Epifaniczny tom 2 – rozdział 2 – str. 52

Świat Ducha

i Omega, on pierwszy i ostatni”. Obydwie grupy wyrażeń są synonimiczne, ponieważ alfa jest pierwszą, a omega ostatnią literą greckiego alfabetu [alfa-beta]. Wyrażenia te są używane w odnie­sieniu do Jehowy (Iz. 41:4; 44:6; 48:12; Obj. 1:8); są także używane w odniesieniu do naszego Pana (Obj. 1:11,17; 2:8; 22:13). W grupie czterech wersetów dotyczących Jehowy jako Pierwszego i Ostatniego, trzy z Izajasza używają wyrażenia „ja pierwszy i ostatni”, podczas gdy ten z Objawienia używa wyrażeń „Alfa i Omega, Początek i Koniec”. Z czterech tekstów przytoczonych jako odnoszących się do naszego Pana pierwszy jest zacytowany w drugim zdaniu tego paragrafu, drugi i trzeci pomijają wyrażenie Alfa i Ome­ga, lecz używają „pierwszy i ostatni”, podczas gdy ostatni używa wszystkich trzech odnośnych wyrażeń: „Jam jest Alfa i Omega, początek i koniec, pierwszy i ostatni”. Tak więc widzimy, że cztery wersety od­noszące się do Boga wspólnie używają wszystkich trzech wyrażeń i cztery wersety odnoszące się do Chrystusa wspólnie używają wszystkich trzech wyrażeń. Innymi słowy, Biblia używa wszystkich trzech wyrażeń zarówno w odniesieniu do Boga, jak i Chrystusa.

      Niektórzy utrzymują, że te trzy wyrażenia oznaczają wieczność Ojca i Syna. Nie jest to oczywiście prawdą w odniesieniu do Syna, ponieważ jak zauważyliśmy, został On stworzony, zrodzony i miał początek; a zatem nie mógł istnieć od wieczności. Nie mogą one także odnosić się szczególnie do odwieczności Ojca (który w istocie rzeczy takim jest), gdyż nie byłoby to zgodne z użyciem ich wobec Syna, który nie jest odwieczny. Logika wskazuje, że wyrażenia te musza mieć takie znaczenie, które pozwoliłoby stosować je w odniesieniu do Nich obu. Następująca definicja, jak wierzymy, w pewnym stopniu podobnie używa tych wyrażeń: Każdy z nich jest pierwszym i ostatnim swego szczególnego rodzaju: Bóg jest pierwszym i ostatnim Swego szczególnego rodzaju w tym znaczeniu, że jest pierwszym i ostatnim, który nie został stworzony, tzn. nigdy nie był stworzony. Syn jest pierwszym

poprzednia stronanastępna strona