Epifaniczny tom 8 – rozdział 3 – str. 159-168
poprzednia strona – następna strona
Grzesznicy i Nazarejczycy Wieku Ewangelii
PYTANIA
(1) Jakie rozdziały 4Mojżeszowej zostały już wyjaśnione, a jakie będą wyjaśnione obecnie i z jakiego punktu widzenia? Jak możemy traktować pozostałą część 4Mojżeszowej? Czego typem są niektóre deski narożne i słupy świątnicy najświętszej? Jakie zależności występują w antytypie? W czym pomoże zbadanie 4 i 5 Mojżeszowej?
(2) Kto jest typicznie przedstawiony w 4Moj. 5:1-4? – pokaż to dla każdej klasy. Co jest pokazane w usunięciu nieczystych z obozu i dlaczego należy to czynić? Co przedstawia okazanie przez Izrael posłuszeństwa temu poleceniu?
(3) Co jest pokazane w w. 5-10? Jakie cztery rzeczy miały miejsce w typie za czynienie zła? Co przedstawia każda z tych czterech rzeczy? W jakich przypadkach nie powinno się czynić wyznania człowiekowi?
(4) Co przedstawia naprawianie zła wobec Boga i kapłana? Co nasza reforma przynosi Bogu i Chrystusowi? Co reprezentuje przyniesienie barana do kapłana oraz ofiarowanie go przez niego dla pojednania?
(5) Ile różnych rzeczy wymienionych w w. 9 należało do kapłana? Czego typem jest siedem rodzajów ofiar? Co było ofiarą podnoszenia w typie i antytypie? Co jeszcze jest w Biblii nazywane ofiarami podnoszenia? Co reprezentują te wszystkie rodzaje?
(6) Co jest pokazane w w. 11-31? Opisz próby praktykowane przez pogan oraz w średniowiecznym chrześcijaństwie. Dla kontrastu, opisz jedyną próbę biblijną. Co umożliwi nam jej antytyp?
(7) Jak będziemy analizować w. 11-31? Kogo reprezentują mąż, żona, kapłan oraz próba z 4Moj. 5: 11-31? Wymień i obal trzy zarzuty wobec tej interpretacji.
(8) Jakie okoliczności przedstawiają w. 12-14? Kogo przedstawiają winna i niewinna kobieta? Gdzie i jak opisane są antytypy? Czego nie przedstawia, a co przedstawia fakt, że mąż nie znał prawdziwego stanu winy żony? Czego typem jest duch zazdrości ogarniający męża?
(9) Co przedstawia przyprowadzenie żony przez męża do kapłana i dlaczego do niego? Czego typem jest ofiara, przyniesienie jej przez męża oraz to, że była nią 1/10 efy mąki? Jaka była antytypiczna ofiara śniedna Kościołów grekokatolickiego, rzymskokatolickiego, luterańskiego, reformowanego i baptystycznego oraz Kościoła prawdziwego?
(10) Co między innymi przedstawiają oliwa i kadzidło? – uzasadnij. Dlaczego na ofierze śniednej nie było oliwy ani kadzidła? Wyjaśnij słuszność tego w antytypie i podaj stosowną ilustrację. Jakie dwa znaczenia miała ofiara śniedna?
(11) Co oznaczało w typie i antytypie przyprowadzenie kobiety blisko przed Pana? Podaj trzy przykłady z historii Kościoła, w których widać ten antytyp. Jakie inne sytuacje i okoliczności cechują te same ogólne elementy?
(12) Skąd pochodziła święta woda i jak można to udowodnić? Co ona przedstawia i jak można to udowodnić? Kogo reprezentuje gliniane naczynie? – podaj kilka nazwisk. Czego typem jest proch z podłogi przybytku i co przedstawia zmieszanie go z wodą w naczyniu?
(13) Dlaczego powtórzony jest fakt postawienia kobiety przed Panem? Co symbolizuje odkrycie i przykrycie głowy i jak można to udowodnić? Co przedstawia odkrycie głowy przez kobietę? Co wynika z tego dla antytypicznej winnej i niewinnej kobiety? Co potwierdza tę interpretację?
(14) W jakich dwóch funkcjach występowała ofiara śniedna i na co wskazuje położenie jej na rękach kobiety przed właściwą próbą? Podaj cztery ilustracje. Dlaczego musiało to tak wyglądać?
(15) Co oznacza trzymanie przez kapłana glinianego naczynia w jego ręku? Podaj i wyjaśnij werset, który między innymi o tym mówi. Jakie inne zastosowania czyni Pan z siedmiu gwiazd?
(16) Co w odniesieniu do kobiety pokazują w. 19-22? Jaka jest różnica między w. 19 a w. 20-22? Na co zgadzała się ona przez zaprzysiężenie i czego typem są szczegóły tej przysięgi? Podaj kilka przykładów antytypicznych rzeczy zawartych w przysiędze w odniesieniu do nominalnych i Kościoła prawdziwego.
(17) Jak wypicie wody miało wpłynąć na kobietę niewinną i winną? Kogo i czego miało dotyczyć przekleństwo? Z jakich dwóch części składało się główne przekleństwo? Czego typem jest niedoznanie żadnej szkody ani bólu przez kobietę niewinną? – pokaż to na przykładzie doświadczeń Paruzji i Epifanii.
(18) Czym jest symboliczne cudzołóstwo i kogo oznaczają „królowie ziemi”? Co przedstawia spuchnięty brzuch? – wyjaśnij biblijnie stosowność tego obrazu. W jaki sposób żołądek symbolizuje nauki i jak dochodzi do symbolicznego puchnięcia?
(19) Jak wyglądało to w przypadku Kościołów katolickiego, luterańskiego i episkopalnego, jako ilustracji puchnięcia brzucha?
(20) Co było drugą częścią głównego przekleństwa i co wtedy stawało się niemożliwie? Co reprezentuje chodzenie, chodzenie w pozycji wyprostowanej i utykanie – pokaż to na podstawie Biblii? Co przedstawia skurczone udo i kogo ono cechuje? Na przykładzie Husa, pokaż skurczone udo i spuchnięty brzuch Kościoła katolickiego.
(21) Opisz przykład spuchniętego brzucha i skurczonego uda Kościoła reformowanego na podstawie historii Serweta. Kto był jego szczególnym wrogiem i jakie dwie próby podjął, by go zniszczyć?
(22) W jakiej księdze pisał kapłan – co w niej pisał i co następnie robił z atramentem? Co to pokazywało kobiecie? Czego typem jest księga, pisanie i zmywanie atramentu do wody? W jakiej księdze szczególnie znajdujemy takie przekleństwa? Co w tym względzie obserwujemy w Paruzji i Epifanii?
(23) Co przedstawia podanie przez kapłana wody do wypicia i przemienienie się jej w gorzką wodę?
(24) Co kapłan najpierw robił z ofiarą śniedną, przed podaniem kobiecie wody do wypicia, i czego to jest typem? Jaki fakt nie przeszkadza w tym Panu – potwierdź to biblijnie? Jak jest pokazane czynienie tego przez naszego Pana długo i właściwie? Co następnie kapłan robił z ofiarą śniedną i co to przedstawia? Kiedy te dwie antytypiczne rzeczy miały miejsce w stosunku do próby?
(25) Czego typem jest pełna garść ofiary śniednej oraz wzięcie i ofiarowanie jej przez kapłana na ołtarzu? Czego typem jest ofiarowanie tego jako perfum? Kto współpracował z naszym Panem w tej służbie?
(26) Co przedstawia wypicie wody przez kobietę? Przypomnij antytypy spuchniętego brzucha i skurczonego uda. Jakie były w typie i antytypie dwie części drugorzędnego przekleństwa? Kto jest antytypem krewnych? – podaj ilustracje antytypu w odniesieniu do krewnych Kościołów katolickiego, episkopalnego i prezbiteriańskiego.
(27) Przed jakimi formami zła Pan ustrzegł niewinną kobietę w typie i antytypie? Jakiego błogosławieństwa udzielił jej w typie i antytypie? – podaj przykłady z Paruzji i Epifanii. Co widzimy teraz w sektach Wielkiej Kompanii?
(28) Dla kogo elementy tej próby były obowiązkowe w typie i antytypie? Co w typie i antytypie spotykało męża wypełniającego to prawo oraz niewinną i winną kobietę? Co Pismo Święte i historia Kościoła mówi o wypełnianiu przez naszego Pana tego antytypicznego prawa? Co Pismo Święte i historia Kościoła podaje o wypełnianiu tego prawa przez Kościół? Co historia mówi o wypełnianiu tego prawa przez wszystkie kościoły denominacyjne i wszystkie sekty Wielkiej Kompanii?
(29) Jaką myśl potwierdza nasza analiza 4Moj. 1-5; 26 i co na podstawie tych rozdziałów oraz Żyd. 3 i 4 możemy sądzić o pozostałej części 4Mojżeszowej? Jak można scharakteryzować powyższe interpretacje i co w kontraście z nimi zdradzają interpretacje i poczynania Lewitów?
(30) Co reprezentuje fakt przylegania do siebie słupa świątnicy najświętszej, będącego typem Objawienia, oraz deski przedstawiającej 4Mojżeszową? Pokaż to w relacjach między pokoleniami, w małżeńskim związku wierności i niewierności oraz w siedmiu aniołach.
(31) Kogo typem są Nazarejczycy? Co dowodzi, że przedstawiają oni szczególne, poświęcone jednostki? Jaka ich ofiara dowodzi, że mają oni udział w pojednywaniu za grzech? Jaki zarys tej ofiary dowodzi, iż przedstawiają oni tylko część Kościoła? Jaka rzecz, nieobecna w ich ofierze, dowodzi, iż nie przedstawiają oni jednostek żyjących w Tysiącleciu? Jaka rzecz, nieobecna w ich ofierze, i jakie rzeczy w niej zawarte dowodzą, że są oni typem jednostek, których szczególna działalność zaczyna się jakiś czas po rozpoczęciu się ich kapłaństwa? Podaj ilustracje.
(32) Co pokazuje w. 2 i kogo przedstawiają Nazarejczycy płci męskiej? Kogo przedstawiają Nazarejczycy płci żeńskiej? Jaki jest powód różnicy między tymi dwoma rodzajami antytypicznych Nazarejczyków? Co znaczy słowo Nazarejczyk? Jak przekład A.R.V. tłumaczy część w. 2? Co oznacza zwykły ślub, a co ślub szczególny?
(33) Jacy Nazarejczycy nie są wspomniani nigdzie poza w. 2 i co ten typ potwierdza? Dlaczego pozostała część rozdziału odnosi się wyłącznie do Nazarejczyków płci męskiej? Jaką naukę pozostała część tego rozdziału podaje w odniesieniu do Nazarejczyków płci żeńskiej – co na to wskazuje i jakie ma to znaczenie dla antytypu?
(34) Jakie trzy rzeczy były zabronione typicznym Nazarejczykom? Co ten zakaz oznacza w antytypie? Jakie jest streszczenie pierwszego zakazu? Czego nie przedstawia, a co przedstawia winny krzew z w. 4 i dlaczego? Dlaczego jej produkty są zabronione sługom prawdy i do czego zakaz ten powinien ich skłonić?
(35) Gdzie są podane szczegóły tego zakazu – ile ich jest i co potwierdzają one jako typ? Jak tych siedem szczegółów jest podzielonych i jakie są cztery pierwsze? W jakich symbolicznych znaczeniach używane jest w Biblii wino? Jakie jest jego dobre znaczenie? – podaj biblijne dowody. Jakie jest jego złe znaczenie? – podaj biblijne dowody. Co oznaczają wino i mocny napój z w. 3? – udowodnij to na podstawie równoległych wersetów. Podaj kilka przykładów katolickich i protestanckich błędów etycznych. Z czym są związane antytypiczny ocet z wina oraz z mocnego napoju? Co i dlaczego reprezentuje ocet z wina? Co i dlaczego reprezentuje ocet z mocnego napoju? Podaj kilka przykładów antytypicznego octu z wina Kościoła katolickiego oraz octu z mocnego napoju protestantów.
(36) Czego sfałszowaniem są te cztery zabronione rzeczy w antytypie? – podaj werset na to wskazujący. Co można powiedzieć o stosowności zabronienia tych czterech antytypów i jakie byłyby konsekwencje złamania tego zakazu? Kto powinien ich unikać? – podaj kilka ilustracji dowodzących, że Pan zabrania sługom prawdy przyswajać sobie te cztery rodzaje błędnych nauk. Co można powiedzieć o tych interpretacjach?
(37) Jakie są ostatnie trzy zabronione rzeczy? Co i dlaczego reprezentują winogrona? Jakie antytypiczne winogrono zrodziło całe mnóstwo doktrynalnych, etycznych, zbijających i naprawiających błędów Babilonu? Jakie antytypiczne winogrono zrodziło błędy odnośnie autora Pięcioksięgu?
(38) Co przedstawiają suszone winogrona? – podaj ilustrację. Co przedstawiają świeże winogrona? – podaj ilustrację. Co i dlaczego przedstawia sok z winogron? Co nauczyciele prawdy nie powinni robić z antytypicznymi świeżymi i suszonymi winogronami oraz sokiem z winogron? Podsumuj antytypiczne nauki w. 3 i 4 oraz wnioski z nich płynące.
(39) Jaka była druga rzecz zabroniona Nazarejczykom? Co oznacza wyrażenie „przez wszystkie dni swego ślubu odłączenia”? – opisz obydwa rodzaje. Co wydają się przedstawiać śluby nazarejskie na całe życie? Podaj główne przykłady doświadczeń Samsona Wieku Ewangelii.
(40) Dlaczego wprowadziliśmy do tego rozdziału typ Samsona? Czego dowiadujemy się z niego odnośnie antytypu włosów Nazarejczyka? Co i dlaczego przedstawia głowa Nazarejczyka? Pokaż to na przykładzie władz Apostołów i specjalnych „drugorzędnych proroków”. Co przedstawia dopuszczenie przez Nazarejczyka, by jego włosy rosły? Czego typem byłoby dozwolenie, by on sam lub inni obcięli jego włosy? W jaki sposób św. Paweł nie pozwolił innym obciąć swych antytypicznych włosów? W jaki sposób dziesięciu przywódców z dziesięciu ruchów reformatorskich pozwoliło na obcięcie swych włosów? Co oznacza antytypiczne strzyżenie w przypadku sług prawdy i kiedy jedynie można na to dopuścić? Kto obciął swe antytypiczne włosy? Podaj kilka antytypów zakazu Jehowy odnośnie obcinania włosów Nazarejczyka. Jak możemy ocenić wyjaśnienie drugiego nazarejskiego zakazu?
(41) Jaki był trzeci zakaz? Czego typem są umarli? – uzasadnij. Co jest pokazane w dotykaniu umarłych przez Nazarejczyka? Jak potwierdzają to w. 7 i 8? Jaki jest związek między grzechem a śmiercią? – uzasadnij biblijnie. Co przedstawia zabronienie Nazarejczykowi skalania się przy umarłych? – pokaż różnicę między kontaktem z umarłymi a przebywaniem w ich obecności. Co obejmują te trzy antytypiczne zakazy nazarejskie? Co fakt ten dowodzi w odniesieniu do naszych wyjaśnień?
(42) Jaki okres obejmował trzeci zakaz w typie i antytypie? Dlaczego Bóg pragnie czystych sług prawdy? Jak powinno to wpływać na sług prawdy?
(43) Co zwykły człowiek mógłby sądzić o szczegółach z w. 7 i dlaczego znalazły się one w typie? Czym było spowodowane to typiczne krańcowe zalecenie? Kto nie jest, a kto jest antytypicznym umarłym ojcem, matką, bratem i siostrą? – uzasadnij każdy przypadek. Czego typem jest kalanie się przez Nazarejczyka przy zmarłym ojcu, matce, bracie i siostrze? Podaj komentarz manny dotyczący tematu tego antytypu.
(44) Dlaczego Nazarejczyk nie powinien kalać się przy umarłych? Co w. 7 i 9 uczą na temat antytypu głowy Nazarejczyka? Jaki jest charakter urzędu sługi prawdy – czego i dlaczego od niego wymaga?
(45) Nawet przez co Nazarejczyk byłby pokalany i co taka śmierć przedstawia? – podaj przykład. Co i kiedy taka śmierć wymagała od Nazarejczyka? Czego to jest typem? Kiedy następowało dokończenie typicznego oczyszczenia i co to przedstawia?
(46) Czego typem jest dokonanie przez kapłana pojednania za Nazarejczyka ósmego dnia? Czego typem jest odnowienie przez niego swego ślubu ósmego dnia? Jakie były trzy poziomy ofiar przynoszonych przez Izraelitów i czego były one typem? Co przedstawia przyniesienie przez Nazarejczyka ptaków na ofiarę? Kogo przedstawiał kapłan? – uzasadnij. Czego typem jest przyniesienie przez Nazarejczyka tych ofiar do drzwi przybytku oraz do kapłana?
(47) Co przedstawia ofiarowanie przez kapłana jednego ptaka na ofiarę za grzech, a drugiego – na ofiarę całopalenia? Czego typem jest dokonanie przez kapłana pojednania dla Nazarejczyka? W jaki sposób pokazano w tym pojednanie za grzechy Adamowe? Co przedstawia poświęcenie przez kapłana głowy Nazarejczyka w ósmym dniu? Co ta cała transakcja ilustruje?
(48) Co przedstawia odnowienie ślubu przez Nazarejczyka? Co jest pokazane w tym, że poprzednie dni ślubu nie liczyły się? Na co wskazuje przyniesienie przez Nazarejczyka barana jako ofiary za występki – co z tego wynika i dlaczego? Czego jeszcze typem jest przyniesienie przez niego barana?
(49) Czego dotyczy pozostała część rozdziału? Od jakiego czasu wypełniane są te antytypiczne rzeczy? Dlaczego typ wymagał, by miały one miejsce w dniu wypełnienia ślubu – powołaj się na spalenie włosów Nazarejczyka? Omów Aarona w szatach piękności i chwały jako przykład niezwykłego typicznego punktu widzenia Jehowy. Co zauważymy, badając pozostałą część rozdziału opisującego Nazarejczyka w dniu wypełnienia jego ślubu? Jak powinno być oddane ostatnie zdanie w. 13 i co z tego wynika dla typu i antytypu?
(50) Co pozwoliło nam zrozumieć antytypicznych Nazarejczyków? Czego nie pokazują, a co pokazują liczne typy ofiary Kościoła? Wymień siedem rodzajów typicznych ofiar i wyjaśnij je w odniesieniu do siedmiu zarysów jednej ofiary Kościoła. Co pokazują w. 14-20 w odniesieniu do ofiary antytypicznego Nazarejczyka? Podaj ofiary Nazarejczyka i wyjaśnij ich antytypiczne szczegóły w odniesieniu do baranka, owieczki i barana.
(51) Jaka była zawartość kosza w 3 Moj. 8:26 w kontraście do kosza Nazarejczyka? Czego typem jest występująca różnica? Co przedstawiają jego placek i opłatek? Co i w jaki sposób reprezentują ofiary z pokarmów (śniedne) i płynów? Co przedstawia przyniesienie ich przez Nazarejczyka?
(52) Kogo reprezentuje kapłan składający ofiary i jak jest pokazana współpraca Nazarejczyka? W jakim znaczeniu Jezus składa ich ofiary? Na czym polega ich współpraca? Jaki błąd jest popełniany, szczególnie przez Amramitów? Podaj dowody z Biblii i doświadczenia.
(53) Czego typem jest składanie przez kapłana ofiary za grzech Nazarejczyka – jego ofiary całopalnej – spokojnej – kosza przaśnych placków – ofiary z pokarmów i płynów?
(54) Dlaczego Nazarejczyk golił swoje włosy? Co przedstawiają jego włosy? Dlaczego włosy nie mogły być ścięte na początku ślubu? Co jest pokazane w paleniu ich w ogniu pod ofiarą spokojną – kiedy ten antytyp się rozpoczynał i jak długo trwał? Czego typem jest ogolenie głowy przy bramie przybytku?
(55) Co jest opisane kolejno w w. 19 i 20? Co i w jaki sposób reprezentuje łopatka? Czego typem jest obracanie przez Nazarejczyka łopatki przed Panem, i to z przaśnym plackiem i opłatkiem? Wyjaśnij stosowność antytypu w postaci obracania ofiary po ogoleniu włosów.
(56) Kto jeszcze uczestniczył w składaniu ofiary obracania i jak to prawdopodobnie wyglądało? Co kapłan czynił dla Nazarejczyka i czego to jest typem? Jaki inny symbol sugeruje tę samą myśl? Co i dlaczego reprezentuje mostek? Co i dlaczego reprezentuje udo? Co i dlaczego przedstawia obracanie mostka i podnoszenie uda? Czego typem jest przekazanie kapłanowi łopatki, placka i opłatka oraz mostka obracania i uda podnoszenia?
(57) Czego typem nie jest stwierdzenie w. 20, że potem Nazarejczyk może pić wino i na co zwraca ono uwagę? Co oznacza sformułowanie „niezależnie od tego, na co go poza tym stać”? Na co to wskazuje w odniesieniu do klas i jednostek? – podaj przykłady. Jaka inna myśl wynika z tego dla antytypu?
(58) Co podają w. 22-27? Wyjaśnij w typie i antytypie polecenia przez Mojżesza dla Aarona i jego synów, by błogosławili. Jaki wniosek należy wyciągnąć z 3 Moj. 9:22,23 co do używania rąk w celu udzielenia typicznego i antytypicznego błogosławieństwa? Z ilu części i podczęści składa się to błogosławieństwo? Jakich trzech dzieł błogosławienia antytypiczni Nazarejczycy dokonują wobec antytypicznego Izraela? Jakie były dwie części każdego z nich?
(59) Zacytuj błogosławieństwo Aaronowe i wyjaśnij krótko każdą z jego trzech części, by pokazać te trzy dzieła błogosławienia, każde podzielone na dwie podczęści. Co słudzy prawdy odcisnęli na Izraelu, udzielając tych trzech podwójnych błogosławieństw? Do czego rozważania te powinny pobudzić antytypiczny Izrael i antytypicznych Nazarejczyków?
Błogosławiony mąż, który nie chodzi w radzie niepobożnych,
a na drodze grzeszników nie stoi,
i w gronie naśmiewców nie siedzi;
Ale w zakonie Pańskim jest kochanie jego,
a o zakonie jego rozmyśla we dnie i w nocy.
Albowiem będzie jak drzewo nad strumieniem wód zasadzone,
które owoc swój wydaje czasu swego,
a liść jego nie opada;
a wszystko, cokolwiek czyni, poszczęści się.
Lecz nie tak niepobożni;
są jak plewy, które wiatr roznosi.
Przeto niepobożni na sądzie nie ostoją się,
ani grzesznicy w zgromadzeniu sprawiedliwych.
Albowiem zna Pan drogę sprawiedliwych;
ale droga niepobożnych zginie.