Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 528
Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii
polegają na Jego śmierci za grzech jako zastępującej ich śmierć za grzech. Zatem w oparciu rąk Lewitów na cielcu składanym jako ofiara za grzech pokazane jest okazanie wiary w śmierć Chrystusa jako odpowiednią ofiarę przed Bogiem za grzechy wierzącego. Oparcie przez nich rąk na cielcu ofiary całopalnej jest typem okazania wiary przez usprawiedliwionych wierzących, polegania na manifestowanym przyjęciu przez Boga ofiary Chrystusa, jako ich zastępcy w śmierci. Oznacza to, iż wierzą oni, że Bóg przyjmuje śmierć Zastępcy w celu przebaczenia ich grzechów; wierzą, że Zastępca wypełni Prawo jako ich sprawiedliwość i że między nimi a Bogiem powstaje pokój w wyniku przebaczenia ich grzechów i przypisania im sprawiedliwości Chrystusa. Takie są antytypy oparcia rąk Lewitów na cielcu ofiary za grzech oraz na cielcu ofiary całopalnej.
(51) Czasownik oprą, który jest dosłownym znaczeniem czasownika oddawanego jako położą, jest w tym kontekście bardzo znaczący. Wiara, bardziej niż jakakolwiek inna cecha, jest ręką serca z powodu niezwykłej siły pobudzającej w wieku wiary. Chociaż miłość jest i zawsze będzie ważniejsza niż wiara, w wieku wiary ta druga jest ważniejsza od miłości, ponieważ jest podstawą naszych wszystkich relacji z Panem w mądrości, sprawiedliwości, uświęceniu i wyzwoleniu. A w usprawiedliwieniu szczególnie wyróżnia się element opierania, polegania. Nasz Pastor właściwie zdefiniował ją jako umysłową ocenę i poleganie serca (Żyd. 11:1; Abak 2:4; Mat. 6:25-34). Zgodnie z typem wersetu 8 pochodzi ona ze słuchania Słowa Bożego (Dz.Ap 15:7; Rzym. 10:13-17; 1Kor. 1:21; Gal. 3:1,2; 1Tes. 2:13; Jana 1:7; 3:11,12; Dz.Ap 2:40-42). Jej podstawą jest umysłowa ocena, dzięki której zdobywa się wiedzę, zrozumienie i przekonanie w odniesieniu do spraw wiary; a jej nadbudową jest poleganie serca, dzięki któremu ufa się, przyswaja i reaguje na sprawy wiary (Jan 3:36; Rzym. 10:14; 4:18-21; Żyd. 11:1, 13). Wiara usprawiedliwiająca używa tych dwóch elementów – umysłowej oceny i polegania serca – na Chrystusie jako