak dużo podróżował? W jaki sposób przyciągał do siebie słuchaczy w miasteczkach, do których przybywał? Z czym spotykał się na początku swej krucjaty i jak na to reagował?

    (33) Omów kolejno jego dwa doświadczenia z tłumami w Walsal oraz w Plymouth.

    (34) Omów jego inne doświadczenia tego typu, w innych miejscowościach. Jak zmieniło się nastawienie opinii publicznej do Wesleya w późniejszych latach?

    (35) Czym jeszcze zajmował się Wesley na polu religii? Co jeszcze napisał na temat niezwiązany z religią? Co redagował i jakie korzyści przynosiło to jego zwolennikom? Jak wyglądała jego działalność charytatywna? W jaki sposób wykorzystywał swoje dochody? Jak długi był dzień pracy Wesleya? Jaki był stan liczebny członków i zwolenników metodyzmu w chwili jego śmierci? W jakiej dziedzinie jego geniusz świecił najjaśniej i kogo nawet w tym prześcignął?

    (36) Opisz jego trzech głównych współpracowników. Jacy ludzie gromadzili się wokół niego i jaki wpływ miał na nich wyznawany przez nich pogląd na uświęcenie? Jaki był efekt tej demonstracji Pańskiego ducha? Co oznaczało opowiadanie się przez nich za arminianizmem? Do czego ten nacisk doprowadził? Jakie zdanie miał o Wesleyu król Grzegorz III?

    (37) Jakim zdrowiem cieszył się Wesley? Jak wyglądało jego małżeństwo? – opisz incydent, którego świadkiem był jego brat Karol. Co jego żona pewnego razu uczyniła z jego listami? Jak zakończyło się jego małżeństwo i jak zareagowały na to jej dzieci? Jak Wesley przyjął wiadomość o jej śmierci? Dlaczego jego żona nie dotrzymała obietnicy danej mu przed zawarciem małżeństwa?

    (38) Co rekompensowało Wesleyowi nieudane życie małżeńskie? Jaką osobą i z jakiego powodu stał się w starszym wieku? Co pewnego razu uczynił mając 87 lat? Jaki był stosunek dzieci do niego? Co uczynił w ostatnim tygodniu swego życia? Opisz scenę przy jego łożu śmierci. Co jeden z towarzyszy Wesleya wypowiedział po jego śmierci?

    (39) Czego możemy się spodziewać od tak wspaniałej szafarskiej doktryny? Z czego składała się ich misa i co strofowała? Jak wyglądało życie pierwszych metodystów? Jak traktowano tych, którzy nie chcieli zaprzestać światowych praktyk i czy było to słuszne? Jakie akty również atakował? Jaki był jego stosunek do próżnej chwały, popularności, tytułów, bogactw, członków rodziny i ludzkiej wiedzy?

    (40) Jakie inne jego działania cechowała taka sama postawa? – omów kolejno poszczególne tego przejawy.

    (41) Jaka była czasza antytypicznego Pagiela – w czym był słaby, a w czym skutecznie odpierał wszelkie ataki? Na jakiej podstawie wykazywał różnice między usprawiedliwieniem a uświęceniem? – omów kolejno. W jaki sposób dowodził, że podstawą uświęcenia jest miłość bezinteresowna? – omów kolejno.

    (42) Co było łyżką antytypicznego Pagiela i czym różniła się ona od innych antytypicznych łyżek? Komu według niego należało okazywać miłość? Co pokazywał w odniesieniu do miłości? – omów kolejno. W jaki sposób zachęcał do jej praktykowania? – omów kolejno. Na jakiej podstawie zalecał ją swym słuchaczom? – omów kolejno. W jaki sposób jego nauki mogą przynieść nam dobro?

    (43) Kim był Naftali, co znaczy jego imię i dlaczego zostało mu dane przez matkę? Kogo reprezentuje Naftali i dlaczego lepiej byłoby używać pojedynczego członu unitarianie? Czego udało się dokonać kongregacjonalistom i unitarianom? Dlaczego nie są pokazani przez dziecko Racheli, lecz Bilhy? Dlaczego imię Naftali tak dobrze pasuje do antytypu – jaki jest stosunek „ortodoksji” do nich?

    (44) Kto był księciem Naftaliego i co znaczy jego imię? Z jakiego punktu widzenia nazwa ta ma do nich zastosowanie i czym jest to spowodowane? W jakie błędy popadli niektórzy z wodzów tego kościoła? Jaka jest prawda na temat pojednania? Czego ilustracją jest spór „ortodoksji” z unitarianami? Co znaczy imię Enan i czego to jest typem?

    (45) Kto jako pierwszy wypaczył w sektę unitarianizmu ruch Maluczkiego Stadka? Jakie były wzajemne relacje Laeliusa i Faustusa Socyna pod względem cielesnym i religijnym? Z kim współpracował Laelius? W jaki sposób Faustus trafił do Polski i co stało się tam z unitarianami w połowie XVII wieku? W jaki sposób unitarianizm rozwijał się na Węgrzech? Jak wyglądał rozwój tego ruchu w Anglii? Wymień głównych unitarian na ziemi angielskiej i amerykańskiej.

    (46) Co sugeruje imię Naftali? Co można powiedzieć o pismach Socyna, Nortona i Abbotta? Czym i dlaczego przywódcy unitarian cechowali się w polemikach? Jakie świadectwo wydał o nich arcybiskup Tillotson? Jak porównał on ich z większością polemistów i jakie braki w nich dostrzegał?

    (47) Jaki duch zawsze był obecny u większości przywódców unitarian? – omów kolejno jego przejawy. W jaką krańcowość popadli, sprzeciwiając się kalwińskiemu błędowi o zupełnej deprawacji człowieka? Kim z tego powodu niemal wszyscy unitarianie są w stosunku do Biblii i Jezusa? Do czego skłaniało ich podkreślanie miłości Bożej i jaki był tego skutek? Dlaczego nie odegrali bardziej znaczącej roli w ogólnych ruchach chrześcijaństwa?

    (48) W jaki sposób można ustalić szafarską doktrynę unitarian i na jakie dwa sposoby można ją wyrazić? Dlaczego unitarianie wolą używać w swej definicji słowa osoba zamiast istota? Czemu unitarianie zaprzeczają odnośnie Jezusa i Ducha Świętego? Czego nauczają o Bogu? W jaką krańcowość popadli ci z nich, którzy zbyt jednostronnie podkreślają miłość jako przymiot Boskiego charakteru? Czego nauczali odnośnie duszy i jaka była ich doktryna na ten temat?

    (49) Przeciwko czemu unitarianizm jest protestem? Kiedy powstały te błędy i kto jest odpowiedzialny za wprowadzenie błędu o niezniszczalności duszy i wiecznych mękach? W jaki sposób doszedł on do tych poglądów? Jaki był jego związek z nauką trynitaryzmu? Jakie zło i jakie dobro można przypisać jego apologiom? Dlaczego nie powinno nas dziwić, że to właśnie unitarianie usunęli podstawowe błędy kościoła nominalnego? Dlaczego je tak nazywamy i w czym znajduje to swą analogię?

    (50) Kto spłodził antytypicznego Naftaliego? – podaj informacje na temat jego urodzenia i śmierci. Podaj fakty z jego życia przed rokiem 1530. Jakie były jego przeżycia w roku 1530? Jaka była jego pierwsza publikacja i dlaczego była niezwykła? Co na temat tej książki sądzili Melanchton i Quintana? Dlaczego Serwet musiał uciekać z Niemiec do Francji?

    (51) Jakim nazwiskiem i jak długo posługiwał się we Francji? Czym zajmował się w Lyonie i w jaki sposób doszło do podjęcia przez niego decyzji o studiowaniu medycyny? Kogo spotkał w roku 1536 i jak wyglądał ich pierwszy kontakt? Co można powiedzieć o działalności Serweta na polu medycyny? Czym zajmował się w latach 1538 do 1540? W jaki sposób można zilustrować jego biegłość w zawodzie medycznym?

    (52) W jaki sposób Serwet trafił do Vienne i czym się tam zajmował? Kim Serwet był na zewnątrz, a kim prywatnie – co i dlaczego uczynił w roku 1541? Jak wyglądały jego kontakty z Kalwinem po nawiązaniu z nim korespondencji? W jaki sposób doszło do wydania przerobionej książki Serweta? Jaki błąd popełnił Serwet i co w jego sprawie uczynił Kalwin już trzy lata wcześniej? Jak generalny inkwizytor potraktował Serweta po doniesieniu Kalwina i jak zachował się Serwet?

    (53) W jaki sposób doszło do aresztowania Serweta w Genewie? Jakie trzy nieprawidłowości towarzyszyły jego procesowi? Kto był oskarżycielem i prokuratorem Serweta? Jak długo trwał jego proces i na czym niemal w całości polegał? Jaki był stosunek sędziów i wielu szwajcarskich kościołów reformowanych do Serweta? Co planował Kalwin? Co można powiedzieć o wyroku wydanym na Serweta? Dlaczego wyroku spalenia nie zamieniono na ścięcie?

    (54) Kiedy doszło do spalenia Serweta i dlaczego sprowadzono wtedy Farela? Jaki był efekt wysiłków Farela i jakie wrażenie zrobił na nim Serwet? Jak wyglądała procedura palenia Serweta? – opisz kolejne etapy. Jakie były jego ostatnie słowa i na co one wskazywały?

    (55) Czego antytypem było spotkanie Serweta z Kalwinem i czego ono dowiodło? Co było antytypicznym spuchniętym brzuchem, skurczonym udem i aktem niewierności tego kościoła? Co popychało Kalwina do prześladowania Serweta? Czego Kalwin nie mógł znieść w Serwecie i czego w tej sprawie życzył sobie Pan? Co może stanowić okoliczność łagodzącą dla postępowania Kalwina i dlaczego nie jest to jednak usprawiedliwieniem jego postępowania? Z jakimi uczuciami kończymy ten smutny wątek?

    (56) Czego dotyczyła misa antytypicznego Achiry? Co nazywał pogwałceniem pierwszego przykazania? Co karcił i naprawiał? – omów kolejno.

    (57) Co jeszcze naprawiał? Czym jest bezinteresowna miłość Boga? Co w związku ze swą szafarską doktryną naprawiał i przy jakiej okazji już na to wskazywaliśmy? Czego przez to dowodził i dlaczego nie ma potrzeby podawania szczegółów na ten temat?

    (58) Co jeszcze ofiarował antytypiczny Achira? – omów kolejno.

    (59) Co jeszcze on ofiarował i do czego skutecznie nadawała się jego szafarska doktryna? Na co to pozwoliło antytypicznemu Achirze i co to tłumaczy? Dlaczego nie będziemy dalej rozwijać tutaj odpowiednich szczegółów?

    (60) Co dotychczas rozważyliśmy i jak można podzielić te ofiary? Które wersety zamierzamy obecnie przeanalizować i co one podają? Jak można by lepiej oddać pierwsze zdanie w. 84 i na co ono wskazuje? O jaki ołtarz tutaj chodzi i co on reprezentuje? Czego typem jest jego namaszczenie? Co reprezentuje fakt, że jego namaszczenie zostało zakończone przed ofiarami książąt? – podaj stosowne tego ilustracje.

    (61) Co i w jaki sposób teraz wymienimy? Omów z tego punktu widzenia kolejne doktryny szafarskie.

    (62) Co podaliśmy powyżej? Po ilu członków z Maluczkiego Stadka i utracjuszy koron brało w nich udział? Czym byli bracia z Maluczkiego Stadka i w jakim przypadku otrzymywali zupełne namaszczenie? Co przedstawiają dary poświęcenia w postaci mis, czasz i łyżek?

    (63) Z czego były wykonane misy, czasze i łyżki i co reprezentują te materiały w symbolach biblijnych? Jakie ma to znacznie w odniesieniu do mis i czasz, a jakie w odniesieniu do łyżki? Jaka była waga każdego z tych trzech naczyń oraz ich waga łączna? Co można zauważyć w wadze każdego naczynia i czego to jest symbolem? Co sugeruje łączna ich waga? Co sugeruje waga łyżki, czaszy oraz misy? Co jest więc wpisane w wagę tych naczyń i co przez to Pan nam pokazuje? Co wydaje się reprezentować srebrna misa i czasza w kontraście do złotej łyżki?

    (64) Co jeszcze podaje w.85 odnośnie wagi każdej misy i czaszy? Jakie jest znaczenie tej łącznej wagi? W jaki sposób pokazane jest to, że ofiary antytypicznych książąt nie były doskonałe? Na co wskazuje wyrażenie sykiel świątynny?

    (65) Jaka nowa rzecz jest podana w w. 86? Co oznacza waga każdej łyżki oraz łączna waga wszystkich dwunastu? Co sugeruje waga wszystkich czasz, mis i łyżek? Jak w związku z tym należy rozumieć odpowiedź w P ’26, 173? W jaki sposób pokazana jest jedność braci zachowujących korony oraz brak takiej jedności wśród utracjuszy koron?

    (66) Co pokazują w. 15-17? Co reprezentują te trzy rodzaje ofiar? Co przedstawiają cielec, baran i baranek w ofierze całopalenia? Jakie jest znaczenie kozła w ofierze za grzech? Jakie jest znaczenie zwierząt składanych w ofierze spokojnej? Czego typem jest fakt, że baranek w ofierze całopalenia i spokojnej liczył jeden rok? Jakich siedem argumentów dowodzi, że książęta reprezentują sekciarskich wodzów z utracjuszy koron dwunastu denominacji?

    (67) Jakiemu celowi służą dwunastki lub ich wielokrotności, zawierające liczbę 6 i obecne w typach ofiary Chrystusa? Na co wskazuje ich obecność w odniesieniu do ofiary Kościoła? Co podkreśla ostatnie zdanie w.88 i co ma to na celu?

    (68) Czym są i czemu służą nasze obecne uwagi? Czym jest 4Moj. 7? Jaki fakt czyni ją tym bardziej niezwykłą?

    (69) Co Pan przedstawił między opisem ofiar książąt a opisem oczyszczenia i poświęcenia Lewitów? Czego dowiadujemy się z w.89? Czym różnił się sposób kontaktowania się przez Boga z Mojżeszem od sposobu kontaktowania się przez Niego z kapłanami i prorokami? Czego częścią jest w. 89 i co z tego wynika? Kogo typem między innymi jest Mojżesz? W jaki sposób jest on Jego typem w 4Moj. 7:89?

    (70) Czego typem jest przebywanie przez Mojżesza w świątnicy najświętszej w celu poznawania Boskiej woli? Co to oznacza w odniesieniu do prawd, jakie nasz Pan nam objawia – czym pod tym względem nasz Pan różni się od wielu innych? Jakie trzy podobieństwa występują między Mojżeszem a naszym Panem w związku z uzyskiwaniem odpowiedzi Boga? Jak i z jakiego powodu Mojżesz i nasz Pan czasami postępowali z informacjami otrzymywanymi od Boga? Jakie rzeczy staną się dla nas jasne? Czego dowiadujemy się z 4Moj. 7:89?

    (71) W jaki sposób Bóg mówił do Mojżesza? Czego typem jest ubłagalnia i z czego to wynika? – omów kolejno. Jakie jest znaczenie dwóch cherubinów i jak można to udowodnić? W jaki sposób potwierdza to także nazwa nadana im przez św. Pawła? W jaki sposób używane jest w Biblii słowo chwała? Czego dowodzą te uwagi i co będzie kolejnym tego potwierdzeniem?

    (72) Jakie cztery rzeczy znajdowały się nad skrzynią arki? Co znaczy słowo Shekinah i w jakim znaczeniu jest ono używane? Jak niektórzy błędnie rozumieją tę chwałę i jakie jest jej prawdziwe znaczenie? Co oznacza wyrażenie „podobieństwo Pana” i do czego ten sposób mówienia jest bardzo podobny? W jaki sposób w związku z górną częścią arki pokazana jest mądrość? W jaki sposób w arce pokazany jest Bóg oraz Jego cztery główne przymioty? Skąd wychodził Głos i w jaki jeszcze inny sposób pokazana jest mądrość?

    (73) Co symbolika ta pokazuje odnośnie Jehowy? Jakie dwie rzeczy sugeruje i uczy odnośnie naszego Pana? Czego dowodzi i sugeruje odnośnie Boga i Jezusa w realizacji Boskiego planu? W jaki sposób pokazana jest w niej lojalność naszego Pana? Jakim zaszczytem było to dla Mojżesza i naszego Pana? Czym te fakty powinny nas napełnić? Na czym polega niezwykłość typu Boga i Mojżesza, prowadzących rozmowy?

    (74) Jaki wpływ powinna mieć na nas nasza rozbudowana analiza? Dlaczego słowa w. 89 są odpowiednim zakończeniem tego rozdziału? Dlaczego 4Moj. 8:1-4 powinna być częścią rozdziału 7? Jaka jest antytypiczna różnica między 4Moj. 7:89 a 4Moj. 8:1-4? Czym są „skryte rzeczy”, nieobjawione w Biblii?

    (75) O czym traktują wersety z 4Moj. 8:1 i 2 – czego dotyczyło to polecenie? Jakie jest poprawne tłumaczenie wersetów 2 i 3? W jakim celu zostało dane to polecenie i gdzie miał wtedy stać Aaron? Dlaczego polecenie to zostało dane w typie? Jakim innym dwóm celom miało służyć takie ustawienie Aarona? Jakie czynności wykonywał najwyższy kapłan wobec świecznika?

    (76) Co jest głównym elementem tego antytypu? Czego typem jest świecznik i podkapłani? Do czego te dwa fakty skłaniają wielu braci i jakie jest tego rozwiązanie? Co reprezentują knoty oraz ich przycinanie – na co wskazuje jaśniejsze i bardziej stabilne światło?

    (77) Jaka była druga czynność należąca do porządkowania świecznika? Co w tym miejscu reprezentuje oliwa i jakie dwie rzeczy to oznacza? Co reprezentuje węgiel, cząsteczki oliwy go zawierające oraz jego palenie się? Jakie są podobieństwa i różnice tej ogólnej figury świecznika między 4Moj. 8 a Zach. 4? – omów kolejne elementy obrazu z Zach. 4. Streść w skrócie fragment z Zachariasza. Co pokazują symbole związane z porządkowaniem świecznika przez Aarona?

    (78) Co było trzecią rzeczą związaną z porządkowaniem świecznika i do kogo należał ten obowiązek? Co to reprezentuje? Co Pan czyni w stosunku do tych, którzy są wierni w uczeniu swych braci?

    (79) Co było czwartą wyłączną funkcją najwyższego kapłana i z czego to wynika? Co przedstawia zapalanie świecznika przez Aarona? Czego typem jest fakt, że tylko najwyższy kapłan miał prawo zapalać świecznik? Czego to dowodzi i na co wskazuje? Jakie dwie rzeczy pokazane są w świetle padającym przed świecznikiem i jak pokazana jest druga z tych rzeczy? Co przedstawia fakt dostrzeżenia światła przez kapłana jako pierwszej rzeczy po wyjściu spod pierwszej zasłony oraz dostrzeżenie, że światło to pochodzi od świecznika?

    (80) Co reprezentuje fakt, że najwyższy kapłan nie zapalał lamp stojąc przed nimi – jakie byłyby tego konsekwencje? Co przedstawia stanie przez najwyższego kapłana za świecznikiem? Co pokazane jest w staniu przez najwyższego kapłana w półcieniu? Z jakiego jeszcze innego powodu najwyższy kapłan stał właśnie w tym miejscu?

    (81) Jaki jeszcze inny typ wiąże się z naszym tematem? Co reprezentuje Urim i Thummim? Jakie pytanie dotychczas pozostawało bez odpowiedzi i w jakich wersetach występuje to wyrażenie? Jakie względy wydają się wiązać je z drogocennymi kamieniami w napierśniku oraz ich światłami? Czym one prawdopodobnie były? W jaki sposób prawdopodobnie podawana była odpowiedź tak oraz nie?

    (82) Co jest, a co nie jest jasne w związku z Urim i Thummim – jaki jest ich antytyp? Jaka jest liczba głównych łask oraz ich związek z czterema głównymi przymiotami Boga – w jaki sposób są one pokazane? W jaki sposób typiczny najwyższy kapłan rozumiał Boskie odpowiedzi i co to przedstawia? Co powinniśmy tutaj dodać? Jak fakty te powinny na nas wpłynąć i co jest naszym najwyższym przywilejem?

    (83) Co podaje w. 4 – co reprezentuje złoto świecznika? Co reprezentuje fakt, że był on wykuty? Co przedstawia wyrażenie „zarówno jego trzon, jak i jego kwiaty”? Do czego Bóg stworzył Kościół jako antytypiczny świecznik? Co możemy powiedzieć o lekcjach płynących z tych rozważań?

poprzednia stronanastępna strona