Epifaniczny tom 8 – rozdział 5 – str. 239
Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.
więc opuszczenie Kościoła prawdziwego (jeśli ktoś do niego należał). Z tego punktu widzenia opowiadanie się przez niego tylko za jednym Kościołem, szafarzem i administratorem prawdy, było propagowaniem biblijnej doktryny. To właśnie w ten sposób Ireneusz zainicjował ruch w celu zachowania prawdy odnośnie urzędu jednego Kościoła, tj. jako część antytypicznego Jakuba spłodził antytypicznego Symeona.
(18) Doświadczenie i obserwacja dowodzą, że jest Kościół prawdziwy i nominalny. Określenie takie jest konieczne po to, by ten prawdziwy uczynić częścią tego nominalnego, aż do czasu zniszczenia systemów kościelnych. Chociaż Maluczkie Stadko opuściło Babilon – jego systemy – do 18 kwietnia 1916, w systemach tych, aż do ich zniszczenia, pozostają członkowie Wielkiej Kompanii, którzy są częścią Kościoła prawdziwego. Tak naucza Pismo Święte. Pszenica i kąkol miały rosnąć razem do czasu Żniwa (Mat. 13:28-30, 41, 42). Kąkolem są wszyscy niepoświęceni wyznawcy Chrystusa. Żadne nowe stworzenie nie jest kąkolem. Polem jest świat w znaczeniu kościoła nominalnego, tak jak Jezus nazywał światem kościół żydowski (Jan 15:18,19). Jest to bardziej widoczne w niektórych Listach, pisanych do szczególnych zborów, na przykład w Rzymie, a także do Kościoła powszechnego. I tak, Rzym. 12:1 jest przede wszystkim adresowane do usprawiedliwionych, a drugorzędnie – do poświęconych; Gal. 6:1 dotyczy obydwu klas (cielesnej i duchowej), jako należących do Kościoła; Jak. 5:1-6 jest najwyraźniej adresowany do nominalnych chrześcijan przy końcu Wieku, jako różnych od prawdziwych. Dotyczy to także Jak. 4:4,5 i części wersetu 8. Cielesny Izrael jest typem Izraela duchowego – prawdziwego i nominalnego (Żyd. 3:7-4:2; 1Kor. 10:5-11). Ta prawda jest również pokazana w siedmiu kościołach z Obj. 1-3. W tych rozdziałach bowiem Pan czasami zwraca się do Swych prawdziwych naśladowców (jako do części Kościoła), a czasami do tych, którzy tylko mienią się być Jego naśladowcami, lecz takimi nie są, na przykład do takich, których