Epifaniczny tom 8 – rozdział 6 – str. 352
Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.
(49) Przy analizie antytypicznego Beniamina i Manassesa nie zapominajmy o wyjaśnieniu różnicy między antytypem Jakuba, spładzającym swych synów (1Moj. 29:31-30:25; 35:16-18), a antytypiczną listą potomków tych synów jako pokoleń z 4Moj. 1; 2; 26, co zauważyliśmy w roz. I. Widzimy więc, że Jakub jest używany (w przypadku spłodzenia Efraima i Manassesa – w znaczeniu adopcyjnym, przybranym) jako typ spładzania ruchów, które zostały wypaczone w Kościoły luterański, kongregacjonalny i fanatyczne sekty z punktu widzenia obrazu przybytku. Z punktu widzenia 1 Moj. 29:31-30:25, spładzając Lewiego i Beniamina, przedstawia on jednak rozpoczęcie kolejno ruchów luterańskiego i Wielkiej Kompanii. W obrazie Jakuba ruch i Kościół kongregacjonalny są uwzględnione w antytypicznym Judzie, natomiast osoby fanatyczne w typie Jakuba najwyraźniej są włączone do wszystkich ruchów i kościołów jako jednostki, lecz w obrazie przybytku jako klasa są antytypicznym Beniaminem. Godny podkreślenia jest też fakt, że te zmiany w obrazie dotyczą jedynie trzech pokoleń po antytypicznej zachodniej stronie Przybytku – sprawiedliwości. Zmiana z antytypicznego Lewiego na Efraima w tych dwóch antytypach jest wymuszona faktem, że Lewi został wybrany jako typ antytypicznych Kapłanów i Lewitów. W przypadku dziewięciu pozostałych pokoleń obrazy Jakuba i przybytku są identyczne z punktu widzenia dziewięciu typicznych i antytypicznych pokoleń oraz osoby je spładzającej. Zmiana w odniesieniu do trzech pokoleń po stronie sprawiedliwości antytypicznego Przybytku jest być może sugestią zmiany ze sprawiedliwości do miłości, w postępowaniu Boga w czasie Wieku Ewangelii, ponieważ okupowa ofiara naszego Pana zaspokoiła sprawiedliwość.
(50) Księciem Beniamina (w. 60) był Abidan, syn Gideoniego. Abidan znaczy mój ojciec (Abi) jest sędzią (Dan). Gideoni znaczy mój potężny rycerz. Jak już wiemy, Gedeon znaczy potężny rycerz, natomiast przyrostek i oznacza mój. Znaczenie imienia Abidan pasuje do wodzów z utracjuszy koron sekt fanatycznych,