Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 530

Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii

Kapłan gdy to, co czynił, dokonywało u Boga pojednania wobec wierzącego. Uwagi te są kolejnym potwierdzeniem myśli, że w 4 Mojżeszowej Mojżesz zazwyczaj jest typem naszego Pana jako Wykonawcy Jehowy, natomiast Aaron z reguły przedstawia Go tam jako Najwyższego Kapłana. Pokazują one również, że te dwie urzędowe funkcje naszego Pana w pewnych zarysach Boskiego planu często działają wspólnie.

      (53) Nie powinniśmy rozumieć, że ofiarowanie cielca jako ofiary za grzech, podane w wersecie 12, jest typem naszego Pana ofiarującego się od Jordanu do Kalwarii. Składanie ofiary za grzech w wersecie 12, zarówno w typie, jak i w antytypie, następuje bowiem po typicznym i antytypicznym położeniu rąk Lewitów odpowiednio na typicznym i antytypicznym cielcu, co z punktu widzenia antytypu oznacza zastępstwo za pokutującego grzesznika, po okazaniu przez niego wiary w Chrystusa jako odpowiednią ofiarę za grzech. Wiemy ponadto, że ofiara Chrystusa od Jordanu do Kalwarii poprzedzała okazanie przez grzesznika zarówno pokuty, jak i wiary; nie może być więc ona pokazana w typie w słowach wersetu 12. Co więc oznacza złożenie Bogu ofiary za grzech przez Mojżesza i Aarona? Jest to typem poczytanego przypisania przez Chrystusa Swego doskonałego człowieczeństwa, doskonałego prawa do życia i związanych z nim praw życiowych na rzecz pokutujących i wierzących grzeszników. To użycie słowa ofiara występuje w Żyd. 10:14 w odniesieniu do rzeczywistego przypisania przez naszego Pana Swej zasługi, dokonującego usprawiedliwienia ożywionego. Ofiara z wersetu 12 nie przedstawia więc aktów dokonywanych na ziemi, lecz w niebie (Żyd. 9:24). Podane wyżej powody dowodzą, iż spojrzenie to jest prawidłowe. Fakt ten jeszcze wyraźniej pozwala dostrzec prawdziwość późniejszych rozróżnień naszego drogiego Pastora, dotyczących tych kwestii. Na początku swej służby uczył, że okup został zapłacony na Kalwarii – że zakończyło się tam pojednanie wobec Boga. Później właściwie uczył jednak, że na Kalwarii cena okupu została

poprzednia stronanastępna strona