Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 647-658

poprzednia stronanastępna strona

Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia

PYTANIA

      (1) Jaka jest ogólna antytypiczna różnica między pierwotną Paschą w Egipcie a jej corocznym obchodzeniem i jaki jest związek między różnymi występującymi w tym obrazie barankami? Czego dowodzi pierwsze coroczne obchodzenie, zapisane w 4Moj. 9:1-14? Dlaczego już teraz zwracamy na to uwagę Czytelnika?

      (2) Czego typem jest polecenie przez Pana Mojżeszowi, by nakazał Izraelowi obchodzić pierwszą coroczną Paschę? Co przedstawia fakt dania tego polecenia na pustyni Synaj? Jaką myśl sugeruje fakt, że miało to miejsce w pierwszym miesiącu drugiego roku? Na jakie dwa sposoby pokazany jest fakt, że w corocznej Wieczerzy mieli prawo brać udział tylko poświęceni? W którym miejscu zostało dane polecenie obchodzenia Paschy i jaką rolę pełni w. 1? Czego typem jest wymóg, by typiczna Pascha była obchodzona w wyznaczonym czasie i jak wyraził to nasz Pan? Jakie jest znaczenie faktu, że symboliczna reprezentacja i upamiętnienie pierwotnej typicznej Paschy odbywały się co roku w dniu jej rocznicy?

      (3) Kiedy miał być zabijany coroczny baranek, jaką myśl to sugeruje i w jaki sposób podkreślają to pisarze Nowego Testamentu? Jaki jest cel nacisku kładzionego na dokładną datę odnośnie czasu obchodzenia corocznego typu? Czego typem jest polecenie obchodzenia typicznej Paschy zgodnie z jej wszystkimi obrzędami i ceremoniami? Czego wymagały antytypiczne statuty? – omów kolejno. Czym są antytypiczne sądy? O czym uczy Jezus w Łuk. 22:20 i jakie jest poprawne tłumaczenie tego wersetu? Co na ten temat stwierdza Apostoł Paweł? Czego dowodzi antytyp odnośnie hebrajskich słów chok oraz mishpat?

    (4) Co podają w. 2, 3 i 4 i jakie jest ich znaczenie w antytypie? Czego typem jest obchodzenie Paschy przez Izraelitów? Czego typem jest czynienie tego przez nich 14 Nisan na pustyni Synaj? Co przedstawia uczynienie tego przez Izraelitów zgodnie ze wszystkim, co Jehowa rozkazał Mojżeszowi? Co zauważyliśmy powyżej odnośnie corocznych Pasch Wieku Żydowskiego oraz pierwszej corocznej Paschy?

    (5) Jaki epizod opisują w. 6-8? Kogo przedstawiają nieczyści? Kim jest zmarły człowiek tego wersetu i w jaki sposób otrzymujemy od niego nieczystość? – pokaż różnicę między znajdowaniem się w obecności Adama a dotykaniem go. W jaki sposób stawało się nieczystym w typie i jakie były tego konsekwencje? Jaki fakt przedstawia to na Wiek Ewangelii i czego w związku z tym jednostka taka nie może wtedy czynić? Czego typem jest to, że nieczystość i związane z nią potępienie trwało siedem dni? Co przedstawia obrzędowe oczyszczenie trzeciego i siódmego dnia? Kogo więc reprezentują nieczyści ludzie i co przedstawia ich przyjście do Mojżesza i Aarona? Co pokazane jest w tym, że przyszli oni do Mojżesza w czasie, kiedy Mojżesz nie znał odpowiedzi i w jaki sposób przyszli? Kiedy ludzie ci przyszli do naszego Pana w antytypie i co na to wskazuje?

    (6) Kiedy Jezus zaczął otrzymywać wiedzę przygotowującą Go do służby i jakie duchowe sprawy zrozumiał najpierw? Kiedy uzyskał głęboką wiedzę o ogólnych zarysach planu i jak można to uzasadnić? W jaki sposób otwierały się przed Nim ogólne zarysy planu? – omów kolejno w odniesieniu do Jego Samego, Kościoła i reszty rodzaju Adama. Kogo antytypem był nasz Pan widzący przed oczami Swego umysłu nieczysty i potępiony rodzaj?

      (7) Jaką myśl nasuwa problem z nieczystymi? Na co nie pozwalała nieczystość w typie i antytypie? Co reprezentuje zbliżenie się przez nich do Mojżesza i Aarona? W jaki sposób świat stawił się przed Panem i w jaki sposób z Nim rozmawiał? Jakie pytanie powstało w umyśle naszego Pana? Co było odpowiedzią na to pytanie i jaka była to odpowiedź? Czego typem są nieczyści zadający to pytanie Mojżeszowi?

    (8) Czego typem jest brak odpowiedzi na to typiczne pytanie oraz polecenie ludziom przez Mojżesza, by poczekali? Czego typem jest zwrócenie się przez Mojżesza do Pana oraz udzielenie przez Jehowę odpowiedzi – kiedy odpowiedź ta została udzielona? Podaj treść tej odpowiedzi w typie i antytypie. Czego typem jest polecenie przez Boga Mojżeszowi, by przekazał to synom Izraela? Czym różniło się pytanie Mojżesza od odpowiedzi Boga? Na jaką różnicę wskazuje ta odpowiedź? – podaj szczegóły. Co można powiedzieć o obydwu tych grupach i szansie uzyskania przez nich zbawienia? Jaką myśl sugeruje wyrażenie „z was, jak i z potomstwa waszego”?

    (9) Czym różni się czas obchodzenia Paschy przez nieczystych i przez ogół Izraela – jakie jest tego znaczenie w antytypie? Czego typem jest obchodzenie Paschy czternastego dnia drugiego miesiąca i co te dwa terminy obchodzenia Paschy reprezentują? Jakie trzy myśli zawiera więc w sobie rozważany obecnie typ? Czego typem jest ofiarowanie baranka przez nieczystą klasę między dwoma wieczorami i jak będzie to wyglądało w przypadku żyjących wówczas w epifanicznym Obozie? Czego i z jakiego powodu będą wtedy wyglądać i czego będzie to dla nich sygnałem? W jaki więc sposób oni oraz inni zaczną obchodzić Paschę między dwoma wieczorami?

      (10) Czego typem jest spożywanie Paschy z przaśnym chlebem przez nieczystych? Czym są gorzkie zioła w Wieku Ewangelii i dlaczego nie mogą być one tym samym w następnym Wieku? Czym więc są antytypiczne gorzkie zioła Wieku Tysiąclecia? – podaj szczegóły.

    (11) Jaka pozorna sprzeczność występuje w opisach 4Moj. 9:12 a 2Moj. 12:10? Jak możemy pogodzić te dwa wersety? Wyjaśnij znaczenie polecenia, by nie pozostawiać niczego do rana w odniesieniu do Wieku Ewangelii. Wyjaśnij znaczenie tego polecenia na Wiek Tysiąclecia. Co w tych dwóch okresach jest różne, a co wspólne?

    (12) Czym różnią się te dwa wersety i z czego różnica ta wynika? W jaki sposób zasługa Chrystusa jest używana w czasie Wieku Ewangelii? Czego typem jest niezjedzona część baranka i co jest pokazane w spaleniu jej ogniem? W jaki sposób zasługa Chrystusa będzie używana w Tysiącleciu i jaki ma to związek z paleniem niezjedzonych części baranka?

      (13) Jakiego okresu dotyczy polecenie, by nie łamać żadnej kości baranka i co takie łamanie oznacza? Na czym polega zadawanie gwałtu Chrystusowi, naszemu Barankowi? – omów kolejno dwa sposoby, w jaki można to czynić. Kiedy zadawanie gwałtu naszemu Barankowi może mieć miejsce i jakie są tego konsekwencje? Jakie jest znaczenie napomnienia, by obchodzić Paschę czternastego dnia drugiego miesiąca? Jak należy rozumieć użycie słowa chukath w liczbie pojedynczej i jakie inne słowo jest często podobnie używane? Jakie słowo nie występuje w tym wersecie i dlaczego należy się go domyślać?

    (14) Jaka kara groziła czystym i niebędącym w dalekiej drodze, jeśli nie obchodzili oni Paschy, i jakiego czasu dotyczy to w antytypie? Kim są czyści i niebędący w dalekiej drodze w czasie Wieku Ewangelii? Co oznacza dla nich nieobchodzenie Paschy? Co reprezentuje wisząca nad nimi groźba śmierci? Kim są czyści i niebędący w dalekiej drodze w czasie Wieku Tysiąclecia? Jakie będą konsekwencje nieobchodzenia Paschy w czasie Wieku Tysiąclecia i Małego Okresu? Jakie słowa w. 13 podają tego powód? – wyjaśnij ich znaczenie i konsekwencje dla wszystkich zainteresowanych.

    (15) Jakie wyjaśnienie i w jakich artykułach podaliśmy na temat znaczenia przychodniów? Czego typem jest mieszkanie przez nich w ziemi oraz fakt, że się w niej nie urodzili – kogo zatem dotyczy w. 14? Co muszą oni czynić, by obchodzić antytypiczną Paschę Panu? – podaj odnośne szczegóły. Co w. 14 ma na myśli mówiąc, że jest jeden statut dla przychodnia i Izraelity urodzonego w ziemi? W czym tkwi różnica między obydwiema grupami, a co mają czynić jedni i drudzy? Czym różni się czynienie tych rzeczy przez Młodocianych Godnych obecnie od czynienia ich w Tysiącleciu?

      (16) Czego dotyczy druga część 4Moj. 9 i gdzie jest o tym mowa w Biblii? W jaki sposób można potwierdzić typiczne znaczenie słupa? – omów kolejno. Czego był on typem i co na to wskazuje? Jaką pełnił on rolę w podróży Izraela z Egiptu do Kanaanu i jakie jest tego antytypiczne znaczenie? W jaki sposób jego znaczenie potwierdzone jest przez symbolizowanie przez niego jednej z części prawdziwego chrztu? Co jeszcze dowodzi, że reprezentuje on prawdę i jej ducha?

    (17) Przy pomocy czego Pan wyprowadza Swój lud z symbolicznego Egiptu? Co Biblia uczy na temat roli, jaką odgrywa w tym prawda? – omów kolejno. Co Biblia uczy na temat roli, jaką odgrywa w tym duch prawdy? – omów kolejno. W czym jest zanurzone nasze człowieczeństwo, a w czym nowe stworzenie? Z czego Bóg do nas przemawia? Co zatem widzimy na podstawie wersetów biblijnych i naszego doświadczenia odnośnie znaczenia słupa obłoku i ognia?

    (18) Kiedy słup obłoku zakrył przybytek? Czego typem jest przybytek na pustyni, a czego świątynia Salomona? W jaki inny sposób słowa przybytek oraz świątynia są używane w Biblii? Jaki jest antytyp przybytku i dnia z w. 15? Co oznacza wznoszenie przybytku i kiedy zaczął on istnieć w swych różnych elementach odnoszących się do naszego Pana? Omów kolejne etapy jego wznoszenia w odniesieniu do Kościoła. Jaki etap jego wznoszenia został zakończony w roku 1914? W jakim okresie wznoszona jest druga Zasłona? Jakie elementy antytypicznego Przybytku wznoszone są od 16 Nisan 1878 i kiedy nastąpi ich zakończenie? Co zatem przedstawia dzień z w. 15 i co się wtedy dokonuje?

    (19) Co przedstawia słup obłoku i ognia okrywający przybytek i co to oznacza? W jaki sposób Pismo Święte potwierdza tę myśl? Na czym polega szczególny przywilej klasy Chrystusa, jak jest to pokazane i jak twierdzenie to brzmi dla wielkich i mądrych tego świata? Z czego wynika fakt, że wszelka prawda na czasie i duch spłodzenia znajdują się w Kościele? Jaki powinien być nasz stosunek do tego przywileju, pomimo pogardy świata?

    (20) Czym ten słup był za dnia, a czym w nocy? Ile w Wieku Ewangelii jest symbolicznych dni i nocy? – omów pierwszy symboliczny dzień i noc. Jaki jest drugi dzień i noc Wieku Ewangelii? Dlaczego Żniwa nazywane są dniem, a okresy po nich następujące nocą i w jaki sposób wiąże się to ze słońcem i księżycem?

      (21) Jakie prawdy świeciły w czasie Żydowskiego Żniwa i czym ono w związku z tym było? Czy występowało wtedy także światło Starego Testamentu i czym można to wyjaśnić? Czego dowodzą pisma naszego Pastora? Kiedy powstały pisma Jana i jakim są one światłem? Jakim światłem świeciły gwiazdy pięciu kościołów między Żniwami? – podaj przykłady. Dlaczego ci członkowie gwiezdni zmuszeni byli do podawania nauk ze Starego Testamentu?

    (22) Co można powiedzieć o świetle księżyca w czasie między Żniwami i czyje pisma to potwierdzają? Dlaczego w czasie okresów sardyjskiego i filadelfijskiego częściej wykorzystywane były pisma Nowego Testamentu i jacy bracia są bardzo dobrym tego przykładem? Jakie światło świeci w czasie Epifanii i co to tłumaczy? Kiedy sprawy Nowego Testamentu zaczną ponownie wychodzić na plan pierwszy?

    (23) W jakim okresie obecnie się znajdujemy i jakiego światła powinniśmy w związku z tym się spodziewać? Jakiej odpowiedzi możemy udzielić Lewitom, krytykującym braci z Epifanii za szerokie wykorzystywanie Starego Testamentu? Do czego można porównać domaganie się przez nich światła symbolicznego słońca i czy wysiłki te mogą być skuteczne? Na co wskazuje postępowanie tych, którzy pogardzają światłem księżyca w obecnej nocy Epifanii i do jakich symbolicznych zwierząt można to porównać? Za jakie uznajemy słoneczne światło dnia Paruzji, a za jakie światło księżyca Epifanii – jaka pomimo tego powinna być nasza postawa przed Panem?

    (24) Dlaczego mówimy o symbolicznym słońcu i księżycu, a nie o słupie obłoku i ognia? – odwołaj się do cielesnego i duchowego Izraela. Co podkreślają te różne symbole? Wyjaśnij słowa naszego Pastora, że słup obłoku i ognia był przejawem obecności Boga z Izraelem. Co wykazaliśmy odnośnie dni Wieku Ewangelii oraz słupa obłoku? Co wykazaliśmy odnośnie nocy Wieku Ewangelii oraz słupa ognia? Jaki jeszcze inny dzień i słup obłoku przewiduje Boski plan? Jaką jeszcze inną noc i słup ognia on przewiduje?

    (25) O czym mówi w. 16 i co podkreśla – co w ten sposób przedstawia? Co i kiedy czyniła prawda na czasie i jej duch w przeszłości? Czym nasz Pan staje się dla niewiernych i częściowo wiernych, a czym dla tych, którzy są Jego? Czego i na jakiej podstawie możemy spodziewać się w przyszłości i jaki warunek sami musimy spełnić?

      (26) Od czego zależała wyrazistość słupa obłoku i ognia i kto widział go najwyraźniej, a kto najmniej wyraźnie w typie? Odnieś tę wyrazistość do antytypu i podaj, co jest powodem tych różnic? Jakie różnice w widoczności słupa obłoku i ognia występują dla członków tych samych klas? – omów kolejno w odniesieniu do każdej z trzech grup. Kto jest błogosławiony większą miarą światła i ducha słupa obłoku i ognia i co to nam sugeruje?

    (27) Co podaje w. 17? Co jest pokazane w rozpoczęciu przesuwania się obłoku, jego przesuwaniu się i zatrzymywaniu? – omów kolejno. Co zatem reprezentuje każdy postęp słupa w kierunku Kanaanu? Na jaką biblijną zasadę zwracają uwagę te działania – jakie słowa ją wyrażają? Na co wyrażenia te wskazują i czym różnią się pod tym względem ludzkie wyznania?

    (28) Do czego ktoś porównał Biblię? Czego dowodem jest przystosowalność Biblii? Jakie dwie rzeczy potwierdzają to twierdzenie? Dlaczego prawda biblijna posiada zaletę progresywności? Co o zamiarze Boga w planowaniu Biblii mówi Amos 3:7?

    (29) Kim są główne narzędzia realizujące plan Biblii i co z tego wynika? Czym dzięki temu Biblia okazuje się być i jak wiąże się to z antytypem słupa obłoku i ognia w jego postępowaniu do przodu i zatrzymywaniu się? Jakim jest ten stopniowy rozwój z punktu widzenia człowieka i gdzie jest on bardzo dobrze opisany? – omów wersety z Izajasza. W jaki sposób metoda ta prowadzi do upadku niegodnych i niewiernych? Czego w związku z tym powinniśmy się nauczyć?

    (30) Co jeszcze opisuje w. 17 i kiedy znaczenie tych rzeczy stanie się jasne? W jaki sposób Biblia mówi o chrześcijańskim życiu jako marszu, a o chrześcijanach jako o pielgrzymach? Co przedstawia postęp cielesnego Izraela zmierzającego w kierunku Kanaanu? Przez jakie kroki chrześcijańskiego życia dokonujemy tego postępu? Co więc reprezentują marsze Izraela w kierunku Kanaanu? Uzasadnij prawdziwość tego obrazu, aż do osiągnięcia brzegów Jordanu.

    (31) Co mieści w sobie aktywna strona chrześcijańskiego życia i czy można coś jeszcze do tego dodać? Jaka z reguły jest kolejność występowania tych elementów? W jaki sposób te trzy elementy chrześcijańskiego życia pokazane są w typie? – omów kolejno. Jaki jest wstępny warunek udanego marszu i konsekwencje jego niespełnienia? Czego nie powinniśmy zaniedbywać, na co uważać i na co nie pozwolić

      (32) Jaki jeszcze inny element występuje w życiu chrześcijanina i co nim jest? Co na ten temat oświadcza Pismo Święte? Co można powiedzieć o tych wszystkich elementach chrześcijańskiego życia i dlaczego tak jest? W jaki sposób w doświadczeniach Izraela pokazana jest bierna część chrześcijańskiego życia i na jakiej podstawie jest to oczywiste? Co odpowiednio pokazują charakter marszu i obozowania? Kiedy miały miejsce wszystkie typiczne doświadczenia Izraela? – omów kolejno z uwzględnieniem słów Pawła z 1Kor. 10. Kiedy miały miejsce doświadczenia związane z Miriam i Aaronem, w związku z żoną Mojżesza, i czego to jest typem? Jakie inne wielkie doświadczenie miało miejsce w czasie obozowania przez Izrael i czego było ono typem? Do jakiego wniosku mamy więc podstawy?

    (33) Z ilu rodzajów wytrwałości składają się bierne zarysy chrześcijańskiego życia? – omów presję wywieraną na nasz umysł. Omów presję, jakiej poddawane jest nasze serce – jaką pomoc oferuje w nich przeciwnik? Skąd pochodzi drugi rodzaj wytrwałości? – podaj szczegóły dotyczące nas samych i naszego Pana. W jakich innych okolicznościach musimy zamanifestować trzeci rodzaj wytrwałości? – podaj szczegóły. Co zatem jest pokazane w początku obozowania przez Izrael, jego kontynuowaniu oraz zwijaniu obozu?

    (34) Jakie słowa są silnym dowodem potwierdzającym, że słup obłoku i ognia reprezentuje postępującą prawdę i jej ducha? Jakie jest znaczenie tych dwóch wyrażeń i czego drugie z nich dowodzi? W jaki sposób mówi o tym w. 18 w przekładzie A.V.? Czego w typie uczy w. 18 odnośnie roli Boga i jakie jest tego znaczenie w antytypie? Co ten fakt gwarantuje? Kiedy zgodnie z w. 18 Izrael stawał obozem i co to oznacza w antytypie? Co w. 18 mówi o długości postoju Izraela w czasie jego różnych obozowisk i jak nie powinniśmy rozumieć wyrażenia „stali obozem”? Czego typem jest leżenie przez nich obozem tak długo, jak długo słup pozostawał nad przybytkiem, i co z tego wynika dla nas?

    (35) Kiedy jesteśmy poddawani próbom i dlaczego tak sądzimy? Czego typem są przedłużające się obozowania Izraela? Co w związku z tym możemy zauważyć w odniesieniu do Boga i nas samych? Czego nie powinniśmy czynić w czasie naszego długiego obozowania i kogo powinniśmy pod tym względem naśladować? Czym są dla nas takie doświadczenia i pod jakim warunkiem uzyskamy dalszy postęp?

    (36) Co w. 20 pokazuje odnośnie niektórych z obozowań Izraela i jakie jest tego znaczenie w antytypie? Kto i dlaczego może podejmować decyzje o długości naszych doświadczeń? Jaka powinna być w nich nasza postawa i o czym warto pamiętać? O co i dlaczego nie musimy się martwić? Co pokazuje w. 21 i czego jest to typem? Dlaczego w takich doświadczeniach dobrze jest odnosić szybkie zwycięstwa i czego dowodzą długotrwałe doświadczenia? Jak powinniśmy się zachowywać po przeżyciu krótszych lub dłuższych prób? Jaka postawa będzie dla nas korzystna po próbach doświadczanych w czasie nocy epifanii, podobnych do tych doświadczanych w czasie dnia paruzji?

    (37) W jaki sposób o pozostawaniu nad przybytkiem przez słup mówią w. 19 i 20? O jakim postoju mówi w. 21 i do czego to odnieśliśmy? Co na ten temat podaje w. 22 i jak rozumiemy pierwszy z tych okresów? Co pokazują 1Kor.10:6-14 oraz Żyd. 3:2-4:11? Co wydaje się przedstawiać miesięczny postój słupa nad przybytkiem? – omów w odniesieniu do Kościoła i świata. Co wydaje się przedstawiać rok jako czas obozowania z w. 22? Jaką lekcję sugeruje obozowanie Izraelitów w czasie tych okresów i powstrzymywanie się przez nich od maszerowania w tym czasie? Co podaje w. 23 i czego to jest typem?

poprzednia stronanastępna strona