Epifaniczny tom 8 – rozdział 3 – str. 119
Grzesznicy i Nazarejczycy Wieku Ewangelii
wcześniejszej pracy i osiągnięć i nie zdobywamy wtedy niczego nowego. To właśnie jest powodem braku oliwy i kadzidła w ofierze śniednej tej próby, a także znaczeniem wyrażenia (w. 15): „gdyż jest to ofiara [śniedna] (1) pamięci [przeszłych przywilejów], (2) przypominająca nieprawość” – dosłownie: przywodząca na myśl nieprawość, tj. objawiająca przeszłe postępowanie. Na podstawie doświadczenia wiemy oczywiście, że jest to prawdą. Nikt z nas nie znał znaczenia sześciu przesiewań, zanim nie zostaliśmy przez nie wypróbowani; nikt z nas nie dodał też do swego charakteru żadnych nowych łask w czasie ciężkiej próby któregokolwiek z tych przesiewań; nasze dotychczasowe osiągnięcia były w nich jednak srodze wypróbowane. W tych przesiewaniach złożyliśmy więc antytypiczną ofiarę śniedną bez antytypicznej oliwy i kadzidła.
(11) Wyrażenie z wersetu 16: „Przyprowadzi ją kapłan blisko i stawi ją przed Panem” ma to samo ogólne znaczenie, jakie występuje w 3Moj. 16:20: „przyprowadzi [Aaron] kozła żywego”. W typie oznaczało to, że kapłan przystępował do publicznego poddania jej próbie w obecności Boga, z powodu Boskiego zarządzenia w takich przypadkach. W antytypie oznacza to, że kościoły denominacyjne oraz Kościół prawdziwy zostały postawione w takich publicznych okolicznościach związanych ze służbą dla Pana, które zwróciły na nie szczególną uwagę Pana w celu poddania ich antytypicznej próbie. Oznaczało to więc publiczne postawienie ich w takich relacjach, okolicznościach i doświadczeniach, które sprzyjały poddaniu ich, pod szczególną uwagą Pana, decydującym próbom, które miały objawić ich dotychczasowe postępowanie w odniesieniu do świeckich powiązań i sojuszy. Stanie się to jaśniejsze na podstawie kilku ilustracji. Gdy w XIV i XV wieku Kościół katolicki miał wejść w decydujące próby związane z reformacją przez jednostki, w wyniku konfliktu między Filipem Pięknym z Francji a papieżem Bonifacym VIII wytworzyła się na płaszczyźnie