Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 498
Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii
Gdyby dzieło naszego oczyszczania zatrzymało się na pokucie, nigdy nie zostalibyśmy w pełni oczyszczeni tak, by być uznanymi przez Boga za czystych. Trzy wyżej wspomniane procesy istotnie mają do odegrania swoją rolę w naszym oczyszczaniu, lecz ich rola to tylko część tego oczyszczania. Prawo nie jest w stanie dokończyć tego oczyszczania, ponieważ w dziele tym daje nam jedynie pragnienie, by nie grzeszyć oraz by postępować właściwie, co jeszcze nas nie usprawiedliwia. Całkowicie wypełnia swoje zadanie z chwilą uświadomienia nam, że nie możemy zbawić samych siebie, a więc potrzebujemy jakiegoś Zbawiciela. Błogosławiona niech będzie łaska i miłosierdzie naszego Boga, że jest Pomocnik, który jest w stanie w najwyższym stopniu zbawić tych, którzy przez Niego przychodzą do Boga, ponieważ On zawsze żyje i wstawia się za nimi. Jednak Prawo nam Go nie proponuje. Prawo nie jest w stanie wzbudzić w naszym sercu takiej wiary, która przyjmie Go jako naszego Zbawiciela. W tym Prawo jest bezradne – nie dlatego, że samo w sobie jest słabe, lecz z powodu naszej słabości (Rzym. 8:3). Jednak to, czego z powodu naszej słabości nie może dokonać Prawo, może być i rzeczywiście jest dokonywane przez Ewangelię (Rzym. 8:1-4). Ta zdolność Ewangelii jest przedstawiona naszej uwadze w wersecie 8. Jak zauważyliśmy, zarys Prawa Boskiego Słowa jest aktywny we wszystkich trzech procesach przedstawionych w wersecie 7. Gdy w wyniku jego głoszenia i wprowadzenia w życie rodzi się już pokuta, powinniśmy dostrzec następny zarys procesu oczyszczania – poselstwo Ewangelii. Widzimy je w wersecie 8, gdzie w typiczny sposób przedstawione jest nam przesłanie – Ewangelia pojednania z Bogiem – prowadzące do wiary usprawiedliwiającej. Przesłanie to jest tak ukryte, że bez zrozumienia przedstawionych w tym wersecie trzech typicznych ofiar, nie można dostrzec związku między Prawem a Ewangelią (pokazanego w wersetach 7, 8) ani sposobu pokazania poselstwa Ewangelii w wersecie 8.
(20) Werset 8 pokazuje trzy typiczne ofiary: (1) ofiarę całopalną; (2) ofiarę śniedną (pokarmową) zaczynioną oliwą; oraz