Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 547

Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii

On  w takiej mierze, jaka wynikała z ich gorliwości i odpowiedniego popytu na ich dzieła. Lecz to nie wszystko: zachęcał On ich do kontynuowania ich dzieła wśród przeszkód, jakie stawały na ich drodze. Dokładał starań, by mieli do dyspozycji wszelkie niezbędne pomoce do służby. Pan nie czynił tego tylko przez pewien czas, a następnie zaprzestawał, zmęczony. Kontynuował to aż do końca, co zawiera się w słowie obracał. Co więcej, pomagał im w utrzymywaniu ich najwyższych zdolności w podniosłym stanie w służbie dla Boga, co także zawiera się w obracaniu. Widzieliśmy to już w Jego postępowaniu z Lewitami Wieku Ewangelii. Gdy sami byliśmy takimi, osobiście doświadczaliśmy tego w tej grupie lewickiej, do której należeliśmy. Jezus nie tylko otrzymał więc polecenie obracania Lewitów Wieku Ewangelii przed Panem po ich poświęceniu, lecz także wiernie je wypełniał.

      (71) Oto tłumaczenie wersetu 16 w przekładzie Rotherhama, opartym na lepszej wersji hebrajskiego tekstu od tej, która została użyta za podstawę do tłumaczenia Przekładu Autoryzowanego: „Gdyż oddani, oddani są oni mi spośród synów Izraela zamiast każdego pierworodnego, którego rodzi matka; z synów Izraela wziąłem ich sobie”. W typie pierworodni stanowili jedną grupę osób, a pokolenie Lewiego, z wyjątkiem jego pierworodnych, stanowiło inną grupę. W antytypie jednak pierworodni i antytypiczne pokolenie Lewiego (obejmujące zarówno Kapłanów, jak i Lewitów) to te same osoby. Dwie grupy osób w typie zostały użyte nie po to, by pokazać dwie grupy osób, lecz jedną grupę osób posiadającą dwie relacje. Jako pierworodni zwracają naszą uwagę na swe wyższe stanowisko od tych urodzonych później, natomiast antytypiczny Lewi podkreśla ich urząd religijny (Kapłanów i Lewitów). Inne urzędy nowych stworzeń z Wieku Ewangelii pokazane są w innych określeniach, takich jak naród wybrany, naród święty, szczególny lud itp. Z punktu widzenia związku z obrazem skończonym, pierworodni Wieku Ewangelii mogą być podzieleni

poprzednia stronanastępna strona