Epifaniczny tom 8 – rozdział 4 – str. 215-224

poprzednia stronanastępna strona

Ofiary Książąt Wieku Ewangelii

PYTANIA

    (1) Czym cechuje się 4Moj. 7? Ogólnie mówiąc, kogo przedstawia dwunastu książąt? Jaki fakt, wielokrotnie powtarzany w tym rozdziale, pozwala bardziej dokładnie zrozumieć ich antytyp i jakie wnioski z tego wynikają?

      (2) Jak możemy wyjaśnić fakt, że antytypiczni książęta są utracjuszami koron, a mimo to mają udział w ofierze za grzech? Jedynie w jakich okolicznościach są oni odróżniani od antytypicznego Aarona? Jaki pogląd z obrazu Wieku Ewangelii okazuje się prawidłowy i dlaczego? Do kiedy utracjusze koron byli częścią antytypicznego Aarona i co się wtedy stało z ich nowymi stworzeniami i człowieczeństwem? Jakie cztery wnioski wynikają z tych rozważań? Podaj krótką i dokładną definicję dwunastu antytypicznych książąt.

    (3) Wyjaśnij w typie i antytypie problemy między Abrahamem i Lotem oraz ich pasterzami, ilustrujące tę myśl. Na poparcie tej myśli, przedstaw też kłótnie między pasterzami Izaaka i Filistynów o studnie. Podaj kilka przykładów z historii Kościoła, wyjaśniających ten antytyp. Dlaczego typy te odróżniają wiernych od pozostałych? W jakich okolicznościach typy nie pokazywałyby tej różnicy? – podaj przykład takiego typu.

    (4) Jakie są przykłady wodzów z utracjuszy koron i co każdy z nich uczynił z ruchem Maluczkiego Stadka? W kim są oni pokazani i co powinniśmy sądzić o ich stanowisku?

    (5) Co podaliśmy powyżej odnośnie naszego poglądu? Ogólnie mówiąc, co jest antytypem ofiar dwunastu książąt? Jakie aspekty antytypów 4Moj. rozważamy?

    (6) Jak w E 5, roz. III zastosowaliśmy 4Moj. 7:1 i jakiego wyrażenia użyliśmy w tym celu? Jakie dwa pytania ten fakt rodzi? Do jakich trzech antytypicznych okresów odnoszą się wydarzenia 4Moj. i co czyni je koniecznymi? Jak są potwierdzone dwa z tych zastosowań? Dlaczego zastosowanie na Epifanię podkreśla znaczenie drugiego z tych dwóch pytań?

    (7) Co należy uczynić, by dostrzec w tym harmonię? Z jakimi trzema rozróżnieniami mamy do czynienia? Wyjaśnij każde z tych rozróżnień. Udowodnij biblijnie pierwsze z nich.

    (8) Wyjaśnij drugie rozróżnienie. Jak można wyjaśnić fakt, że Kościół był wtedy wciąż wystawiony tymczasowo? – podaj na dowód równoległy przypadek. Czy przewidywanie Boga sprawia, że rzecz, o której on wie, musi się stać – jaki jest związek między jego wiedzą a przewidywanymi wydarzeniami? Dlaczego właściwe jest mówić o Kościele jako o wystawionym indywidualnie w Epifanii – kiedy Kościół będzie wystawiony niezmiennie i indywidualnie?

    (9) W czym pomagają nam te trzy rozróżnienia w odniesieniu do słów „w dniu, w którym Mojżesz w pełni wystawił przybytek”? Jak należy rozumieć te słowa w odniesieniu do Wieku Ewangelii – kiedy on się rozpoczął i zakończył? Co miało miejsce w tym dniu, zanim antytypiczni książęta przynieśli ofiary? Jaki jest antytyp namaszczenia i poświęcenia przybytku? Jaki jest antytyp namaszczenia i poświęcenia każdego sprzętu?

    (10) O jaki ołtarz chodzi w w.1? Jaki jest antytyp jego namaszczenia i poświęcenia? Jaki jest antytyp namaszczenia i poświęcenia naczyń?

    (11) Czego dowodzi związek w.1 i 2? Jaki był tego antytyp? Jaki jest antytypiczny związek ofiar tego rozdziału z antytypicznym liczeniem z 4Moj. 1? Czego typem są ofiary książąt? Jakiego charakteru nie miały, a jaki miały i dlaczego? W jaki sposób ta sama klasa może ofiarować Azazelowi i Jehowie? Jaka część ich służby jest przedstawiona w tym rozdziale?

    (12)Co opisuje w.3? Czego typem jest fakt, że przynosili oni swe ofiary przed Pana oraz przed przybytek?. Co przedstawiają wozy? – podaj dowody biblijne. Jaki jest ogólny antytyp wozów z 4Moj. 7:3-8? Co jest pokazane w tym, że były one przykryte? Co reprezentują zwierzęta pociągowe – konie, osły i woły? – podaj dowody. Co przedstawia fakt, że dwóch książąt przyprowadzało jeden wóz, a co fakt, że każdy książę przyprowadzał jednego wołu?

    (13) Dlaczego definicja organizacji, nawet tych religijnych, nie jest wystarczająco precyzyjna dla antytypicznych wozów? Jakie są dokładne antytypy sześciu wozów i dlaczego? Jakie są dokładne antytypy wołów i dlaczego?

    (14) Jak powinniśmy rozumieć wozy w antytypie? – podaj przykłady. Jak powinniśmy rozumieć w antytypie sześć par wołów? Co reprezentują dwa woły ciągnące jeden wóz?

    (15) O czym musimy pamiętać w odniesieniu do tych towarzystw – kiedy one powstały? Jak ich funkcje były wykonywane przed ich powstaniem i jak zapatruje się na to obraz skończony? Podaj kilka ilustracji. Jacy wydawcy niebędący wydawnictwami są uwzględnieni w antytypie? – podaj kilka przykładów. Kiedy powstały towarzystwa wydające czasopisma i kogo obejmuje ten antytypiczny wóz?

      (16) Co pokazują w.4-8? Co w typie i antytypie Jehowa polecił Mojżeszowi odnośnie wozów? Czego typem jest polecenie przez Niego Mojżeszowi, by przekazał je Lewitom? Jakim ograniczeniem i dlaczego było przydzielenie Lewitom wozów według ich służby? Ile wozów otrzymali Gerszonici, a ile Merarici i skąd ta różnica?

    (17) Jakie dwa zakresy służby należały do antytypicznych Gerszonitów i ile w związku z tym potrzebowali antytypicznych wozów? Wymień odpowiednie antytypiczne wozy i podaj, który z nich otrzymali Libnici a który Szimeici? Kiedy towarzystwa te posiadały konstytucje, a kiedy statuty? Co byłoby niemożliwe bez tych antytypicznych wozów?

    (18) Jakie są dwie grupy antytypicznych Meraritów i zakresy ich służby? Ile potrzebowali zatem antytypicznych wozów i do czego służył każdy z nich? Jakiego charakteru była każda para antytypicznych wołów do każdego z tych wozów?

    (19) Co znaczy imię Itamar i jaki antytyp to sugeruje? Kto stanowił Itamara Wieku Ewangelii? Kto reprezentuje gwiazdy okresów żęcia? Co przedstawia przekazanie przez Mojżesza wozów Lewitom poprzez Itamara? – podaj przykłady.

    (20) Czego nie otrzymali Kehatyci i dlaczego? Czego to jest typem i na jakie dwa sposoby oni działali? Dlaczego nie mogą wykonywać swej pracy przez antytypiczne wozy? W jaki sposób noszą w antytypie swój ciężar na ramionach? Jak jest pokazana ich współpraca i jak sobie pomagają? – podaj przykłady.

    (21) Co pokazuje powyższa analiza i czego jest dowodem? Czego się trzymamy w tych rozważaniach i co zauważamy? Do czego powinno to nas pobudzić?

    (22) Co i dlaczego może być w tym miejscu pomocne? Co pokazuje 4Moj. 1:1-17? Co jest przedstawione w 4Moj. 1:18-46? Co opisuje 4Moj. 1:47-54? Z jakich dwóch punktów widzenia dwanaście denominacji chrześcijaństwa jest pokazanych w 4Moj. 2? Streść antytypy 4Moj. 1,2 i 26.

    (23) Co jest przedstawione w typie w 4Moj. 3:1-4 oraz 3:5-4:49 – w ilu grupach i podziałach? Streść antytyp 4Moj. 1-4. Co opisuje 4Moj. 5:1-10 oraz 5:11-31? Co przedstawia 4Moj. 6:1-27, a co 4Moj. 7:10-89? W jakiej innej księdze są omówione podobne zagadnienia? – podaj streszczenie. Jakie jest nasze następne zadanie?

    (24) O jaki ołtarz chodzi w w.10 i dlaczego? Jakie jest poprawne tłumaczenie słów oddanych w w.10 jako „przed ołtarzem” i dlaczego? Z jakiego punktu widzenia i w jakiej funkcji ołtarz ten jest typem klasy Chrystusa? Co przedstawia jego namaszczenie i kiedy miał miejsce jego antytyp? W jakiej kolejności występowało antytypiczne namaszczanie i ofiarowanie z punktu widzenia tego rozdziału – podaj przykład? Do czego naczynia były ofiarowane w typie i antytypie?

    (25) Co i w jaki sposób pokazuje w.11? Co reprezentuje zaplanowanie oddzielnego dnia dla przynoszenia ofiar przez poszczególnych książąt i jakie są wzajemne relacje między tymi okresami? Jaka występuje w niektórych przypadkach różnica między typem a antytypem i gdzie jest w typie podana kolejność? Jak możemy wyjaśnić tę różnicę?

    (26) Czego obrazem miał być Izrael w swej organizacji i przybytku i jaki jest jeden z celów Jehowy? Jak Jego przymioty były pokazane Kapłanom, Lewitom i Izraelitom? Jakie jest twierdzenie rabinów odnośnie czterech sztandarów dla czterech obozów Izraela? Co na ten temat podaje Biblia? Jaki jest podstawowy wyznaniowy pogląd każdego z czterech obozów antytypicznego Izraela – wymień trzy denominacje w każdym z czterech antytypicznych obozów? Jaki wypływa z tego logiczny wniosek? Jaki Boski przymiot najpierw przyciągał uwagę zwykłego człowieka i czego jest to prawdopodobnym powodem? Czyje naczynia i ofiary są wymienione w tym rozdziale jako pierwsze?

    (27) Co znaczą imiona Nachszon, Amminadab oraz Juda? Kogo typem jest Nachszon? Jaki był pogląd Zwingliego na Wieczerzę Pańską i czy był on prawdziwy? Kto zapoczątkował tę naukę i kto niebawem przyłączył się do jej głoszenia? Kim były główne osoby, który wypaczyły ruch Zwingliego w sektę i kto wśród nich przodował?

    (28) Czym się cechują kalwińscy teologowie i jak jest to pokazane? Jak kościoły kalwińskie są nazywane w Europie oraz w Wielkiej Brytanii i Ameryce? Kto jest ich typem i co znaczy jego imię – wyjaśnij jego antytypiczne zastosowanie? Jakie hasło rozpoznawcze zawiera podstawową zasadę ich systemu doktrynalnego? Dlaczego kościoły kalwińskie zajmują pierwsze miejsce w swym obozie i jak pokazuje to typ?

    (29) Jakie naczynia przyniósł dla ołtarza Nachszon i inni książęta i w czym jeszcze ich ofiary były podobne? Czym różnią się opisy służby wszystkich tych książąt? Co przedstawiają misy, czasze i łyżki i gdzie znajdziemy dodatkowe tego potwierdzenie? Czego nie ofiarował żaden z książąt i jakie są tego dwa powody w antytypie? W jaki sposób Kalwin i jego naśladowcy wypaczyli cel i skutek Wieczerzy Pańskiej z poglądu Zwingliego? Co nastąpiło później?

    (30) O czym należy pamiętać, by lepiej zrozumieć antytyp ofiarowania naczyń przez Nachszona? Jaki jest ten antytyp? Co przedstawia misa? Jaki był pogląd Zwingliego na Wieczerzę Pańską i czego nie rozumiał on w zakresie społeczności? Przez jakie siedem nauk teologowie kalwinizmu, będący utracjuszami koron, ofiarowali antytypiczną misę?

    (31) Co było czaszą Nachszona? Jakie kościoły szczególnie atakowały naukę antytypicznego Nachszona odnośnie Wieczerzy Pańskiej – przez jakie doktryny tego dokonywały i jak reagował na to antytypiczny Nachszon? Gdzie podane są niektóre z tych argumentów? – porównaj argumentację Teraźniejszej Prawdy z argumentacją antytypicznego Nachszona. Co niektórzy członkowie tej grupy robili z atakami katolików i luteran? – podaj przykład Bezy.

    (32) Co przedstawia łyżka Nachszona? Co twierdzili katolicy i luteranie odnośnie etycznych skutków nauki antytypicznego Nachszona na temat Wieczerzy Pańskiej? W jaki sposób odrzucał on ich zarzut i jak wykazywał, że jego spojrzenie na Wieczerzę Pańską korzystnie wpływa na rozwijanie miłości, wiary, nadziei, posłuszeństwa, pokory, gorliwości i samoofiary?

    (33) Z jakich materiałów wykonane były misy, czasze i łyżki wszystkich książąt i co reprezentuje srebro i złoto? Co to oznacza w odniesieniu do misy, czaszy i łyżki antytypicznego Nachszona? Jaka była waga każdej misy, czaszy i łyżki i ile wynosiła ich suma? Jakie myśli są pokazane w wadze każdego naczynia? Co sugeruje fakt, że ich łączna waga jest wielokrotnością zarówno 7, jak i 10? Co sugeruje waga każdego z naczyń? Jaki jest antytyp kontrastu między naczyniami srebrnymi a złotymi?

    (34) Co znajdowało się w misie i czaszy i czemu miało służyć? Co jest przez to pokazane i co to oznacza w przypadku śniednej ofiary antytypicznego Nachszona? Co reprezentuje przednia mąka i zaczynienie jej oliwą? Co znajdowało się w złotej łyżce i jakie jest tego znaczenie? Dlaczego były one przyjmowane przez Pana do roku 1917? Czego dowodem jest przyniesienie przez Nachszona tych trzech naczyń dla ołtarza oraz fakt, że były one srebrne i złote?

    (35) Co pokazują w.15-17? Co reprezentują kolejno ofiara całopalna, ofiara za grzech i ofiara spokojna? Co przedstawiają w ofierze całopalnej cielec, baran i baranek? Co przedstawia kozioł na ofiarę za grzech? Jaki jest antytyp wołów, baranów, kozłów oraz baranków ofiary spokojnej? Co przedstawia fakt, że baranek w ofierze całopalnej i spokojnej liczył jeden rok? Jakich siedem argumentów dowodzi, że utracjusze koron, będący wodzami dwunastu denominacji, są pokazani w dwunastu książętach?

      (36) Co przebadaliśmy dotąd w tym rozdziale? Co i dlaczego nie będzie konieczne począwszy od w.19? Na czym polega różnica w dwunastu grupach ofiar?

    (37) Kiedy typiczni książęta składali ofiary i jak wyraża się to w antytypie? Czego nie powinniśmy czynić co do kolejności chronologicznej? – podaj przykłady kolejności w ramach jednego antytypicznego obozu oraz w różnych obozach.

    (38) Jaka była szczególna szafarska nauka denominacji Chrześcijan, Uczniów? Kto i kiedy po raz pierwszy ją ogłosił [zwróć uwagę na odnośną zmianę – przypis tł.]? Porównaj jego działalność z działalnością Zwingliego, a antytypicznego Netanaela z antytypicznym Nachszonem. Kto przyłączył się do nich w tej pracy?

    (39) Kto był najwybitniejszą postacią, jaka przyłączyła się do tej pracy, i do kogo był w tym podobny? Kiedy rozpoczął on ten ruch i jaki jest jego związek z Bartonem Stone? W czym byli do siebie podobni?

    (40) Kto wypaczył ten ruch w sektę i jakie nazwy ona przyjęła? W czym było podobne niewłaściwe postępowanie Kalwina i Alexandra Campbella? Kto był głównym członkiem antytypicznego Netanaela i kim byli jego główni współpracownicy? Do czego zawsze byli gotowi? Pod jakim względem Alexander Campbell był wybitny – jakie były tematy jego głównych debat i z kim je toczył?

    (41) Jakie trzy rzeczy antytypiczny Netanael ofiarował w związku ze szczególną prawdą powierzoną denominacji Chrześcijan, Uczniów? Wyjaśnij znaczenie imion Netanael oraz Suar w odniesieniu do wodzów z utracjuszy koron tej denominacji.

    (42) Co czyniła misa antytypicznego Netanaela? Co wykazywała odnośnie sekciarstwa i jaką drogę naprawy wskazywała? Co wykazywała odnośnie ludzkich wyznań i jaką drogę naprawy wskazywała? Jak Bóg potraktował tę antytypiczną czaszę?

    (43) Jak antytypiczny Netanael ofiarował swoją czaszę? Jak ich stanowisko miało się do wyznaniowych poglądów innych denominacji i w poglądy jakich dwóch wyznań dodatkowo ono uderzało? W jakiej formie istniały poglądy denominacyjne i co czyniły denominacje wobec stanowiska Netanaela? Jak obalał on argumenty broniące wyznań? W jaki sposób bronił swego stanowiska? Jakie było hasło rozpoznawcze antytypicznego Netanaela i co możemy o nim powiedzieć? W czym tkwi siła tego stanowiska i co ona dawała polemistom tej denominacji?

    (44) Jaka była złota łyżka antytypicznego Netanaela? W jaki sposób podkreślał jej korzystny wpływ dla sprawiedliwości w odniesieniu do Boga – Chrystusa – braci? Jakie łaski są przez nią szczególnie rozwijane?

    (45) Czego i dlaczego nie będziemy tutaj czynić? Gdzie powinniśmy szukać tych szczegółów?

    (46) Kogo typem jest Eliab, syn Chelona, i jaka denominacja jest antytypem pokolenia Zebulona? W jaki sposób imię Zebulon wskazuje na adwentystów? Co znaczą słowa Eliab i Chelon i na co imiona te wskazują w odniesieniu do wodzów z utracjuszy koron adwentyzmu? W jaki sposób moc pokazana jest jako główna myśl nauk trzech denominacji po antytypicznej wschodniej stronie przybytku?

    (47) Kto zapoczątkował ruch adwentyzmu i w kim był on w tym pokazany? Podaj krótki opis jego życia do chwili wygłoszenia pierwszego publicznego wykładu. Jakie trzy myśli akcentował? W jakie wielkie błędy wierzył do dnia swojej śmierci? Kiedy początkowo oczekiwał powrotu Pana – jaką datę wyznaczył później i jak zareagował na swoje drugie rozczarowanie? Jakie były jego poglądy odnośnie 1260, 1290, 1335 i 2300 dni? Jakich trzech rzeczy związanych z drugim adwentem nie rozumiał? Jak należy traktować jego chronologiczne okresy oraz jego ruch?

    (48) Jakich trzech doktryn, podkreślanych przez różnych adwentystów, Bóg nie podał przez br. Millera i dlaczego? Jakie dwie inne doktryny nie mogą być szczególną nauką ruchu Millera i dlaczego? Jaka z trzech rzeczy, które podkreślał, nie była akcentowana przez żaden wcześniejszy ruch i czym ta nauka jest w systemie adwentyzmu? Jakie fakty to potwierdzają?

    (49) Od jakiego wydarzenia br. Miller rozpoczynał liczenie 70 tygodni i 2300 dni i co go do tego skłoniło? Kiedy kończyły się jego 2300 dni i od kiedy rozpoczynał liczenie 1260, 1290 oraz 1335 dni i dlaczego? Co można powiedzieć o jego ogólnym rozumowaniu – co było w nim niewłaściwe i dlaczego? Jaki powinien być nasz stosunek do niego? Co można powiedzieć o niedostrzeganiu przez niego wszystkich szczegółów jego szczególnej nauki? Podaj dwie tego ilustracje.

    (50) Jaka szczególna doktryna została powierzona adwentystom? Na ile sekt podzielił się adwentyzm i jaki jest ich stosunek do chronologicznych poglądów br. Millera? Co i w jaki sposób bracia z Maluczkiego Stadka obliczyli około 1859 roku? Jak adwentyści zapatrują się na wyznaczanie dat po roku 1874 i dlaczego nie dostrzegają powrotu Pana w roku 1874? Kim byli główni członkowie antytypicznego Eliaba? W jaki sposób od roku 1874 używają oni chronologicznych proroctw br. Millera i jak to tłumaczą?

    (51) Jakie trzy rzeczy ofiarował Eliab w typie i antytypie? Czego powinniśmy w nich szukać? Co było ich antytypiczną misą? Czemu sprzyjało pamiętanie, a czemu zapominanie o powrocie Pana? Co było jednym z początków wielkiego odstępstwa i jakie były tego skutki? Czym Kościół okazał się dla wielu i do czego to doprowadziło?

    (52) Skąd brał się taki niechrześcijański duch? Jaka prawda nie pozwalała obniżać chrześcijańskich standardów? Jakie jest wielkie zadanie chrześcijanina w obecnym życiu i co ono może mu dać? Do czego może go uzdolnić pragnienie odniesienia zwycięstwa? U kogo dostrzegamy efekty naprawiającego zastosowania tych nauk – jakie one są? Jaką misę ofiarował Eliab w typie i antytypie?

    (53) Co przedstawia czasza Eliaba? Kim byli główni przeciwnicy ruchu Millera? Co niektórzy z nich uczyli na temat znaczenia dni i w jaki sposób antytypiczny Eliab udowadniał im, że są w błędzie? Jakie były poglądy niektórych z nich odnośnie czwartego królestwa z Dan. 7 i 8 i co antytypiczny Eliab wykazywał? Jak niektórzy z nich stosowali wyrażenie mały róg i jak antytypiczny Eliab obalał te poglądy? Jak niektórzy z jego przeciwników traktowali 1260 i 1290 dni i jaka była reakcja antytypicznego Eliaba? Jaka jest właściwa data i dlaczego? Co antytypiczny Eliab musiał przyznać odnośnie roku 1844? Czego dowodził odnośnie powrotu naszego Pana?

    (54) Co jeszcze ofiarował antytypiczny Eliab i co to reprezentuje? Jakie korzyści przynosiła doktryna o szybkim powrocie Pana? Wyjaśnij, w jaki sposób antytypiczny Eliab używał tej nauki do budzenia nadziei, miłości, cierpliwości, niebiańskiego sposobu myślenia, posłuszeństwa, pokory, cichości i gorliwości. Czym stawało się poselstwo o bliskości drugiego adwentu?

poprzednia stronanastępna strona