Epifaniczny tom 8 – rozdział 3 – str. 115
Grzesznicy i Nazarejczycy Wieku Ewangelii
i antytypie, a następnie przejdziemy do wyjaśnienia w typie i antytypie szczegółów z 4Moj. 5:11-31. Rozumiemy, że w tej historii mąż reprezentuje Chrystusa jako przyszłego Oblubieńca; winna, podejrzewana żona – kościoły denominacyjne, natomiast niewinna – Kościół prawdziwy; kapłan reprezentuje Chrystusa jako Najwyższego Kapłana; a próba – ciężkie doświadczenia dozwolone dla kościołów denominacyjnych i Kościoła prawdziwego w celu określenia, czy były wierne Chrystusowi jako niebiańskiemu Oblubieńcowi. Ktoś mógłby zarzucić powyższej interpretacji antytypicznego Oblubieńca to, że w typie człowiek ten podany jest jako mąż tej kobiety, natomiast w antytypie wesele Baranka następuje dopiero pod koniec Wieku. Odpowiadamy na to, że w Izraelu zarówno zaręczeni, jak i poślubieni byli uważani za męża i żonę (1Moj. 29:21; 5Moj. 22:23,24; Mat. 1:20, 24). Rozważane tu prawo w Izraelu miało zatem zastosowanie zarówno do zaręczonych, jak i poślubionych, i w antytypie zupełnie właściwie może być stosowane w powyższy sposób. Można też postawić zarzut, że kościoły denominacyjne nie są zaręczone z Chrystusem. Odpowiadamy na to, że każdy ruch denominacyjny rozpoczynał się jako ruch Maluczkiego Stadka i w każdym kościele denominacyjnym znajdowali się członkowie Maluczkiego Stadka po tym, gdy już stał się on sektą. Według Obj. 1:20, porównanego z Obj. 2; 3, wszystkie one jako całość były tymczasowo uznawane przez Boga za Kościół, a jako takie – za Jego rzecznika aż do roku 1878. Stąd stosowność uznawania przez Jezusa denominacyjnych kościołów jako zaręczonych Jemu do chwili ciężkiej próby, w czasie której pod każdym względem okazały się one winne niewierności z powodu symbolicznego cudzołóstwa z ziemskimi instytucjami. Wreszcie, niektórzy mogą postawić zarzut, że nielogiczne jest to, że Chrystus jest w czasie tej próby pokazany zarówno w mężu, jak i kapłanie. Na to odpowiadamy: w innych typach Chrystus z różnych punktów widzenia reprezentowany jest przez dwie osoby odgrywające różne role w tej samej ogólnej czynności; mamy