Epifaniczny tom 8 – rozdział 2 – str. 66
Lewici Wieku Ewangelii
podstawy i misy (2Moj. 30:18). Umywalnia przedstawia Biblię; zawarta w niej woda jest typem oczyszczających prawd Biblii (Efez. 5:26; Żyd. 10:22; 1Jana 5:6,8); podstawa prawdopodobnie reprezentuje Stary Testament, a misa – Nowy Testament. Pewne jest, że Biblia składa się z tych dwóch części; pewne jest też, że Stary Testament jest podstawą Nowego Testamentu; pewne jest i to, że oczyszczające prawdy Biblii dla nowego stworzenia są zawarte głównie w Nowym Testamencie, tak jak woda umywalni znajdowała się głównie w misie umywalni. Nie ma chyba potrzeby dowodzenia, w jaki sposób Kehatyci Wieku Ewangelii służyli w odniesieniu do antytypicznej Umywalni, ponieważ cała przydzielona im przez Boga służba dotyczyła Biblii w jej ochronie, słowach, ich doborze, księgach, wersetach, historii, wpływie, przykazaniach, naukach i prawdziwości, które między innymi przed stawiali jako sposoby podawania nam przez Boga oczyszczających prawd.
(42) Jak można zauważyć, nie powiedzieliśmy nic o naczyniach należących do wyposażenia przybytku ani o drugiej zasłonie. Także i one podlegały Kehatytom (4Moj. 3:31; 4:5-15). Pominęliśmy ich omówienie, ponieważ nie są one podane w 4Moj. 3:1-51, lecz w 4Moj. 4:5-15. Pozostawimy je więc do przyszłego rozważenia, jeśli Pan pozwoli.
(43) Między fragmentem, który właśnie omówiliśmy w typie i antytypie, oraz tym, który omówimy nieco później, znajduje się uwaga, że Eleazar, syn Aarona, był wodzem [księciem] nad wodzami [książętami] Lewitów i nadzorował tych, którzy opiekowali się świątynią. Jest to typem tego, w jaki sposób przez cały Wiek Ewangelii (Mat. 18:18) dwunastu Apostołów, przez swe pisma i zarządzenia w Kościele, nadzorowało głównych Lewitów – antytypicznych Kehatytów. Na Epifanię (Mat. 24:45-47; Łuk. 12:42-46) jest to ilustracją