Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 532

Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii

chodzi o działania Boga i Chrystusa, różnica między usprawiedliwieniem tymczasowym a ożywionym jest następująca: w usprawiedliwieniu tymczasowym Bóg i Chrystus przypisują wierzącemu zasługę Jezusa tylko w sposób poczytany, a nie rzeczywiście; natomiast w usprawiedliwieniu ożywionym rzeczywiście przypisują Oni poświęconemu wierzącemu zasługę Jezusa. Biblia z naciskiem uczy jednak o usprawiedliwieniu ożywionym – takim, którego dostępowało się wtedy, gdy usprawiedliwiony wierzący wierzył tak bardzo, że się poświęcał, a Bóg miał właśnie spłodzić go z Ducha (1Kor. 6:11; Żyd. 10:14; 9:24; 1Jana 2:2; Jak. 2:17-26). Taka poświęcająca wiara pokazana jest w grece przez wyrażenie pisteuein eis, tj. „wierzyć w” [angielskie believe into – przyimek into sugeruje wierzenie do środka, do wnętrza, a więc silne i gruntowne – przypis tł. (Jana 3:15, 16, 18, 36; 7:5, 31, 38, 39, 48; Dz.Ap. 10:43; 14:23; 19:4; Rzym. 10:14; Gal. 2:16; 1Piotra 1:21; 1Jana 5:10, 13)]; natomiast wiara usprawiedliwiająca, w odróżnieniu od wiary poświęcającej, pokazana jest w grece przez wyrażenie pisteuein epi, „wierzyć na” [angielskie believe on – przyimek on sugeruje wierzenie powierzchniowe, a więc znacznie słabsze, powierzchowne – przypis tł.  (Łuk. 24:25; Dz.Ap. 9:42; 11:17; 16:31; 22:19; Rzym. 4:5,24; 1Tym. 1:16)].

      (55) Zarówno usprawiedliwienie tymczasowe, jak i ożywione dokonuje się w niebie (Żyd. 9:24). Chociaż ściśle mówiąc werset ten odnosi się do usprawiedliwienia ożywionego, a nie tymczasowego, uczy on, że miejscem dokonywania usprawiedliwienia jest niebo. Oznacza więc, że właśnie tam dokonuje się także usprawiedliwienie tymczasowe. To, co pośrednio wynika z Żyd. 9:24, jest bezpośrednio nauczane w Rzym. 3:25, 22. W wersecie 25 Chrystus, będący sprawiedliwością wierzącego, nazywany jest antytypiczną Ubłagalnią, znajdującą się w antytypicznej Świątnicy Najświętszej: w niebie; w wersecie 22 jest On natomiast przedstawiony jako sprawiedliwość wszystkich wierzących, a więc wierzących usprawiedliwionych, jak i poświęconych. Obydwa usprawiedliwienia dokonują się zatem w niebie.

poprzednia stronanastępna strona