Epifaniczny tom 8 – rozdział 3 – str. 116

Grzesznicy i Nazarejczycy Wieku Ewangelii

więc biblijne przykłady proponowanej powyżej interpretacji. Dla przykładu, w 4Moj. 3:5,9,10 Mojżesz reprezentuje Chrystusa jako Wykonawcę Boga, a Aaron reprezentuje Go jako Najwyższego Kapłana. W 5Moj. 31:22,23 Mojżesz przedstawia Chrystusa zarówno jako Wykonawcę, jak i Objawiającego Boską wolę, tj. Proroka, natomiast Jozue przedstawia Chrystusa jako Wodza armii Pana. Powyższa interpretacja posiada zatem analogię biblijną, potwierdzającą jej stosowność.

      (8) Po tych uwagach ogólnych przejdźmy obecnie do szczegółów, które – jak się przekonamy – pozostają w zupełnej harmonii z obrazem podanym w poprzednim akapicie. Wersety 12-14  przedstawiają okoliczności, w których powinna mieć miejsce próba opisana w tym fragmencie. Nie miała ona być stosowana wobec żony przyłapanej na akcie cudzołóstwa, ponieważ w takich przypadkach prawo przewidywało ukamienowanie (5Moj. 22:22-24). Miała być stosowana wobec tych żon, co do których mężowie mieli podejrzenia i z powodu takich podejrzeń stawali się zazdrośni, bez względu na to, czy ich żony były winne, gdyż próba ta miała na celu okazanie ich winy lub niewinności. W antytypie rozumiemy, że winna żona reprezentuje kościoły denominacyjne, które popełniały cudzołóstwo z królami – organizacjami rządowymi, kościelnymi i arystokratycznymi – tej ziemi, jednocząc się z nimi w bezbożnych sojuszach (Obj. 17:5, 15-18; 18:3, 9; 19:2). Niewinna żona przedstawia prawdziwy Kościół, który zachował swą dziewiczą czystość, pozostając z dala od wszelkich świeckich sojuszy i oczekując w symbolicznej czystości na pełne połączenie z Panem w czasie Jego drugiego adwentu (2Kor. 11:2,3; Obj. 19:7, 8; 21:2, 9-27). Fakt, że typiczny mąż nie wiedział, czy jego podejrzenia są prawdziwe, nie przedstawia niewiedzy naszego Pana, czy zostało popełnione symboliczne cudzołóstwo, lecz że postępuje tak, jak gdyby nie wiedział, i dlatego dąży do poddania jej szczególnym próbom stosowanym przez Boga w celu jednoznacznego zamanifestowania winy lub niewinności Swej wybranki. Duch zazdrości

poprzednia stronanastępna strona