Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 484

Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii

grzeszników, w odróżnieniu od ich oczyszczania i poświęcania. W najszerszym tego słowa znaczeniu do odłączania ich od antytypicznych Izraelitów można zaliczyć nie tylko tych pięć rodzajów doświadczeń, lecz także ich oczyszczanie i poświęcanie. Jednak w wersecie 4moj 8: 6 słowa „weź Lewitów spośród synów Izraelskich” odnoszą się wyłącznie do tych pięciu podanych wyżej rodzajów doświadczeń odłączających.

      (5) W odniesieniu do Wieku Ewangelii słowo oczyszczenie używane jest w Biblii w wąskim i szerokim znaczeniu. W znaczeniu szerokim odnosi się ono do omycia jednostki: (1) z potępienia grzechu, co następuje przez krew Chrystusa; oraz (2) z mocy grzechu, co następuje przez Słowo, wsparte opatrznością Bożą. W wersetach 6, 7 słowo oczyścić nie jest jednak użyte w znaczeniu szerokim, lecz wąskim – chodzi o oczyszczenie z mocy grzechu, co jest oczywiste z wersetu 7. To pierwsze wąskie znaczenie oczyszczenia jest natomiast przedstawione w wersecie 12, pod figurą pojednania. W wersecie 21 następuje połączenie obydwu wąskich znaczeń, czyli słowo to użyte jest w znaczeniu szerokim – „aby oczyścić ich”. W wersecie 7 czytamy wprost, że procesy, którymi oczyszczani byli typiczni Lewici, miały być typem drugiego z wyżej podanych dwóch wąskich znaczeń – oczyszczenia z mocy grzechu: „A tak postąpisz z nimi, aby ich oczyścić”. Patrząc na te procesy, przedstawione w odnośnej części wersetu 7, stwierdzamy, że występują trzy: (1) kropienie Lewitów wodą oczyszczenia, (2) ogolenie ich całego ciała oraz (3) upranie ich szat. Te trzy rzeczy indywidualnie wykonywane wobec Lewitów lub przez Lewitów w typie stanowiły całość oczyszczającej części tej ceremonii w drugim wąskim znaczeniu tego słowa. Takie są typy, a rozważenie ich antytypów pozwala nam poznać kilka bardzo znamiennych rzeczy. Przechodzimy obecnie do takich rozważań.

      (6) Najpierw zbadamy antytyp kropienia Lewitów wodą oczyszczenia. Woda oczyszczenia z wersetu 7 jest tą samą co w 4Moj. 19:9, 17. W języku hebrajskim werset 7 mówi o wodzie chatath. Słowo chatath przede wszystkim znaczy grzech, po drugie

poprzednia stronanastępna strona