Epifaniczny tom 8 – rozdział 7 – str. 456

Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – dok.

oliwnymi. Czasza reprezentuje Go jako skarbnicę prawdy i jej zrozumienia dla Kościoła, natomiast dwie rurki przedstawiają Go w Jego zdolnościach umysłowych, poprzez które czerpie On prawdę do Swojego umysłu ze Starego i Nowego Testamentu, antytypu dwóch drzew oliwnych (Obj. 11:3-12). W obydwu fragmentach siedem ramion świecznika reprezentuje siedem okresów jednego Kościoła, natomiast siedem rurek reprezentuje specjalnych rzeczników Pana wobec Kościoła, tj. siedmiu aniołów siedmiu kościołów (Obj. 1:20). Tych siedmiu posłanników zwanych jest (Zach. 4:10) oczami Pana, ponieważ Pan patrzy przez nich dla korzyści Kościoła. Drzewo oliwne po prawej stronie świecznika reprezentuje Nowy Testament, a to po jego lewej stronie – Stary Testament. Fragment z Zachariasza pokazuje, że nasz Pan jest dla Kościoła skarbnicą prawdy i jej zrozumienia, spływającymi do Niego (czaszy) poprzez Jego zdolności umysłowe (dwie rurki) ze Starego i Nowego Testamentu (dwa drzewa oliwne) i przekazywanymi przez Niego Kościołowi za pośrednictwem siedmiu składowych posłańców (siedem rurek) – po jednym dla każdego z siedmiu okresów Kościoła. Jeśli chodzi o oliwę, widzimy więc, że symbole związane z obsługą świecznika przez Aarona pokazują, że po Bogu nasz Pan jest skarbnicą i tym, który udziela prawdy Kościołowi.

      (78) Trzecią rzeczą związaną z obsługą świecznika było utrzymywanie go w należytej czystości. Także i to musiał wykonywać kapłan, ponieważ zawiera się to w obsłudze świecznika, która należała do jego obowiązków. Reprezentuje to naszego Pana, który przez Ducha, Słowo i opatrzności Boże rozwija, wzmacnia, równoważy i doskonali braci w funkcji wzajemnego oświecania się prawdą w trakcie wykonywania przez nich tej czynności. Gdy więc pomagają sobie wzajemnie w zrozumieniu prawdy, On tak dostosowuje do nich Swoje nauki, Ducha i opatrzności, by tym, którzy są wierni w uczeniu swych braci, umożliwić rozwój w każdym

poprzednia stronanastępna strona