Epifaniczny tom 8 – rozdział 3 – str. 137

Grzesznicy i Nazarejczycy Wieku Ewangelii

i nauczycielom. Streszczenie pierwszego zakazu jest w typie podane w wersecie 4: „Przez cały czas swojego odłączenia nie będzie jadł niczego, co się zbiera z winnego krzewu [dosłownie: z krzewu wina], począwszy od niedojrzałych winogron aż do wytłoczyn”.  Co przedstawia ten winny krzew? Na pewno nie przedstawia Chrystusa, naszego Krzewu Winnego (Jan 15:1-8), ponieważ słudzy prawdy, jako gałęzie tego Krzewu, nie mogliby z niego jeść, a czerpią z niego sok, którego Pan wcale im nie zabrania, a nawet podaje dla ich wzrostu. Jest jednak winny krzew, inny niż winorośl zasadzona przez prawicę Ojca. Jedzenie owoców z tego krzewu, tej winorośli jest zabronione całemu Maluczkiemu Stadku, a szczególnie jego sługom – jest to winnica ziemi (Obj. 14:18, 19). Wszystko, co pochodzi z tej winnicy ziemi – fałszywego królestwa Bożego – jest zabronione sługom prawdy, ponieważ doprowadziłoby to do błędnego prowadzenia ludu Pana, który oczekuje od nich duchowej nauki i pomocy. Dlatego słudzy Kościoła powinni uważać, by nie przyjmować niczego, co nosi cechy winorośli ziemi, jest przez nią tworzone lub od niej pochodzi.

      (35) Pewne szczegóły tych zakazanych owoców winnicy ziemi są podane w wersecie 3. Wymieniono ich tam siedem, a wszystkie są bardzo znaczące dla antytypu i potwierdzają nasze rozumowanie, że Nazarejczycy są typem sług prawdy w Kościele. Z tych siedmiu szczegółów cztery pierwsze są podane oddzielnie od trzech ostatnich.  Cztery pierwsze elementy w pierwszej zabronionej rzeczy to wino, mocny napój, ocet z wina oraz ocet z mocnego napoju. Tak jak winnica, wino jako symbol jest w Biblii używane zarówno w dobrym, jak i złym znaczeniu. W dobrym znaczeniu symbolizuje rozweselające prawdy, szczególnie te etyczne, dotyczące dobrego postępowania i charakteru, gdy jest użyte obok zboża, symbolu prawd doktrynalnych (Izaj. 25:6; 55:1; Joela 2:19; 3:18).

poprzednia stronanastępna strona