Epifaniczny tom 8 – rozdział 5 – str. 231
Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.
oni, że kiedykolwiek istniała taka istota jak Słowo – Logos: że nasz Pan kiedykolwiek wcześniej istniał. By podtrzymać swe stanowisko, z powodu cytowania pism Jana przez antytypicznego Elisura zostali zmuszeni do odrzucenia prawdziwości czwartej Ewangelii oraz Objawienia jako autorstwa Jana czy jakiegokolwiek innego natchnionego pisarza. Antytypiczny Elisur obalił ich tak skutecznie, że doprowadziło to do utracenia przez nich wiary w podstawowe nauki Biblii. Około roku 190 niejaki Teodozjusz, garbarz, który by uniknąć śmierci wyrzekł się Chrystusa, zaczął nauczać, że Chrystus nie był narzędziem Pana w stwarzaniu, utrzymując, że Jego istnienie zaczęło się dopiero przy poczęciu Marii z Ducha Świętego. Został obalony przez antytypicznego Elisura takimi wersetami jak Jan 1:1-3,14; 3:13; 6:62; 8:56-58; 16:28; 17:5; Obj. 3:14, a także pewnymi wersetami z pism Pawła, jak Filip. 2:5-8; Kol. 1:15-17.
(7) Egipcjanin Sabeliusz po roku 215 zaczął nauczać modalizmu, który zaprzecza przedludzkiemu istnieniu Chrystusa jako Logosa i szczególnego Przedstawiciela Boga w stwarzaniu. Uczył, że jest tylko jeden Bóg – jedna osoba, występująca na trzy sposoby. Według niego ten jeden Bóg jako Ojciec był Stwórcą oraz Prawodawcą w Starym Testamencie. Następnie ten jeden Bóg, Ojciec, przez karnację stał się Synem i jako Syn umarł za człowieka. Później ten jeden Bóg, który najpierw istniał jako Ojciec, a następnie jako Syn, stał się Duchem Świętym, by dokonać dzieła uświęcenia dla Kościoła. Sabeliusz zaprzeczał, że w Bogu jest trzech bogów lub trzy osoby, lecz uczył, że są trzy przejawy, sposoby objawienia jednego Boga. To nie pozostawiało oczywiście miejsca na istnienie i dzieło Logosa jako osoby różnej od Ojca. Antytypiczny Elisur obalał to, pokazując kontrasty w Jan 1:1-3 między Bogiem a Logosem oraz przedstawiając Logosa jako Narzędzie Boga w stwarzaniu. Niektórzy z jego członków czynili to dowodząc, że Logos został stworzony przez Boga przed wszystkimi innymi stworzeniami (Obj. 3:14; Kol. 1:15). Wszyscy oni uczyli, że był On później