Epifaniczny tom 8 – rozdział 7 – str. 405
Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – dok.
ideałem dla ludu Pana jest Boska miłość, jako podstawa uświęcenia. Powodem, dla którego kładł on nacisk na „nawrócenie” oraz uczucie pokoju i radości z powodu odpuszczenia grzechów jest to, że w jego mniemaniu stanowią one „pierwsze błogosławieństwo”, którego należy doświadczyć jako przygotowania do postępu w kierunku „drugiego błogosławieństwa”, uświęconego życia w Boskiej miłości, ideału chrześcijańskiego życia. Stąd wielki nacisk kładziony przez Wesleya na takie uświęcenie, którego podstawą jest doskonała miłość. Zwykle nazywał je „chrześcijańską doskonałością”, co jego przeciwnicy teologiczni wypaczali jako oznaczające pełną doskonałość w ciele. Nie taka była jego myśl, chociaż Wesley nie zawsze był dostatecznie ostrożny w wyjaśnianiu, by odeprzeć oskarżenie, że głosił, iż niektórzy chrześcijanie, tj. ci, którzy doświadczyli drugiego błogosławieństwa, osiągają stan bezgrzeszny. Najbardziej rozbudowaną prezentacją jego nauk na ten temat jest 175-stronicowa książka pod tytułem A Plain Account of Christian Perfection (Prosty opis chrześcijańskiej doskonałości). W książce tej wielokrotnie stwierdza, że pod chrześcijańską doskonałością nie ma na myśli nienaganności ani stanu bez słabości czy błędów, lecz taką bezinteresowną miłość do Boga i człowieka, która pokonuje grzech, samego siebie i świat. Mówi, że taka miłość usuwa grzeszne, samolubne i świeckie skłonności oraz czyni serce czystym i pełnym dobroci. Jak zauważyliśmy we wszystkich innych przypadkach (z wyjątkiem św. Jana) członków antytypicznego Jakuba, którzy rozpoczynali ruchy Maluczkiego Stadka, później wypaczane w sekciarskie systemy przez wodzów z utracjuszy koron, Wesley nie widział wyraźnie pełnego światła na temat swej szafarskiej prawdy. I tak jak w ich przypadku, tak i w jego było to spowodowane tym, że w jego czasach pełna prawda na ten temat, w jego różnych powiązaniach, nie była jeszcze na czasie, którym z woli Pana miało być Żniwo. Jednak jego główna myśl, że ideałem Pana dla Jego ludu jest Boska miłość, jako podstawa uświęcenia, niewątpliwie była prawdą.