Epifaniczny tom 8 – rozdział 6 – str. 368-380

poprzednia stronanastępna strona

Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.

PYTANIA

      (1) Jakie pokolenia opisuje 4 Moj. 7 po opisie południowej strony przybytku? Jaki obóz one tworzyły i jaki był sztandar tego obozu? Typem jakich kościołów są Efraim, Manasses i Beniamin – jakie są ich szafarskie doktryny? W jaki sposób wiążą się one ze sprawiedliwością? Czego to dowodzi w odniesieniu do sztandaru pokoleń po zachodniej stronie przybytku w typie i antytypie?

      (2) W kim jest pokazany Kościół luterański w obrazie przybytku, a w kim w obrazie Wieku Ewangelii? Jakie są powody różnicy między tymi dwoma obrazami? Dlaczego Efraim przedstawia Kościół luterański? Jaka idea dowodzi, że te trzy denominacje należą do tego samego obozu? Na czym opieramy wniosek, że w obrazie przybytku Beniamin reprezentuje sekty fanatyczne?

      (3) Czyje ofiary pragniemy omówić w pierwszej części tego rozdziału – kto jest ich typem? Co znaczą imiona Eliszama i Ammihud i w jaki sposób wskazują one na wodzów z utracjuszy koron Kościoła luterańskiego? Kto należy do głównych ich przedstawicieli? Kto najbardziej przyczynił się do wypaczenia reformatorskiego ruchu Lutra w sektę?

      (4) Jaka jest krótka definicja szczególnej szafarskiej doktryny Kościoła luterańskiego? Jakie siedem rzeczy ta doktryna mieści w sobie? – omów je kolejno w oparciu o dowody biblijne. Jaką rolę odgrywają w usprawiedliwieniu Bóg, Chrystus i wiara? Co możemy powiedzieć o tej doktrynie i dlaczego cios zadany papiestwu przez Lutra był najcięższy ze wszystkich zadanych przez reformatorów?

      (5) Co jest niezbędne do właściwego zrozumienia papiestwa i czym ono jest w tej roli? Kto jest autorem tych fałszerstw i co między innymi sfałszował? Czego Pismo Święte uczy na temat zasługi Chrystusa w Tysiącleciu? Czym usprawiedliwienie Wieku Tysiąclecia różni się od usprawiedliwienia Wieku Ewangelii? Do czego doprowadziła taka zmiana „czasów i praw”? W jaki sposób w papiestwie zostały sfałszowane różne nauki biblijne związane z Tysiącleciem? – omów kolejno. Co i dlaczego można zauważyć, gdy spojrzy się na te elementy papieskiego fałszerstwa? Jaki jest związek papieskiego planu zbawienia z doktryną usprawiedliwienia z wiary? W jaki sposób przejawia się w tym Boska mądrość?

      (6) Kto był głównym członkiem antytypicznego Jakuba, który spłodził antytypicznego Lewiego i jaką rolą odegrał on w całej reformacji? Podaj fakty z jego życia do roku 1501. Podaj główne fakty z jego życia do momentu zostania doktorem Pisma Świętego. Co i z jakiego powodu uczynił on 31 października 1517 – jakie były tego skutki? Jaka była na to reakcja strony papieskiej? Jakie dzieła opublikował w roku 1520 – na które z nich zareagował Henryk VIII i jaka była na to odpowiedź Lutra? Co uczynił on w roku 1520? Jak bronił się na sejmie w Wormacji i jaki był tego efekt końcowy? Co stało się z nim po opuszczeniu Wormacji i czego w tym czasie dokonał?

      (7) Co stałoby się z reformatorskim dziełem Lutra, gdyby zginął on w Wartburgu – do jakiego wniosku tam doszedł? Kim od tej pory zaczął stawać się Luter i czego było to antytypem? Jakim się od tej pory stał, co przekreślił i w czyim interesie to uczynił? Czym i dlaczego pozostaje pomimo wad? Jakie szlachetne cechy u niego występowały – w jakim gronie należy go z tego powodu umieścić? Co budził jego reakcyjny i sekciarski duch od roku 1522 – jaka jest na to odpowiedź i na jakiej podstawie? Co było powodem naszych obaw i co zgodnie z prawdą należy stwierdzić? Czemu pozostał wierny i w jaki sposób to czynił? Na czym polega jego wyjątkowość jako reformatora i z jakiego punktu widzenia należy mu się ta wysoka pozycja?

      (8) Co będzie pomocne dla zrozumienia naszego tematu? Jakie dwie cechy Lutra uczyniły usprawiedliwienie przez wiarę psychologiczną koniecznością dla niego? Jak legalistyczny duch Rzymu wpływał na jego uczucia wobec Boga? Dlaczego został mnichem? W jaki sposób jako mnich zabiegał o upragniony pokój? Co zgodnie z prawdą mógł o sobie powiedzieć? Jaki był efekt tych starań i dlaczego? Jak próbował mu pomóc jeden z jego współbraci? Jak długo i dlaczego trwały takie zmagania Lutra?

      (9) Co przyniosło mu ulgę i jakie wersety były w tym pomocne? Co zrozumiał odnośnie swoich uczynków oraz śmierci i sprawiedliwości Chrystusa? Dzięki czemu Luter otrzymał upragniony pokój z Bogiem i jaki werset jest dobrym tego podsumowaniem? Na co wskazują doświadczenia z życia Lutra? Czym ta doktryna stała się dla Lutra i jaki był efekt jej zderzenia się z działalnością Tetzla? W jakim jego dziele znajdziemy najlepsze omówienie tej doktryny?

      (10) Czego ta doktryna dokonała jako maszyna do wyrywania pniaków? Czy Luter od razu wyciągnął wszystkie logiczne wnioski wynikające z jego poglądu na usprawiedliwienie – dlaczego tak się stało? Co i w jaki sposób uzyskał on około roku 1510? Kiedy i z jakiego powodu zaczął z tej doktryny wyciągać jakiekolwiek wnioski przeciwne papieskim naukom? Czym jest papieski odpust i na jakiej podstawie jest dokonywany? Kiedy i w jakich okolicznościach powstały odpusty? Do czego niebawem doszło i jak zostały skatalogowane grzechy? Jaki pogląd wyrabiało to w ludziach? Za jakie grzechy często kupowano odpusty? – opisz związane z tym przykre doświadczenia Tetzla.

      (11) Co objawia handel odpustami? Co najpierw zakwestionował Luter, a do czego doszedł później i na jakiej podstawie? W jaki sposób nauka Lutra doprowadziła go do odrzucenia: tradycji – mszy – czyśćca – zasług dobrych uczynków – życia klasztornego – zasług świętych – relikwii, obrazów i posągów świętych – Maryji Dziewicy jako królowej niebios – uczynków pokutnych – hierarchii papieskiej jako pośrednika między Bogiem a wierzącym – papieskiego sakramentalizmu – papieskiego poglądu o Kościele? Krótko mówiąc, czego dokonała ta jedna doktryna i co nas w tym zachwyca?

      (12) Jakich czterech zarysów usprawiedliwienia z wiary Luter dokładnie nie rozumiał? Dlaczego nie powinniśmy go za to winić? Jaki powinien być nasz stosunek do stopnia zrozumienia przez niego tej doktryny?

      (13) Jaki wielki błąd popełnił Luter? Na czym polegał ruch kierowany przez Carlstadta? Jak zapatrywał się na to Luter i co czynił? Jaki był stosunek Fryderyka Mądrego do Lutra? Jaka zmiana nastąpiła w prowadzeniu przez Lutra pracy reformatorskiej i jakie były tego efekty? W jaki sposób doszło do zorganizowana Kościoła luterańskiego? – wskaż rolę Lutra i Melanchtona. Jakie były relacje między Lutrem a jego władcą? Co można powiedzieć o aktywności Lutra? Kim był Luter w obrazie dużego antytypicznego Samsona? W jakich trzech wyczynach dużego Samsona uczestniczył? W jaki sposób niewola ta wpłynęła na Lutra? Jakie są nasze trzy uczucia wobec niego?

      (14) Jak powinniśmy oceniać zdolności luterańskich teologów i kto należał do trzech jego najzdolniejszych wodzów z utracjuszy koron? Co i dlaczego luteranie mówią o Chemnitzu? Kim był Bellarmine oraz czego i z jakim skutkiem starał się dokonać? Co i na jakiej podstawie można powiedzieć o Chemnitzu? Scharakteryzuj krótko postać Gerharda i Calova. Jakie książki pisali luterańscy teologowie? – opisz traktat Gerharda i próby jego zwalczenia przez teologów katolickich.

      (15) Jakie złe cechy i postępowanie naprawiała misa tych wodzów z utracjuszy koron? – omów kolejno.

      (16) Jakim przeciwnikom musiał stawić czoła antytypiczny Eliszama? – wymień trzech największych. Scharakteryzuj postać Bellarmine oraz jego największe dzieło. W czym błądzili luteranie i co to dało polemistom Rzymu? Na jakim polu antytypiczny Eliszama odnosił zwycięstwa?

      (17) W jaki sposób antytypiczny Eliszama obalał następujące argumenty papieskich polemistów: (1) że usprawiedliwienie oznacza uczynienie kogoś dobrym i dokonuje się przez dobre uczynki; (2) że uczynki Zakonu, które według Pawła nie mogą usprawiedliwić, oznaczają uczynki prawa ceremonialnego, a nie prawa moralnego; (3) że samą istotą dobrych uczynków jest usprawiedliwienie; (4) że Bóg nie dałby Zakonu z ofertą życia, gdyby człowiek nie mógł wypełnić jego wymogów; (5) że wiara nie jest wystarczająca, by usprawiedliwiać; (6) że sprawiedliwość jednego nie może usprawiedliwiać innego?

      (18) W jaki sposób antytypiczny Eliszama obalał kolejne twierdzenia papieskich polemistów: (7) że Bóg nie pozwoliłby Kościołowi zbłądzić na temat usprawiedliwienia; (8) że warunkiem pójścia do nieba są dobre uczynki; (9) że zasługa Chrystusa nie zaspokaja sprawiedliwości i nie zdobywa przebaczenia, lecz zaszczepia w sercu dobroczynność, która czyni sprawiedliwym; oraz (10) że katolicka doktryna na temat usprawiedliwienia jest prawdziwa, ponieważ pochodzi od nieomylnego „przewodu” Boga?

      (19) Co jeszcze ofiarował? W jaki sposób używał doktryny usprawiedliwienia przez wiarę do wychowywania w sprawiedliwości? – omów kolejno.

      (20) Co i dlaczego doktryna ta dała Kościołowi luterańskiemu? Z czego powinniśmy się cieszyć?

      (21) Jaką następną grupę ofiar książąt będziemy rozważać i przez kogo są pokazani w typie? Co oznaczają imiona Gamliel i Pedasur  i jakie jest ich antytypiczne znaczenie? Jak Kościół kongregacjonalny pokazany jest w typie Jakuba spładzającego swych synów i jak możemy to uzasadnić? Jakie denominacje przyjęły ich szczególną naukę?

      (22) Dlaczego Kościół możemy nazwać organizmem i z jakich dwóch głównych elementów się on składa? W jakiej części ciała znajdziemy szczegóły organizacji Kościoła? – wymień i omów poszczególne elementy. Kogo reprezentują prawe oraz lewe ramiona i ręce? Kogo reprezentują prawe oraz lewe nogi i stopy? Kogo obrazują stopy traktowane oddzielnie od nóg?

      (23) Kto rządzi Kościołem i jakich używa do tego sług? Czym ci słudzy nie są, a czym są? – odnieś się do każdego ich rodzaju. Jakie są zakresy służby każdego rodzaju sług? Kto jest Głową Kościoła powszechnego i kościołów lokalnych – jakich sług używa On do celów rządzenia, a jakich do celów służby? Czego nie dał On ani Kościołowi powszechnemu, ani żadnemu kościołowi lokalnemu? Jakim Jezus uczynił każdy zbór? Czym to czyni każdy zbór i Chrystusa? Do czego Pan użył dwunastu Apostołów i onego Sługi? Kiedy pełnili oni tę służbę i jaki typ na nich wskazuje? Do czego używa innych szczególnie upoważnionych sług?

      (24) Co uczyniliśmy w powyższych dwóch akapitach? – podaj krótkie streszczenie. Jak można określić szafarską doktrynę Kościoła kongregacjonalnego? Jakie trzy rzeczy z niej wynikają? Jakie terminy zwięźle ją zawierają?

      (25) Co jest niezaprzeczalnym faktem? W jaki sposób Apostołowie wykonywali władzę związywania? – podaj w odniesieniu do diakonów i starszych. Jak można biblijnie udowodnić, że zbory decydowały także o sprawach interesowych? Jak można biblijnie udowodnić, że zbory zajmowały się też stosowaniem dyscypliny? Udowodnij biblijnie, że zbory wysyłały misjonarzy. Czego tych pięć faktów dowodzi? W jaki sposób potwierdza tę doktrynę nauka o kapłaństwie poświęconych wierzących? Z jakiego innego powodu doktryna ta jest prawdziwa? Czym więc jest każdy zbór z Boskiego nadania i do czego można to porównać? Dlaczego stanowisko Kościoła kongregacjonalnego znajduje się po antytypicznej zachodniej stronie Przybytku?

      (26) Kto rozpoczął ruch, później wypaczony w Kościół kongregacjonalny? – podaj zarys jego życia i działalności do roku 1578, a następnie do roku 1580.

      (27) Co oznaczała taka teoria, kto zasiadał wówczas na angielskim tronie i co było wymagane w sprawach wiary? Do czego doprowadziło to prawo i jakie kary spotkały Br. Browne’a? Do czego prześladowania te zmusiły mały kościół – gdzie osiedli i jak im się tam wiodło? Co przyczyniło się do rozbicia tej kongregacji i co wtedy zrobił Browne? Co Browne uczynił po powrocie do Anglii i jak można to wytłumaczyć? Jak postępowano w Anglii z jego naśladowcami i książkami, i to przez wiele lat?

      (28) Czym były nauki Br. Browne’a? W co one uderzyły i jak można to uzasadnić? Co będzie pomocne dla lepszego zrozumienia ofiar utracjuszy koron Kościoła kongregacjonalnego? Co stało się punktem wyjścia wielkiej apostazji i jaką rolę odgrywają w zborze lokalni starsi? Dlaczego w efeskim okresie Kościoła nie uzewnętrzniały się ambicje żądnych władzy wodzów? Gdzie Apostołowie zapowiadali wielką apostazję? Kiedy się ona uzewnętrzniła i jak jej pierwsze przejawy opisuje św. Jan? Jak wyglądały próby sięgania po władzę w czasie Żydowskiego Żniwa? Dlaczego nie są one częścią wielkiej apostazji, zapowiadanej przez Apostołów?

      (29) Jak są w Biblii używane nazwy starszy i biskup? W jakim fakcie jest to również widoczne? Czym różnili się ci starsi, biskupi, i czy jest to zgodne z wolą Pana? Jak w czasie zebrań poświęconych sprawom zboru pewni starsi traktowali innych starszych – czy było to właściwe i z jakiej zasady wynika? Do czego to z reguły prowadzi i czy można temu coś zarzucić – co byłoby lepszym rozwiązaniem? Jak ten najbardziej wybitny starszy zaczął być nazywany na początku Kościoła smyrneńskiego – do czego odnoszą się te nazwy i czym się różnią? Jak w końcu zaczęto używać nazwy biskup i za kogo taka osoba była uważana? Kiedy i dlaczego ta zmiana sposobu patrzenia stała się powszechna wśród zborów? Co na ten temat mówią niektóre z lepiej potwierdzonych listów Ignacego z Antiochii? Dlaczego listy te nie są pewnym dowodem warunków panujących w roku 108 lub 116? Jaki prawdopodobnie jest pogląd, za którym około roku 108 lub 116 opowiadał się Ignacy i na co kładł on szczególny nacisk? Jakiej doktryny nauczał Cyprian w roku 251? Jak rozwijał się ten pogląd aż do IV wieku?

      (30) Jacy biskupi funkcjonowali w czasach Cypriana, a jakich jeszcze nie było? Kogo okradli biskupi, a kogo starsi? Czym stawały się uchwały starszych, a czym powinny być? Jaki głoszono pogląd o wyższości starszych? Do czego to doprowadziło?

      (31) Co było pierwszym i drugim krokiem osiągania tego celu? Jak chcieli przez to oszukać braci? Co uczynili, by uciszyć sprzeciwy? Do czego to doprowadziło? Jak przebiegał ten błędny rozwój do połowy III wieku?

      (32) Jaki był kolejny błędny rozwój? Co było punktem wyjścia dla tego błędu? – podaj stosowny przykład zboru w Antiochii. Jak należy traktować takie wzajemne udzielanie sobie pomocy przez zbory? Do czego okazje te nie powinny być wykorzystywane? Jak biskupi usprawiedliwiali łączenie zborów w organizacje? Jakie polecenie Pana w ten sposób naruszali? Czy w czasach apostolskich istniały unie zborów lub synodalne, doradcze zgromadzenia biskupów – kiedy i z jakiego powodu odbył się pierwszy taki synod? Jak synody takie rozwijały się do roku 325? Czego dotyczył tzw. pierwszy synod ekumeniczny w Nicei? Jak i dlaczego traktowano dekrety tzw. synodów ekumenicznych? Co w ten sposób zniszczono i jaką jedność wprowadzono?

      (33) Streść dotychczas rozważoną apostazję. Co było kolejnym etapem rozważanego błędnego rozwoju i jak do niego doszło? W jaki sposób ilustruje to przykład Cypriana, biskupa Kartaginy, oraz zboru w Filadelfii? Do kogo był nieco podobny biskup przed pojawieniem się biskupa diecezjalnego?

      (34) Jak doszło do powstania biskupa diecezjalnego? Jak doszło do powstania biskupów wiejskich? W jaki sposób i kiedy stali się oni pastorami zborów?

      (35) Jaki był następny etap apostazji? Kiedy powstali metropolici i kiedy zostali tak nazwani? Jakie prawa im przysługiwały? – podaj przykład.

      (36) Na ile prefektur podzielono cesarstwo rzymskie i jaki tytuł otrzymali metropolici tych prefektur? Ilu było ich początkowo i kiedy otrzymali oni te tytuły? Dlaczego biskup Rzymu przywłaszczył sobie tytuł papieża i do kogo wcześniej on należał? Kiedy pojawił się czwarty patriarcha i jakie zajął miejsce? Kiedy i dlaczego  pojawił się piąty? Co w przeciągu trzech lat stało się z niektórymi z tych patriarchatów? Jaki był zakres władzy patriarchy? Którzy metropolici byli niezależni od patriarchów?

      (37) Jaki spór powstał w kwestii równości? Jakie powody na początku VI w. przyczyniły się do uznania papieża za głowę wszystkich kościołów?

      (38) Jaką władzę papież osiągnął na początku VI w.? W jaki sposób narastała i osiągnęła punkt kulminacyjny świecka władza papieża? Czego doznała w zakresie władzy świeckiej i religijnej?

      (39) Jaka ironia przewija się w całej machinie zdobywania władzy i panowania nad Boskim dziedzictwem? – omów kolejno jej różne poziomy działania do roku 1870. Jakie przykłady ilustrują tę ironię? Czym jest szafarska doktryna Kościoła kongregacjonalnego dla sięgających po władzę? Co jest konieczne do właściwego zrozumienia szafarskiej prawdy Kościoła kongregacjonalnego? Czym był ruch Browne?

      (40) Kto, kiedy i w jaki sposób rozpoczął zamienianie tego ruchu w sektę? Kto nieco później opowiedział się za tym poglądem? Kto propagował ten pogląd w Ameryce i kto przywrócił w niej zasady czystego kongregacjonalizmu? Kogo można podać jako późniejszego, czołowego orędownika kongregacjonalizmu – w kim wszyscy oni są pokazani? Jakie kongregacjonalne zasady wypaczyli oni w ostatnich latach?

      (41) Co antytypiczny Gamliel musiał wykazać, ofiarując swoją misę? Jakie niewłaściwe postępowanie i złe cechy ona naprawia? – omów kolejno.

      (42) Co jeszcze czynił antytypiczny Gamliel? Jakie zarzuty musiał odpierać pod adresem swej szafarskiej doktryny? – omów kolejno.

      43) Na jakie cztery sposoby antytypiczny Gamliel obalał argumenty episkopalian na temat sukcesji apostolskiej, w przeciwieństwie do samorządzenia się zboru? Na jakich pięć sposobów biblijnie obalał twierdzenie biskupów, że jako władcy nad prezbiterami są oni władcami nad zborami? Na jakie trzy sposoby obalał roszczenia metropolitów (arcybiskupów), kardynałów i patriarchów? Jakich odpowiedzi udzielał na roszczenia papieża odnośnie jego władz? Co w ten sposób antytypiczny Gamliel czynił?

      (44) Co również ofiarował antytypiczny Gamliel i czego w ten sposób dowodzi odnośnie swojej doktryny? W jaki sposób wykazywał, że doktryna ta sprzyja sprawiedliwości? – omów kolejno. Co w podsumowaniu można powiedzieć o antytypicznej łyżce Gamliela?

      (45) Przez jakie inne denominacje została przyjęta doktryna samorządzenia się zboru i co nas nie dziwi odnośnie onego Sługi? Jak doktryna ta była traktowana za życia onego Sługi, a jak po jego śmierci? Jak zarządzane są zbory Towarzystwa na świecie?

      (46) Opisz różne formy klerykalizmu występujące wśród ludu prawdy. Co w grupach lewickich stało się z demokracją z czasów Br. Russella? Jakie są różne na to reakcje ze strony braci? Jak długo klerykalizm będzie panować wśród ludu prawdy?

      (47) Jakie napomnienie jest stosowne dla braci oświeconych Epifanią? Jakie napomnienie jest stosowne dla współbraci starszych? Do czego napominamy wszystkich innych (a) jeśli mają wiernych starszych; oraz (b) jeśli mają starszych sięgających po władzę? Do czego zachęcamy wszystkich starszych i pozostałych braci?

      (48) Nad czym pragniemy się obecnie zastanowić? Gdzie podaliśmy pewne myśli na temat antytypicznych Beniaminitów i o czym musimy pamiętać? Jak rozumiemy słowo fanatyczne? – podaj stosowne przykłady.

      (49) O czym nie możemy zapominać przy analizie antytypicznego Beniamina, Manassesa i Efraima? Wyjaśnij w odniesieniu do nich różnice między obrazem Jakuba a obrazem przybytku. Jaki fakt jest godny podkreślenia? Czym zostały spowodowane te zmiany? Czego może to być sugestią?

      (50) Co znaczą imiona Abidan i Gideoni?  Czego typem jest ich znaczenie?

      (51) Jaka jest szafarska prawda sekt fanatycznych? Czym jest dla nich religia? Na co uczyniło ich to podatnymi i gdzie jest to wyraźnie widoczne? Co w tym poglądzie jest właściwe, a co nie – jak możemy rozwinąć zrównoważony charakter? Do czego prowadzi ta bolesna rana w sektach fanatycznych i jak w związku z tym interpretują oni Biblię?

      (52) Jak można scharakteryzować ich szafarską prawdę i czego jej zabrakło? Dlaczego nie mogli podać pełnej prawdy na ten temat i na co wskazuje ich usytuowanie wokół przybytku? Jakiej więc prawdy Bóg im udzielił i kto należy do ich głównych wodzów z utracjuszy koron? Co znajdujemy u wszystkich tych braci i jakimi zaletami się cechowali?

      (53) Co sprawiło, że ich prawda była pokarmem na czas słuszny? Jakie warunki panowały w Europie w czasach George Foxa – w państwie, kościele, społeczeństwie?

      (54) Jakie warunki panowały wówczas w państwie Szkocji i Anglii?

      (55) Jakie warunki panowały w Kościołach Szkocji i Anglii za czasów George Foxa? Jakie stronnictwa powstały w Kościele Anglii? Jakie cztery rodzaje zła były szerzone przez te stronnictwa? Czego potrzebowała cała Europa i w jaki sposób Bóg zaspokoił tę potrzebę?

      (56) Kto był narzędziem Pana w podaniu tej niezbędnej prawdy – kiedy się urodził i kiedy kształtowała się jego osobowość? Kiedy zaczął głosić swe przesłanie i czego szukał jako chłopiec i młodzieniec – z jakim skutkiem? Czego wtedy spróbował, a co doradzali mu niektórzy? Kiedy i w jaki sposób znalazł pokój – na co to wskazuje?

      (57) Co od tej pory czynił i przeciwko czemu świadczył? Do jakich krańcowości czasami posuwał się w czasie kazań i gdzie głosił? Jakie lekcje wpajał swym słuchaczom w odniesieniu do Boga? Przeciwko jakim grzechom dawał świadectwo? W jaką krańcowość popadł w związku z Mat. 5:33-37?

      (58) W jakich krajach głosił i do czyich jego doświadczenia były podobne? Jakie spotykały go prześladowania i co czynił w czasie pobytu w więzieniu? Do jakich wybiegów uciekali się angielscy sędziowie, by więzić jego oraz jego braci? Z powodu jakiego jeszcze innego oskarżenia byli oni często więzieni – ilu z nich pewnego razu znajdowało się w więzieniu? Jaki miało to wpływ na ich zdrowie i życie? Co można powiedzieć o traktowaniu ich przez motłoch? Co zaczął głosić George Fox po uwolnieniu z więzienia i jaki był tego skutek? W jaki sposób doszło do zwolnienia Johna Bunyana, który nie był kwakrem?

      (59) Jakie było późniejsze życie Foxa i jakie były tego powody? Jaki akt fanatyzmu można mu przypisać? Jakie były jego ostatnie lata? Jaki stosunek mieli wobec niego uczniowie i masy?

      (60) Jaki był wpływ tej szafarskiej prawdy na członków sekt fanatycznych? Jaki był wpływ antytypicznego Beniamina na religijne życie innych? Do jakich innych krajów poza Brytanią sięgał ten wpływ? – podaj przykłady. W jakich innych sferach codziennego życia wysiłki kwakrów przyniosły wiele dobrego?

      (61) Do czego antytypiczny Abidan używał swej szafarskiej doktryny? Czym były jego misa, czasza i łyżka? Jaki był ich stosunek do nauki, w tym biblijnej? Czy ta wada bardzo przeszkadzała ofiarowaniu przez nich misy, czaszy i łyżki – dlaczego? Kto należał do najbardziej oczytanych ich przedstawicieli?

      (62) Co najpierw ofiarował i czym przepełnione są jego kazania i pisma? Wymień kolejno rzeczy, które ganił, strofował i naprawiał.

      (63) Omów kolejno gruntowne naprawianie przez niego grzechów człowieka wobec bliźniego, w ich różnych sferach występowania.

      (64) Co jeszcze ofiarował i jakie jest tego znaczenie? Kiedy przegrywał, a kiedy był niepokonany? Jakie cztery ataki rytualistów odpierał? – omów kolejno.

      (65) W jaki sposób odpierał ataki dogmatyków? Jakich argumentów używał wobec legalistów? Pod czym upadały ataki racjonalistów? W jaki sposób doktryna ta jest użyteczna także i dzisiaj?

      (66) Co jeszcze ofiarował i jakie jest tego znaczenie? W jaki sposób ofiarował swoją łyżkę? – omów kolejno.

      (67) Co ten rozdział kończy i jaka jest główna myśl obozu po zachodniej stronie antytypicznego Przybytku? W jaki sposób potwierdzają to stosowne szafarskie doktryny? Czego jest to potwierdzeniem?

poprzednia stronanastępna strona