Epifaniczny tom 2 – rozdział 9 – str. 406

Czwarty dzień twórczy – słońce, księżyc, gwiazdy

      Gdy przyjrzymy się wyrażeniom z 1 Moj. 1:14-19, popierają one takie spojrzenie na dzieło czwartej epoki twórczej. We fragmencie tym nigdzie nie jest użyte hebrajskie słowo bara (on stwarza, powołuje do istnienia). Słowo asah, oddane w w.16 jako uczynił, lepiej można by przetłumaczyć jako wyznaczył, tak jak jest ono poprawnie przetłumaczone w podobnych kontekstach (Ijob 14:5; Ps. 104:19 – dotyczy to angielskich przekładów – przypis tł.). Analiza tego fragmentu dowodzi, że nie ma tutaj mowy o stworze­niu Słońca, Księżyca i gwiazd, lecz o ich oddziaływaniu w pewien sposób na Ziemię. I tak w. 14 stwier­dza: „Niech będą światła [ciała świecące] na rozpostarciu niebieskim [nie chodzi tutaj o przestrzeń atmosferyczną, lecz przestrzeń sfer niebieskich], ku rozdzielaniu [mamy tutaj dowód, że werset ten przedstawia misję tych świecących ciał wobec Ziemi, a nie ich stworzenie; wyrażenie w. 14, „niech będą” jest bowiem takie samo, jak w w. 3, gdzie przedstawione jest świecenie światła z zewnątrz na ciemną Ziemię, a nie pierwsze stworzenie światła] dnia od nocy [misja tych świecących ciał polega na rozdziela­niu dnia od nocy], a niech będą na znaki, i pewne czasy, i dni, i lata [także i tutaj wyraźnie podane są różne misje tych świecących ciał, a cały fragment dowodzi, że w w.14 przedstawiony jest ich cel, a nie ich stworzenie]”. Przez powtórzenie, w. 15 podkreśla ideę ich celu, a nie ich stworzenie: „I niech będą za światła na rozpostarciu nieba, aby świeciły nad ziemią; i stało się tak”.

      Poprawne tłumaczenie w. 16 jeszcze bardziej potwierdza tę myśl: „I wyznaczył Bóg dwa światła wielkie, aby rządziły, światło większe dniem, a światło mniejsze i gwiazdy, aby rządziły nocą”. Także i tutaj nie chodzi o stworzenie tych ciał niebieskich, lecz wyznaczenie im misji rządzenia dniem i nocą Ziemi. Gdy wyjaśnimy, w jaki sposób otrzymały one tę funkcję, od razu zrozumiemy, że nie chodzi o ich stworzenie. Bóg wyznaczył im zadanie rządzenia dniem i nocą,

poprzednia stronanastępna strona